Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Endüstri Mühendisliği > 6 SİGMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
6 SİGMA Birinci düzey ENM 493 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 319 KALİTE KONTROL (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı YOK.
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK.
Dersin veriliş şekli Projeksiyon cihazı ve yazı tahtası kullanılarak yüz yüze sözlü anlatım
Dersin amacı Bu ders, günümüz süreç iyileştirme metodolojilerinden olan ve şirketler tarafından yaygın olarak kullanılan 6 sigma süreç iyileştirme metodolojisini öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Altı sigma programı bir organizasyonun süreç iyileştirme faaliyetlerine anlamlı bir katılım sağlamak için çalışanları ve yöneticileri hazırlamaya çalışır.

Dersin içeriği
1- Kısım 1. Konuşlanmaya hazırlık Bölüm 1. Konuşlanma stratejisi
2- Bölüm 2. Personel gereksinimleri
3- Bölüm 3. Konuşlanmaya odaklanma
4- Kısım 2. DMAIC Metodolojisi
5- Bölüm 4. Tanımlama aşaması
6- Bölüm 5. Ölçme aşaması
7- Bölüm 6. Analiz aşaması
8- Bölüm 7. İyileştirme aşaması
9- Yıliçi Sınavı
10- Bölüm 8. Kontrol aşaması
11- Kısım 3. Altı Sigma araçları
12- Kısım 3. Altı Sigma araçları
13- Kısım 3. Altı Sigma araçları
14- Kısım 3. Altı Sigma araçları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Altı sigma DMAIC methodolojisini anlamak ve temel analitik araçları öğrenmek.
2- Temel altı sigma bilgi ve yeteneklerinin iş-takımı hedefleri, amaçları ve problerini desteklemek için kullanılması.
3- Altı sigma temel prensib ve uygulamalarından günlük problemleri çözmek ve daha sağlam bir çatı oluşturmak için faydalanmak.
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ödevler 2 5 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 1 5 5
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 1 20
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Paul Keller ve Tom Pyzdek, Six Sigma: DeMySTFieD, A Self-Teaching Guide, McGraw-Hill, 2005.
Yardımcı Kaynaklar [1] Warren Brussee, Statistics for Six Sigma Made Easy!, McGraw-Hill, 2004. [2] Stephen A. Zinkgraf, Six Sigma: The First 90 Days, Prentice Hall, 2006. [3] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Foundations of Excellent Performance, Volume 1, ST. Luice Press, 2002. [4] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Problem Solving and Basic Mathematics, Volume 2, ST. Luice Press, 2002. [5] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Statistics and Probability, Volume 3, ST. Luice Press, 2002. [6] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Statistical Process Control, Volume 4, ST. Luice Press, 2002. [7] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Design of Experiments, Volume 5, ST. Luice Press, 2002. [8] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Design for Six Sigma, Volume 6, ST. Luice Press, 2002. [9] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: The Implementing Process, Volume 7, ST. Luice Press, 2002.

Ders ile ilgili dosyalar