Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
EKOLOJİK MİMARLIK |
Birinci düzey |
MİMS24 |
Seçmeli |
4 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BURCU SALGIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
2+0 Ders teorik anlatımlar ve sunumlardan oluşmaktadır.
Değerlendirme yöntemi: 1. Ara Sınav: Klasik Sınavı, Final/Bütünleme sınavı: Ödev teslimi ve sunumu. Geçme notu ara sınavın %40’ı ile yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60’ının toplamından oluşmaktadır.
Öğrenciler (en fazla 3’er kişilik gruplar halinde), kendi belirledikleri ve dersin yürütücüsü tarafından onaylanmış konularda dönem içinde belirlenen tarihlerde sunum yapmalıdır. Alınan kritikler doğrultusunda düzenlenen sunum; yarıyıl sonu sınavı tarihinde teslim edilmelidir. Bu teslim yarıyıl sonu/bütünleme sınavı olarak değerlendirilecektir. Dönem içerisinde sunumlara katılmayan öğrencinin/öğrencilerin teslimi; final ya da bütünlemede değerlendirmeye alınmayacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilere çevresel sürdürülebilirlik ilkelerini ve doğal ekosistemlerle uyumlu yapıların tasarım stratejilerini aktarmak, çevre duyarlı tasarım ilkelerini tanımlayabilme ve detaylandırabilme becerisi kazandırmak, enerji verimli, yeşil ve sağlıklı yapılar inşa etme yetenekleri kazandırmaktır. Ayrıca, bu ders öğrencileri sürdürülebilirlik, enerji verimliliği ve çevresel etkilerin azaltılması gibi konularda bilinçlendirmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders ekolojik tasarım ilkeleri, yeşil altyapı, sıfır karbon binalar, döngüsel ekonomi ve küresel sürdürülebilirlik bağlamında geniş bir içerik sunar. Teorik anlatımlar, sunumlar ve örnek yapı incelemeleri ile sürdürülebilir mimarlık, ekolojik tasarım ilkeleri, yeşil yapı değerlendirme sistemlerinin aktarılması aracılığıyla çevresel etkilerin azaltılması gibi önemli konuları da ele almaktadır.
|
1- |
Öğrencilerle tanışma, dersinin konusu ve işleyişi ile ilgili bilgilendirme, öğrenci sunumlarına ilişkin açıklamalar
|
2- |
Sürdürülebilirlik (ve ilişkili kavramlar), bu kavramların mimarlık ile kurduğu bağlar
|
3- |
Yapı sektöründe döngüsel ekonomi
|
4- |
Yenilenebilir enerji kaynakları (güneş enerjisi ve rüzgâr gücü) ve bu kaynakların yapılı çevrede kullanımı
|
5- |
Yeşil yapı değerlendirme sistemleri (LEED, BREEAM, C2C, YeS-TR)
|
6- |
Ekolojik / çevre dostu / sürdürülebilir yapı malzemeleri
|
7- |
RESMİ TATİL
|
8- |
Ekolojik Yerleşkeler, Eko Şehirler, Eko Köyler
|
9- |
ARA SINAV
|
10- |
Yeşil yapı, döngüsel/sürdürülebilir tasarım kavramlarını örnekler üzerinden inceleme
|
11- |
Yeşil yapı, döngüsel/sürdürülebilir tasarım kavramlarını örnekler üzerinden inceleme
|
12- |
Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (1. Grup)-Sürdürebilirlik/döngüsellik için planlama ve tasarım, örnekler
|
13- |
Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (2. Grup)-Sürdürebilirlik/döngüsellik için planlama ve tasarım, örnekler
|
14- |
Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (3. Grup)-Re (use, purpose, cycle, vb) kavramları, örnekler
|
15- |
Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (4. Grup)-Re (use, purpose, cycle, vb) kavramları, örnekler
|
16- |
Dönem sonu teslime yönelik öğrenci sunumları (5. Grup)-Yenilebilir enerji, sertifika sistemleri, eko-yerleşimler, örnekler
|
17- |
Genel tekrar, sorular ve cevaplar
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sürdürülebilirlik ve ekolojik tasarım yaklaşımları, doğal ve yapılı çevre konularında bilinç kazanır.
|
2- |
Yapılı ve doğal çevre arasındaki ilişkinin mimari ve kentsel tasarım ile planlama bağlamındaki önemini kavrar.
|
3- |
Yapılı çevre problemlerini bütüncül bir yaklaşım ile ele alma becerisini kazanır.
|
4- |
Ekolojik tasarımı disiplinlerarası ve katılımcı yaklaşımlar ile ele alma gerekliliğini kavrar.
|
5- |
Bilgiye ulaşma, bilgiyi birleştirme ve sunabilme becerisini edinir.
|
6- |
Eleştirel düşünme becerisi kazanır.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
4
|
4
|
Toplam iş yükü
|
|
|
63
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
***1. Yeang, K., Ekotasarım -Ekolojik Tasarım Rehberi, YEM Yayınları
***2. Sev, A., Sürdürülebilir Mimarlık, YEM Yayınları
***3. Steele, J., Ecological Architecture: A Critical History
***4. Williams, D., Sustainable Design: Ecology, Architecture, and Planning
***5. Sustaibable Building Sourcebook: http://www.greenbuilder.com/sourcebook/
***6. Pelsmakers, S., The Environmental Design Pocketbook. 2nd Editio. London, UK: RIBA Publishing
***7. Mumovic, D., Santamouris, M., A Handbook of Sustainable Building Design and Engineering - An Integrated Approach to Energy, Health and Operational Performance. London/New York: Routledge-Taylor and Francis Group.
***8. Web kaynakları:
----https://mevzuat.gov.tr/mevzuat? MevzuatNo=39565&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
----https://www.c2cplatform.eu/c2c-certified/
----https://www.usgbc.org/leed
----https://breeam.com/
|
|