Ön koşul dersleri
|
Yalnızca Yüksek Lisans ve doktora öğrencileri bu kursa kabul edilecektir.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUNİS DÜNDAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş.Gör
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik
|
Dersin amacı
|
Bu kursun amacı öğrencilere Gelişim Genetiği ve Teratoloji hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
insanların büyüme, gelişmesinin genetik temelini ve bu basamaklar esnasında meydana gelen genetik anomalileri ve sonuçlarını inceler.
|
1- |
Gelişim Genetiğine Giriş
Gelişim genetiği nedir?
Gelişim genetiğinin tarihçesi ve önemi.
Gelişim sürecinde genetik etkiler.
|
2- |
İnsan Gelişiminin Temelleri
İnsan gelişimine genel bir bakış.
Gametogenez ve döllenme.
Embriyonik gelişim aşamaları.
|
3- |
Genetik Materyal ve İnsan Gelişimi
DNA''nın yapısı ve işlevi.
Genlerin ifadesi ve düzenlenmesi.
Genetik mutasyonlar ve etkileri.
|
4- |
Genetik Bozukluklar ve Gelişim
Genetik hastalıkların sınıflandırılması.
Kalıtsal hastalıkların nedenleri ve etkileri.
Tek genli ve çok genli hastalıklar.
|
5- |
Gelişimde Epigenetik Faktörler
Epigenetik nedir?
Epigenetik mekanizmalar ve etkileri.
Çevresel faktörlerin gelişime olan etkileri.
|
6- |
Gelişimsel Teratolojiye Giriş
Teratoloji nedir?
Teratolojinin tarihçesi ve önemi.
Teratolojik olayların sınıflandırılması.
|
7- |
Çevresel Teratoloji
Çevresel faktörlerin teratolojik etkileri.
Teratojenik maddeler ve etkileri.
Gebelikte çevresel risk faktörleri.
|
8- |
Vize
|
9- |
Genetik Teratoloji
Genetik faktörlerin teratolojik etkileri.
Kromozom anomalileri ve etkileri.
Genetik bozukluklara bağlı doğumsal anomaliler.
|
10- |
Teratolojide Deneysel Yaklaşımlar
Teratolojik araştırmaların yöntemleri.
Hayvan modelleri ve teratolojik çalışmalar.
İnsan teratolojisi çalışmaları.
|
11- |
Gelişimsel Süreçlerin Değişimi
Gelişimde farklılık ve değişim.
Gelişimsel süreçlerin modifikasyonu.
Teratoloji araştırmalarında ilerlemeler.
|
12- |
Teratoloji ve Reproduktif Sağlık
Teratoloji ve üreme sağlığı ilişkisi.
Doğum kusurlarının önlenmesi.
Preimplantasyon genetik tanı ve tedavi.
|
13- |
Teratoloji ve Etik
Teratoloji araştırmalarında etik konular.
Teratolojiyle ilgili etik tartışmalar.
Eşitlik ve adalet perspektifleri.
|
14- |
Gelişim Genetiği ve Teratolojiye İlişkin Güncel Konular
Yeni keşifler ve araştırmalar.
Genetik düzenleme ve teratoloji.
Gelişim genetiği ve teratoloji alanında kariyer fırsatları.
|
15- |
Final
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücresel farklılaşma, özelleşme, gen regülasyon mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
2- |
Sistem ve organların gelişimi, mozaik ve regülatif gelişim, normal embriyonal gelişimi etkileyen faktörler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
3- |
Hormonları aktive eden genler, morfogenezde çeşitli mekanizmalar hakkında bilgi sahibi olmak.
|
4- |
Kromozom anomalilerinde genotip ve fenotip ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmak.
|
5- |
Cinsiyet gelişimi; Y kromozomu, mutagenez ve teratogenez arasında farklar, çeşitli malformasyonların oluşma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bakteriyoloji, viroloji, mikoloji ve immünoloji alanında kanıta dayalı ve güncel bilgi ve beceriler kazanmak.
|
|
2- |
Bilimsel araştırmalar için kanıta dayalı bilgiyi kullanmak.
|
|
3- |
Mikrobiyoloji alanında projeler geliştirmek.
|
|
4- |
Bilimsel araştırma sonuçlarını analiz edebilmek.
|
|
5- |
Bilimsel istatistiksel değerlendirmeleri irdeleyebilmek.
|
|
6- |
Bilimsel çalışmada etik prensiplerinin önemi hakkında farkındalık kazanmak.
|
|
7- |
Bilimsel bilgiye ulaşmak için kütüphane ve e-kaynakları kullanmak.
|
|
8- |
Mikrobiyoloji alanıyla ilgili cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
|
|
9- |
Mikrobiyoloji laboratuvarlarını iyi laboratuvar uygulamaları ve biyogüvenlik kurallarına uygun şekilde kullanmak.
|
|
10- |
Bilimsel okumalar ve araştırmalar sonucunda edindiği bilgileri ulusal ve uluslararası alanda sunabilmek.
|
|
11- |
Ulusal ve uluslararası projelerde araştırmacı olarak rol alır, interdisipliner araştırmalar yapmak.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
14
|
1
|
14
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Ara sınavlar
|
1
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
14
|
2
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-N. Başaran,Tıbbi Genetik Ders Kitabı,1999
2-Connor,J.M,Ferguson-Smith,M.A.:Essential Medical Genetics.Blackwell Scientific Publications,Third Ed.,1991
3-Emery,A.E.H.,(Ed),Rimoin,D.L.:Principles and Practice of Medical Genetics.Third edition,Volume 1,Churchill Livingsto,London,
4-Thompson&Thompson,Genetics in Medicine,6.th edition,2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Gilbert, S. F. (2013). Developmental Biology. Sunderland, Mass.: Sinauer Associates Inc.
2-Slack, J. M. W. (2013). Essential Developmental Biology. Oxford: Wiley-Blackwell.
|
|