Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Mikrobiyoloji (doktora) > GELİŞİM GENETİĞİ VE TERATOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GELİŞİM GENETİĞİ VE TERATOLOJİ Üçüncü düzey GEN 611 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş.Gör
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Bu kursun amacı öğrencilere Gelişim Genetiği ve Teratoloji hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin tanımı insanların büyüme, gelişmesinin genetik temelini ve bu basamaklar esnasında meydana gelen genetik anomalileri ve sonuçlarını inceler.

Dersin içeriği
1- Gelişim Genetiğine Giriş Gelişim genetiği nedir? Gelişim genetiğinin tarihçesi ve önemi. Gelişim sürecinde genetik etkiler.
2- İnsan Gelişiminin Temelleri İnsan gelişimine genel bir bakış. Gametogenez ve döllenme. Embriyonik gelişim aşamaları.
3- Genetik Materyal ve İnsan Gelişimi DNA''nın yapısı ve işlevi. Genlerin ifadesi ve düzenlenmesi. Genetik mutasyonlar ve etkileri.
4- Genetik Bozukluklar ve Gelişim Genetik hastalıkların sınıflandırılması. Kalıtsal hastalıkların nedenleri ve etkileri. Tek genli ve çok genli hastalıklar.
5- Gelişimde Epigenetik Faktörler Epigenetik nedir? Epigenetik mekanizmalar ve etkileri. Çevresel faktörlerin gelişime olan etkileri.
6- Gelişimsel Teratolojiye Giriş Teratoloji nedir? Teratolojinin tarihçesi ve önemi. Teratolojik olayların sınıflandırılması.
7- Çevresel Teratoloji Çevresel faktörlerin teratolojik etkileri. Teratojenik maddeler ve etkileri. Gebelikte çevresel risk faktörleri.
8- Vize
9- Genetik Teratoloji Genetik faktörlerin teratolojik etkileri. Kromozom anomalileri ve etkileri. Genetik bozukluklara bağlı doğumsal anomaliler.
10- Teratolojide Deneysel Yaklaşımlar Teratolojik araştırmaların yöntemleri. Hayvan modelleri ve teratolojik çalışmalar. İnsan teratolojisi çalışmaları.
11- Gelişimsel Süreçlerin Değişimi Gelişimde farklılık ve değişim. Gelişimsel süreçlerin modifikasyonu. Teratoloji araştırmalarında ilerlemeler.
12- Teratoloji ve Reproduktif Sağlık Teratoloji ve üreme sağlığı ilişkisi. Doğum kusurlarının önlenmesi. Preimplantasyon genetik tanı ve tedavi.
13- Teratoloji ve Etik Teratoloji araştırmalarında etik konular. Teratolojiyle ilgili etik tartışmalar. Eşitlik ve adalet perspektifleri.
14- Gelişim Genetiği ve Teratolojiye İlişkin Güncel Konular Yeni keşifler ve araştırmalar. Genetik düzenleme ve teratoloji. Gelişim genetiği ve teratoloji alanında kariyer fırsatları.
15- Final
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Hücresel farklılaşma, özelleşme, gen regülasyon mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
2- Sistem ve organların gelişimi, mozaik ve regülatif gelişim, normal embriyonal gelişimi etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olmak.
3- Hormonları aktive eden genler, morfogenezde çeşitli mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olmak.
4- Kromozom anomalilerinde genotip ve fenotip ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmak.
5- Cinsiyet gelişimi; Y kromozomu, mutagenez ve teratogenez arasında farklar, çeşitli malformasyonların oluşma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve immünoloji alanında kanıta dayalı ve güncel bilgi ve beceriler kazanmak.
2- Bilimsel araştırmalar için kanıta dayalı bilgiyi kullanmak.
3- Mikrobiyoloji alanında projeler geliştirmek.
4- Bilimsel araştırma sonuçlarını analiz edebilmek.
5- Bilimsel istatistiksel değerlendirmeleri irdeleyebilmek.
6- Bilimsel çalışmada etik prensiplerinin önemi hakkında farkındalık kazanmak.
7- Bilimsel bilgiye ulaşmak için kütüphane ve e-kaynakları kullanmak.
8- Mikrobiyoloji alanıyla ilgili cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
9- Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanmak.
10- Bilimsel okumalar ve araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri ulusal ve uluslararası alanda sunabilmek.
11- Ulusal ve uluslararası projelerde araştırmacı olarak rol alır, interdisipliner araştırmalar yapmak.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 14 2 28
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     156
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999 2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991 3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London, 4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
Yardımcı Kaynaklar 1-Gilbert, S. F. (2013). Developmental Biology. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates Inc. 2-Slack, J. M. W. (2013). Essential Developmental Biology. Oxford: Wiley-Blackwell.

Ders ile ilgili dosyalar