Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EĞİTİM DENETİMİ |
İkinci düzey |
EGB 548 |
Seçmeli |
2 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin genel amacı eğitimde denetim kavram, denetim ve değerlendirme yaklaşımları, temel kavram ve uygulamalar, bilimsel denetim, klinik denetim, sanatsal denetim, sınıf içi gözlem teknikleri, öğretmenin mesleki gelişmesine yardım gibi konularda bilgi, beceri ve tutumlar kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Denetim ve Değerlendirme Kavramları ve İlişkileri, Eğitimde Denetimin Yeri ve İşlevleri, Öğretimde Denetim Modelleri, Denetimin Yönetim, Program ve Öğretim Boyutları, Bireysel Performans Denetimi, Sınıf içi Gözlem Teknikleri, Çoklu Değerlendirme Yaklaşımı ve eğitim denetiminde kullanımı, Sınıf Değerlendirme Teknikleri
|
1- |
Tanışma/ Ders Planı, Denetim Kavramının Gelişimi ve Yeni Tanımlamalar, Denetimin Boyutları
|
2- |
Bilimsel Denetim Modeli, Sanatsal Denetim Modeli
|
3- |
Klinik Denetim Modeli, Öğretimsel Denetim Modeli
|
4- |
Gelişimsel Denetim Modeli
|
5- |
Farklılaştırılmış Denetim Modeli
|
6- |
Denetimde Gözlem, Sınıf İçi Gözlem, Teknikleri ve Yöntemleri
|
7- |
1. Eğitimde Değerlendirme Türleri: Formatif-Summatif 2. Öğretmenin Öz değerlendirilmesi: Ders Değerlendirme Teknikleri
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Öğretmen Performansının Portfolio Üzerinden Değerlendirilmesi
|
10- |
Performans Değerlendirme 360 Derece Değerlendirme – Çoklu Değerlendirme
|
11- |
Öğretmen Geliştirme Teknikleri: Koçluk – Mentorlük - Mikro Öğretim
|
12- |
1. Öğretmen Geliştirme (Hizmet içi eğitim) 2. Okul Müdürünün Eğitici Rolü ve işgören geliştirme yaklaşımları
|
13- |
Sınıf içi Denetim ve Raporun Hazırlanması
|
14- |
Final Sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eğitim denetimi alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir;
|
2- |
Eğitimde denetim modelleri bilir ve arasındaki etkileşimi tartışabilir;
|
3- |
Eğitim denetimi alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
|
4- |
Eğitimde denetimin yönetim, program ve öğretim boyutları bilir ve çoklu değerlendirme teknikleri uygular, öğretmenlere rehberlik eder.
|
5- |
Eğitim denetimi alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2- Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3- Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
4- Okul liderliğinin temellerini bilme.
5- Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
6- Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
7- Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
8- Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aydın, İ.(2020). Öğretimde Denetim. Durum Saptama, Değerlendirme ve Geliştirme. (8.Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aydın, M. (2000). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayını.
Balcı, A. (2005): Eğitim Yönetimi Terimler Sözlüğü: Ankara: Tekağaç.
Sağır, M. ve Göksoy, S. (2020). Eğitimde Denetim ve Değerlendirme. (4. Baskı). Ankara: Pegem A.
Zereda, S.J. (2016). Öğretim Denetimi. (3. Baskıdan Çev. Ed. Balcı, A.&Apaydın, Ç.). Ankara: Pegem A.
Taymaz, H. (2010). Eğitim Sisteminde Teftiş. Kavramlar, İlkeler, Yöntemler. (7. Baskı).Ankara: Pegem A.
Yardımcı Makaleler:
Demirkasımoğlu, N. (2011). Türk Eğitim Sisteminde Bir Alt Sistem Olan Denetim Sisteminin Seçilmiş Bazı Ülkelerin Denetim Sistemleri ile Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(23), 23-48.
Ekinci, Ö. ve Yıldırım, A. (2012). İl Eğitim Denetmenleri ve İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Hizmet İÇİ Eğitim Faaliyetlerine Yönelik Beklentileri. Ege Eğitim Dergisi 10(1), 70-91.
Hatipoğlu, G.ve Ordu, A. (2019). Singapur, Litvanya, Dominik Cumhuriyeti ve Türkiye Eğitim Denetimi Sistemlerinin Karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Dergisi, 49, 102-129.
Manolova Yalçın, O. ve E.T., Hanoğlu. (2020). OECD’nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Başarılı Ülkeler ile Türkiye’nin Eğitim Yönetimi ve Denetimi Açısından Karşılaştırılması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 10(1), 36-44.
Manolova Yalçın, O. & B., Engin Davut. (2020). İlkokul müdürlerinin ders denetimlerine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi (KKTC Örneği). OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(10.Yıl özel), 4816-4846.
Manolova Yalçın, O. ve B K., Bıkmaz. (2020). Kuzey Kıbrıs Türk Cumhurı̇yetı̇ eğı̇tı̇m denetı̇mı̇nde yaşanan problemlere ı̇lı̇şkı̇n emeklı̇ yönetı̇cı̇ ve denetmen görüşlerı̇. JASSS (Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 13(81),87-114.
Manolova Yalçın, O. ve M., Ayan. (2020). KKTC, Türkiye ve İsveç eğitim denetimi sistemlerinin karşılaştırılmalı olarak incelemesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 9(1), 12-26.
Maya, İ. ve Yılmaz, A. (2017). Eğitim Denetimi Sistemleri Bakımından PİSA’da Başarı Gösteren Bazı Ülkeler ile Türkiye’nin Karşılaştırılması. Turkish Studies, 12(3), 467-492.
Memduhoğlu, H.B. (2012). Öğretmen, Yönetici, Denetmen ve Öğretim Üyelerinin Görüşlerine Göre Türkiye’de Eğitim Denetimi Sorunsalı. Kuram ve Uygulamada Eğitimbilimleri Dergisi 12(1),135-156.
Memduhoğlu, H.B. ve Zengin, M. (2012). Çağdaş Eğitim Denetimi Modeli Olarak Öğretimsel Denetimin Türk Eğitim Sisteminde Uygulanabilirliği. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi 5(1),131-141.
Özmen, F. (2000). Klinik Denetim Öngörüleri Çerçevesinde Denetçi Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 10 (1), 119-157.
Özmen, F. ve Yasan, T. (2007). Türk Eğitim Sisteminde Denetim ve Avrupa Birliği Ülkeleri ile Karşılaştırılması. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,
Özten, İ. ve Hoşgörür, V. (2019). Çek Cumhuriyeti, İngiltere, Finlandiya ile Türkiye Eğitim Denetimi Sistemlerinin Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 48(22), 59-81.
Şahenk Erkan, S.S. (2014). Türkiye, Fransa, İngiltere, Almanya ve İspanya Eğitim Denetim Sistemlerinin Karşılaştırılması. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 41-48.
|
|