Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ |
Birinci düzey |
GK 107 |
Zorunlu |
1 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NESİBE YALÇIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders teorik ve pratik olmak üzere iki kısımda verilmektedir. Teorik kısımda değişik eğitim öğretim materyalleri ile desteklenen ders anlatım, soru cevap yöntemleri ile öğrencilere anlatılmaya çalışılmaktır. Uygulama kısmında ise anlatılan teorik bilgilerin özellikle mesleki açıdan ve hayatlarında en çok kullanacakları alanlarla sentezlenerek ürünler çıkartmaları ve bu süreçlerde yaşadıkları sıkıntıların toplu olarak tartışılarak giderilmesi ile işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bilgisayar kavramının öğrenilmesi ve bilgisayarın donanımsal ve yazılımsal açıdan incelenmesidir. Öğrencinin yanlış ve eksik öğrenmelerinin giderilmesidir. Donanımsal açıdan bilgisayarı oluşturan en temel donanımları, çalışma prensipleri çalışma anı hataları bilgisayarın performansı açısından önemi ve satın alınırken dikkat edilecek hususların anlatılması ile gerçekleştirilmektedir. Yazılımsal açıdan ise kişinin işletim sistemlerini kelime hesap ve sunum editörlerini öğrenmesi, bu editörlerle mesleki ve gündelik hayatta yapabileceklerin tartışılması öğrenmesi ve ürünler açığa çıkarması amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Bilgisayar kavramını temel düzeyde donanımsal ve genel anlamda yazılımsal olarak inceleyen genel anlamda editörler ve çalışma prensipleri ile kişinin elektronik ortamda kendini gerçekleştirmesini saylayan bir ders.
|
1- |
Dersin amacı ve işlenişi hakkında öğrencilere bilgi vererek,dersin işlenişi ve değerlendirmesi aşamalarının istişare edilmesi.
|
2- |
Bilgi Teknolojilerinin Temel Kavramları (Bilgisayarın Parçaları, Temel Donanımlar Ve Kullanımları) 1. Giriş Aygıtları 2. Görüntü Aygıtları 3. Veri Depolama Araçları 4. Multimedya Araçları 5. Bilgisayar Kasası ve İçerisinde Yer Alan Parçalar 6. Bilgisayar Toplama ve Satın Alma Kılavuzu 6.1. Bilgisayar Modeli Seçimi 6.2. Bilgisayar Almadan Önce Dikkat Edilmesi Gerekenler 6.3. PC Toplarken İzlenmesi Gereken Yollar 7. Laptop Alırken Dikkat Edilmesi Gerekenler 8. Yaygın Bilgisayar Arızaları ve Onarımı 8.1. Arızalı Donanımın Tespiti 8.2. Donanım Arızaları 8.3. BIOS ve BIOS Arızaları
|
3- |
Bilgisayar Kullanımı ve Dosya Yönetimi 1. İşletim Sistemi Kurulumu, Format Ve Gerekli Düzenlemeler 1.1. Format ve Disk Bölümleme 1.2. Format Atmak 1.3. Format Sonrası Yapılması Gerekenler 1.4. İşletim Sistemi Kurulduktan Sonrasında Yapılması Gerekenler 2. Windows 10 İşletim Sistemlerini Kullanmak, Kişiselleştirmek Ve Yönetmek
Bilgisayar Kullanımında Temel Yetenekler 1. Klavye Kullanımı 2. Mouse Kullanımı 3. Pencereler ile Çalışmak 4. Klasörler ile Çalışmak 5. Dosyalar ile Çalışmak En Çok Kullanılan Ücretsiz Yazılımlar 1. WinRAR ile Dosyaları Sıkıştırmak 2. GOM Player ile Video Dosyalarını Açmak 3. IrfanView ile İmaj Dosyalarını Açmak 4. Foxit Reader ile PDF Okumak 5. CD BurnerXP ile CD-DVD Yazdırmak 6. FlashGet ile İnternetten Hızlı Dosya İndirmek 7. CCleaner ile Sistem Bakımı Yapmak 8. Free Screen Recorder ile Ekranı Video Olarak Keydetmek 9. TeamViewer ile Başka Bilgisayarlara Bağlanmak
|
4- |
Bilgisayar Güvenliği 1. Bilgi ve Bilgisayar Güvenliği 2. Bilgi Güvenliğinin Hayatımızdaki Önemi 3. Bilgi ve Bilgisayar Güvenliğine Giriş 4. Hacker’ların Sıklıkla Kullandıkları Saldırı Metotları ve Uyarılar 5. Bilinçli Kullanıcı Olmak İçin Yapılması Gerekenler 6. İnterneti Güvenli Kullanmak Ev Ve Ofis Kablolu-Kablosuz Yerel Ağ Kurulumu Ve Paylaşımlar 1. Ağ Kurulumuna Başlamadan Önce Bilinmesi Gerekenler 2. Ağ Donanım Araçları ve Bağlantı Sistemleri 3. Ağ Kurulum Sihirbazı ile Yerel Ağ Kurmak ve Yerel Ağa Bağlanmak 4. Dosya ve Yazıcı Paylaşımını Açmak 5. Sürücü, Dosya ve Klasör Paylaşmak 6. Ağ Bağlantısını Kontrol Etmek ve Paylaşılan Klasörlere Erişmek 7. Güvenlik Duvarı
İnternet Ve E-Posta Kullanımı 1. İnterneti Tanımak ve Bağlanmak 2. Web Tarayıcıları ile İnternette Gezinmek 3. İnternette Arama Yapmak 4. E-Posta Hesabı Açmak ve Kullanmak 5. Mesajlaşma ve Sohbet 6. Sosyal Paylaşım Sitelerini Kullanmak 6.1. Facebook 6.2. Twitter 6.3. Youtube 6.4. Wikipedia 7. İnternette Dosya Paylaşmak ve İndirmek 7.1. Dosya Paylaşım Sitelerini Kullanmak 7.2. Sanal Depolama Alanlarını Kullanmak 8. Ebeveyn Kontrolü ile Güvenli İnternet Sağlamak En Çok Kullanılan Ücretsiz Yazılımlar 1. WinRAR ile Dosyaları Sıkıştırmak 2. GOM Player ile Video Dosyalarını Açmak 3. IrfanView ile İmaj Dosyalarını Açmak 4. Foxit Reader ile PDF Okumak 5. CD BurnerXP ile CD-DVD Yazdırmak 6. FlashGet ile İnternetten Hızlı Dosya İndirmek 7. CCleaner ile Sistem Bakımı Yapmak 8. Free Screen Recorder ile Ekranı Video Olarak Keydetmek 9. TeamViewer ile Başka Bilgisayarlara Bağlanmak Sağlıklı Bilgisayar Kullanma Kılavuzu
|
5- |
Kelime İşleme Editörü 1. Kelime işlem yazılımında sekmeler, gruplar ve komut düğmeleri 2. Dipnot ekleme 3. Eksen başlığı ekleme 4. Etiket oluşturma
Kelime İşleme Editörü 1. İade adresi ayarlama 2. Kaynak bulma 3. Kaynak ve alıntı ekleme 4. Kaynakça oluşturma
|
6- |
Kelime İşleme Editörü 1. Yeni stil oluĢturma 2. YerleĢik baĢlık stillerini kullanma 3. Zarf oluĢturma - yazdırma - kaydetme 4. Gözden geçirme, Değişiklikleri İzleme
Kelime İşleme Editörü 1. Özel madde işaretli liste oluşturma 2. Onay kutuları ve metin ekleme 3. Şablon oluşturma 4. Şablona içerik denetimleri ekleme 5. Şablonun tüm içeriklerine koruma ekleme
|
7- |
Sunu Hazırlama Editörü 1. Profesyonel Sunu Hazırlama Teknikleri
|
8- |
Profesyonel Sunu Hazırlama Teknikleri, Web Sitesi ve Animasyon Hazırlama
|
9- |
Elektronik Tablolama Editörü Veri ve tablo kavramı Doğru ve hızlı bilgi giriĢi, değiĢtirilmesi, Verilerin koĢullu biçimlendirilmesi Özel seçim ve yapıĢtırma teknikleri, sayfalarda veri arama ve değiĢtirme Stiller ve Ģablonlar kullanma ve oluĢturma Sayfa yapısı, yazıcı çıktı ayarları, özel görünümler
|
10- |
Elektronik Tablolama Editörü ÇalıĢma kitaplarının açılmasını, değiĢtirilmesini korumak, korumaları kaldırmak ÇalıĢma kitabının yapısını korumak, formülleri gizlemek veya göstermek Metin dosyalarını Excel içinden açma ve farklı biçimlerde kaydetmek Çoklu çalıĢma kitapları ve sayfaları arasında çalıĢmak, toplu kaydetmek ÇalıĢma kitaplarında arasında bilgiyi bağlamak, köprüler yerleĢtirmek
|
11- |
Elektronik Tablolama Editörü Grafikler oluĢturmak, seçeneklerini değiĢtirmek ve çoklu grafiklerle çalıĢmak Grafiklere eğilim çizgisi, hata çubukları eklemek, iki eksenli grafikler çizmek Tablolar hazırlama, tablolara veri giriĢi, veriyi sıralama, süzme, alt toplamlar
Elektronik Tablolama Editörü Göreceli ve mutlak adresler Excel''''de aritmetik iĢlemler ve iĢlevler Toplam, ortalama, mod, medyan, maksimum, minimum ve standart sapma Regresyon, korelasyon, varyans, kovaryans
|
12- |
Elektronik Tablolama Editörü Mantıksal iĢlevlerin kullanılması Bir veri listesindeki değerleri arama (düĢeyara ve yatayara) KoĢullu istatistik bilgiler (vseçort, vseçtopla, ..) Tanımlayıcı istatistik Rastgele sayı üretimiElektronik Tablolama Editörü Formül denetleme, değiĢiklikleri izleme, gözcü Özet tablolar oluĢturmak (Pivot table) Senaryo yönetimi, hedef arama Çözücüyü kullanarak bir sorunu tanımlama ve çözme
|
13- |
Elektronik Tablolama Editörü Makrolar Makro oluşturmak, çalıştırmak, Makro (VBA) programlamaya giriş Makro düzenlemek, silmek, yeni işlevler yazma Elektronik Tablolama Editörü Makrolar DeğiĢkenler Hücre tanımlama KoĢul yapıları
Elektronik Tablolama Editörü Makrolar Makro (VBA) programlamada döngüler ve biçimlendirme komutları
|
14- |
Genel Tekrar ve Uygulama
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenci günlük hayatta bilgisayar satın alırken dikkat edilecek hususları öğrenir ve çevresine rehberlik edebilir.
|
2- |
Öğrenci herhangi bir bilgisayarda yaşanan donanımsal sıkıntıları anlar en azından genel yorum yapabilecek düzeye gelir.
|
3- |
İşletim sistemi ve editörler hakkında genel bilgi sahibi olup, açık kaynak ve kapalı kaynak yazılımlar hakkında görüş bildirip aralarında tercih belirtir.
|
4- |
Kelime işleme editörlerinde günlük hayatta ve özellikle mesleki hayatlarında karşılaştıkları problemleri editör aracılığı ile çözer.
|
5- |
Medya okur yazarlık alanında çalışmalar yapar.
|
6- |
Öğrenci, kaliteli sunum yapabilir duruma gelir.
|
7- |
Öğrenci, elektronik posta alır kullanılır.
|
8- |
Kişisel blog sitesi tanımlar ve oluşturur.
|
9- |
Hesap işleme editörlerinde günlük hayatta ve özellikle mesleki hayatlarında karşılaştıkları problemleri editör aracılığı ile çözer.
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel bilginin kaynağı, sınırlılıkları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliği ile ilgili bilgi sahibidir ve bunları değerlendirir.
|
|
2- |
Türkçenin ses, biçim, anlam, söz dizim ve kullanım bilgisine sahiptir ve bunu dil bilgisi öğretimiyle ilişkilendirir.
|
|
3- |
Akademik ortamlarda Türkçe üstdili yazılı ve sözlü bağlamlarda etkili bir biçimde kullanır.
|
|
4- |
Türk ve dünya edebiyatının çeşitli dönemlerinde yaşamış yazar, şair ve yapıtlarını tanır.
|
|
5- |
Çocuk edebiyatının yazar, şair ve yapıtlarını tanıyarak çocuğa görelik ilkesi bağlamında değerlendirir.
|
|
6- |
Yazınsal ve yazınsal olmayan metin çözümlemeleri yapar ve bunu dil öğretimi ile ilişkilendirir.
|
|
7- |
Dil-kültür ilişkisi ile ilgili farkındalık sahibidir.
|
|
8- |
Eğitim tarihi, psikolojisi, felsefesi ve sosyolojisinin temel kavramları hakkında fikir sahibi olarak bu kavramlar üzerinde incelemeler, karşılaştırmalar ve ilişkilendirmeler yapar.
|
|
9- |
Atatürk ilke ve inkılaplarının gerekçelerini, süreçsel gelişimini ve önemini bilir.
|
|
10- |
Dil ve yazın eğitiminin yaklaşım, yöntem ve tekniklerini bilir.
|
|
11- |
Öğretim ilke ve yöntemleri, öğretim programları ve ölçme-değerlendirme bilgisini dil öğretimiyle ilişkilendirir.
|
|
12- |
Bireyin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişim ve öğrenme özelliklerini tanır ve öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
13- |
Bireysel farklılıklara duyarlı olarak öğrenme stratejilerini bilir ve buna uygun öğretim süreci tasarlar.
|
|
14- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan bir öğretim süreci planlar.
|
|
15- |
Öğrenci çeşitliliğini kabul eder, çeşitliliğe uygun öğretim ortamı tasarlama bilgisine sahip olur.
|
|
16- |
Sınıf yönetiminde güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı kurar.
|
|
17- |
Türkçe dersi öğretim programına uygun ders kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
|
18- |
Türkçe dersinin amaçlarını ve içeriğini; öğrencilerin yaş, ilgi, gereksinim ve düzeylerine göre tasarladığı veya uyarladığı materyallerle kazandırma donanım ve becerisine sahiptir.
|
|
19- |
Dil eğitimi ile ilgili okul içi-okul dışı mesleki gelişim etkinliklerine katılır; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
20- |
Dil becerilerine ve dil bilgisi öğrenme alanına yönelik etkinlikler geliştirir.
|
|
21- |
Öğretim sürecini dil öğretimi bakımından çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
|
|
22- |
Öğrenci gelişim durumunu çok boyutlu bir biçimde değerlendirir.
|
|
23- |
Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunları bireysel ya da bir grup ile iş birliği içinde sorumluluk alarak tanımlar, analiz eder ve kanıta dayalı çözüm sunar.
|
|
24- |
Öğrenme ve edinim sürecinde amaca yönelik en etkili model, strateji, yaklaşım, yöntem ve tekniği seçer.
|
|
25- |
Türkçe Eğitimi ile ilgili bir çalışmayı (ders planı, materyal geliştirme, ders anlatma gibi) bağımsız ve gönüllü olarak yürütür.
|
|
26- |
Türkçe Eğitimi alanında elde ettiği bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısı ile değerlendirir.
|
|
27- |
Dil eğitimi alanında kendisinin güçlü ve zayıf yönlerini belirler, öğrenen özerkliğini geliştirerek yaşam boyu öğrenmeyle alakalı olarak olumlu bir tutum sergiler.
|
|
28- |
Ulusal ve evrensel ölçekte gündemde yer alan olaylara ilişkin duyarlık gösterir, gelişmeleri takip eder ve sanatsal-kültürel faaliyetlere etkin olarak katılır.
|
|
29- |
Türkçe eğitiminde doğru ve kullanışlı bilgiye ulaşma yollarına başvurur, bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
30- |
Ana dili ve yabancı dil olarak Türkçe öğretimi ilgili paydaş ve kurumlarla işbirliği kurar, karşılaşılan sorunlara ilişkin çözüm önerilerinde bulunur.
|
|
31- |
En az bir yabancı dili A2/B1 (Avrupa Dil Portföyü-CEFR) düzeyinde kullanarak iletişim kurar.
|
|
32- |
Dünyadaki çeşitli kültürlere yönelik farkındalık sahibidir.
|
|
33- |
Sahip olduğu dış görünümünü, insan ilişkilerini ve toplumsal yaşamını etik, bilimsel ve kültürel ve demokratik değerlere uygun bir biçimde düzenleyerek yaşadığı topluma örnek olur.
|
|
34- |
Kişiler ve kurumlar arası etkileşim kurarak güvenli sınıf ve okul ortamı kurulmasında ve bu ortamın sürdürülmesinde etkin rol alır, çevre koruma ve iş sağlığı ve güvenliği hususunda yeterli bilince sahiptir.
|
|
35- |
Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan çeşitli ulusal ve evrensel duyarlıkların ve değerlerin bilincine sahiptir.
|
|
36- |
Türk Eğitim sistemini ve Millî Eğitim Bakanlığının işleyişini tanır; bu kurumların çalışma kültürü (okul yönetimi, zümre çalışmaları, okul-aile işbirliği) hakkında bilgi elde eder.
|
|
37- |
Uzaktan dil öğretiminde yararlanılan çeşitli bilgi ve iletişim teknolojilerini tanıyarak bunları etkin bir biçimde kullanır.
|
|
38- |
Sanatsal ve kültürel etkinliklerin önemini bilir, bunları destekler ve katılım gösterir..
|
|
39- |
Türk tarihi ve kültürü, Atatürk’ün düşünce dünyası ile ilgili duyarlılık sahibidir ve bu duyarlığını öğretim sürecine yansıtır.
|
|
40- |
Çoklu okuryazarlık becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
14
|
1
|
14
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
117
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
30
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
-
|
|