Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
CEZA HUKUKU |
Birinci düzey |
ADA 130 |
|
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ BURCU GÖRKEMLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. BURCU GÖRKEMLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik bilgiler anlatılarak pratik çalışmalarla desteklenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Ceza hukukunun temel ilkeleri göz önünde bulundurularak, bir insan davranışının ne zaman suç oluşturduğunu ve suça karşılık hangi tür yaptırımların uygulandığını araştırmak ve buna göre Türk Ceza Kanunu''''''''nun genel hükümlerini yorumlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ceza hukukunun işlevi, kaynakları ve temel ilkelerinin açıklandığı suçun yapısal unsurları (suçun maddi, manevi ve hukuka aykırılık unsurları), kusur ve kusurluluğu etkileyen haller, suçun özel görünüm biçimleri (teşebbüs , iştirak ve içtima), yaptırım teorisi (cezalar ve güvenlik tedbirleri, cezanın belirlenmesi ve bireyselleştirilmesi, davanın ve cezanın düşmesi) üzerinde durulan derstir.
|
1- |
Ceza hukukunun işlevi, suç ve ceza kavramları, ceza hukukunun hukuk düzeni içerisindeki yeri ve bölümleri anlatılmaktadır.
|
2- |
Ceza hukukunun kaynakları ve ceza hukukuna hakim olan ilkeler anlatılmaktadır.
|
3- |
Suçun yapısal unsurları kapsamında suçun maddi unsurları anlatılarak, suçun manevi unsurlarından olan kast ve kastın türleri üzerinde durulmaktadır.
|
4- |
Suçun manevi unsurlarından taksir ve taksirin türleri anlatılarak suçun hukuka aykırılık unsuru üzerinde durulmaktadır.
|
5- |
Kusurluluk ve ve kusur yeteneği anlatılmaktadır.
|
6- |
Kusurluluğa etki eden nedenler anlatılmaktadır.
|
7- |
Kusurluluğa etki eden nedenler anlatılmaktadır.
|
8- |
Suçun özel görünüm biçimlerinden olan suça teşebbüs anlatılmaktadır.
|
9- |
Gönüllü vazgeçme anlatılarak suça iştirak üzerinde durulmaktadır.
|
10- |
Suçların içtimaı anlatılmaktadır.
|
11- |
Yaptırım teorisi kapsamında ceza ve ceza türleri anlatılmaktadır.
|
12- |
Güvenlik tedbiri ve türleri anlatılmaktadır.
|
13- |
Cezanın belirlenmesi ve bireyselleştirilmesi anlatılmaktadır.
|
14- |
Davanın ve cezanın düşmesi anlatılmaktadır.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ceza hukukunun temel ilkelerini öğrenir
|
2- |
Suç politikasını öğrenir.
|
3- |
Türk ceza kanununun uygulama alanını kavrayabilir.
|
4- |
Suçun teorik olarak yapısal unsurlarını ve oluşma sürecini öğrenir.
|
5- |
Suçun özel görünüş şekillerini öğrenir.
|
6- |
Yaptırım teorisini öğrenir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
130
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Editörler: Prof. Dr. İzzet Özgenç, Prof. Dr. İlhan Üzülmez, Ceza Genel Hukuku, Temel Hukuk Dizisi, Seçkin Yayınları, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Prof. Dr. Hakan Hakeri, Ceza Hukuku Genel Hükümler-Temel Bilgiler, Astana Yayınları, 2020/ Doç. Dr. Fatih Birtek, Ceza Hukuku Genel Hükümler-Temel Bilgiler, Adalet Yayınevi, 2018.
|
|