Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
6 SİGMA |
Birinci düzey |
ENM 493 |
Seçmeli |
7 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ENM 319 KALİTE KONTROL (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YOK.
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK.
|
Dersin veriliş şekli
|
Projeksiyon cihazı ve yazı tahtası kullanılarak yüz yüze sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
Bu ders, günümüz süreç iyileştirme metodolojilerinden olan ve şirketler tarafından yaygın olarak kullanılan 6 sigma süreç iyileştirme metodolojisini öğretmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Altı sigma programı bir organizasyonun süreç iyileştirme faaliyetlerine anlamlı bir katılım sağlamak için çalışanları ve yöneticileri hazırlamaya çalışır.
|
1- |
Kısım 1. Konuşlanmaya hazırlık
Bölüm 1. Konuşlanma stratejisi
|
2- |
Bölüm 2. Personel gereksinimleri
|
3- |
Bölüm 3. Konuşlanmaya odaklanma
|
4- |
Kısım 2. DMAIC Metodolojisi
|
5- |
Bölüm 4. Tanımlama aşaması
|
6- |
Bölüm 5. Ölçme aşaması
|
7- |
Bölüm 6. Analiz aşaması
|
8- |
Bölüm 7. İyileştirme aşaması
|
9- |
Yıliçi Sınavı
|
10- |
Bölüm 8. Kontrol aşaması
|
11- |
Kısım 3. Altı Sigma araçları
|
12- |
Kısım 3. Altı Sigma araçları
|
13- |
Kısım 3. Altı Sigma araçları
|
14- |
Kısım 3. Altı Sigma araçları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Altı sigma DMAIC methodolojisini anlamak ve temel analitik araçları öğrenmek.
|
2- |
Temel altı sigma bilgi ve yeteneklerinin iş-takımı hedefleri, amaçları ve problerini desteklemek için kullanılması.
|
3- |
Altı sigma temel prensib ve uygulamalarından günlük problemleri çözmek ve daha sağlam bir çatı oluşturmak için faydalanmak.
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
5
|
5
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
85
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
60
|
Kısa sınav
|
1
|
20
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Paul Keller ve Tom Pyzdek, Six Sigma: DeMySTFieD, A Self-Teaching Guide, McGraw-Hill, 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] Warren Brussee, Statistics for Six Sigma Made Easy!, McGraw-Hill, 2004.
[2] Stephen A. Zinkgraf, Six Sigma: The First 90 Days, Prentice Hall, 2006.
[3] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Foundations of Excellent Performance, Volume 1, ST. Luice Press, 2002.
[4] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Problem Solving and Basic Mathematics, Volume 2, ST. Luice Press, 2002.
[5] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Statistics and Probability, Volume 3, ST. Luice Press, 2002.
[6] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Statistical Process Control, Volume 4, ST. Luice Press, 2002.
[7] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Design of Experiments, Volume 5, ST. Luice Press, 2002.
[8] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: Design for Six Sigma, Volume 6, ST. Luice Press, 2002.
[9] D.H. Stamatis, Six Sigma and Beyond: The Implementing Process, Volume 7, ST. Luice Press, 2002.
|
|