Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ERKEN İSLAM SANATI I |
İkinci düzey |
ST 505 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. KERİM TÜRKMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
"İslam Sanatı" kavramını, İslamiyet’in ortaya çıkışındaki siyasi ve kültürel ortamı, Dört Halife Dönemi ve Emevi hanedanları zamanında inşa edilen mimari eserlerin özelliklerini, Erken İslam Sanatı’nın etkileşim alanlarını, mekân ve tezyinat anlayışını kavratabilmek.
|
Dersin tanımı
|
"İslam Sanatı" kavramı, İslamiyet’in ortaya çıkışındaki siyasi ve kültürel ortam, Dört Halife Dönemi ve Emevi hanedanları zamanında inşa edilen mimari eserlerin özellikleri, Erken İslam Sanatı’nın etkileşim alanları, mekân ve tezyinat anlayışı.
|
1- |
"İslam Sanatı" kavramı, İslam'da sanat anlayışı.
|
2- |
İslam Sanatının kaynağı, İslam inancının doğduğu dönemin ve bölgenin özellikleri.
|
3- |
İslam sanatında "tasvir".
|
4- |
Kabe'nin inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri.
|
5- |
Mescidü'l- Haram'ın inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri.
|
6- |
Mescidü'n-Nebi'nin inşa ve onarım çalışmaları ve mimari özellikleri. Günümüz cami mimari öğelerinin kaynakları.
|
7- |
Kufe’deki cami ve daru’l-imare ile Basra ve Vasıt Camilerinin genel özelliklerini
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Emevi Dönemi'nde kültür-sanat ortamı ve sanat anlayışı
|
10- |
Şam Ümeyye Camisi ve Mescidü'l- Aksa'nın mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri
|
11- |
Kayravan Camisi ve Kubbetü's Sahra'nın mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri
|
12- |
Emevi saraylarından Kusayr-ı Amra ve Kasru'l Hayri'l-Garbi'nin mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri.
|
13- |
Emevi saraylarından Mışatta, Kasru't-Tuba ve Kasru'l-Harane'nin mimari özellikleri ve İslam mimarisindeki önemleri.
|
14- |
Mimari özellikleri, süsleme ve malzeme açısından Emevi Sanatının İslam Sanatı'ndaki yeri ve önemi
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İslam inancının doğduğu dönem ve bölgeyi tanımlayabilir. İslam Sanatının kaynağını, İslam'da "sanat" kavramını ve anlayışını, İslam'da "tasvir" konusunu tartışır.
|
2- |
Kâbe’nin Mescidü'l-Haram'ın ve Mescidü'n-Nebi'nin mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklar.
|
3- |
Kufe’deki cami ve daru’l-imare ile Basra ve Vasıt Camilerinin genel özelliklerini tanımlayabilir ve karşılaştırabilir.
|
4- |
Emevi dönemini sanatının genel özelliklerini mimari, süsleme ve malzeme açısından açıklayabilir.
|
5- |
Emevi dönemi camilerini tanır, mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklayabilir.
|
6- |
Emevi saraylarını tanır, mimari özelliklerini ve İslam mimarisindeki önemini açıklayabilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yetkin,S . Kemal, İslam Mimarisi, AÜ İlahiyat Fakültesi Yay., Ankara, 1965
Grabar, Oleg, İslam Sanatının Oluşumu (çev. N. Yavuz), Yapı-Kredi Yay., İstanbul, 1998
|
|