Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ERKEN İSLAM SANATI I |
İkinci düzey |
ST 505 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KERİM TÜRKMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
"İslam Sanatı" kavramını, İslamiyet’in ortaya çıkışındaki siyasi ve kültürel ortamı, Dört Halife Dönemi ve Emevi hanedanları zamanında inşa edilen mimari eserlerin özelliklerini, Erken İslam Sanatı’nın etkileşim alanlarını, mekân ve tezyinat anlayışını kavratabilmek.
|
Dersin tanımı
|
"İslam Sanatı" kavramı, İslamiyet’in ortaya çıkışındaki siyasi ve kültürel ortam, Dört Halife Dönemi ve Emevi hanedanları zamanında inşa edilen mimari eserlerin özellikleri, Erken İslam Sanatı’nın etkileşim alanları, mekân ve tezyinat anlayışı.
|
1- |
"İslam Sanatı" kavramı, İslam'da sanat anlayışı.
|
2- |
İslam Sanatının kaynağı, İslam inancının doğduğu dönemin ve bölgenin özellikleri.
|
3- |
İslam sanatında "tasvir".
|
4- |
Kabe'nin inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri.
|
5- |
Mescidü'l- Haram'ın inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri.
|
6- |
Mescidü'n-Nebi'nin inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri. Günümüz cami mimari öğelerinin kaynakları.
|
7- |
Kufe’deki cami ve daru’l-imare ile Basra ve Vasıt Camilerinin genel özelliklerini
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Emevi Dönemi'nde kültür-sanat ortamı ve sanat anlayışı
|
10- |
Şam Ümeyye Camisi ve Mescidü'l- Aksa'nın mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri
|
11- |
Kayravan Camisi ve Kubbetü's Sahra'nın mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri
|
12- |
Emevi saraylarından Kusayr-ı Amra ve Kasru'l Hayri'l-Garbi'nin mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri.
|
13- |
Emevi saraylarından Mışatta, Kasru't-Tuba ve Kasru'l-Harane'nin mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri.
|
14- |
Mimari özellikleri, süsleme ve malzeme açısından Emevi Sanatının İslam Sanatı'ndaki yeri ve önemi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam inancının doğduğu dönem ve bölgeyi tanımlayabilir. İslam Sanatının kaynağını, İslam'da "sanat" kavramını ve anlayışını, İslam'da "tasvir" konusunu tartışır.
|
2- |
Kâbe’nin Mescidü'l-Haram'ın ve Mescidü'n-Nebi'nin mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklar.
|
3- |
Kufe’deki cami ve daru’l-imare ile Basra ve Vasıt Camilerinin genel özelliklerini tanımlayabilir ve karşılaştırabilir.
|
4- |
Emevi dönemini sanatının genel özelliklerini mimari, süsleme ve malzeme açısından açıklayabilir.
|
5- |
Emevi dönemi camilerini tanır, mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklayabilir.
|
6- |
Emevi saraylarını tanır, mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklayabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yetkin,S . Kemal, İslam Mimarisi, AÜ İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara, 1965
Grabar, Oleg, İslam Sanatının Oluşumu (çev. N. Yavuz), Yapı-Kredi Yay., İstanbul, 1998
|
|