Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOLOJİ LABORATUVARI |
Birinci düzey |
KBY104 |
Zorunlu |
2 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. FATMA ÖZTÜRK KÜP
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Biyoloji Bölümü Öğretim Elemanları
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze eğitim ve öğrencilerle birlike laboratuvar uygulamaları şeklinde verilir.
|
Dersin amacı
|
Kimya öğrencilerini disiplinlerarası çalışmalara yönlendirmek için bu ders öğrencilere biyolojinin temel uygulama yöntemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır.Bu amaçla öğrenciler, bitki ve hayvanların hücre ve dokularını ve biyolojik organizmalarda meydana gelen fizyolojik olayları kavrayabilecektir.
|
Dersin tanımı
|
Laboratuvar güvenliği ve laboratuvar malzemelerinin tanıtımı. Mikroskop tanıtımı, bakım ve kullanımı, Preparat hazırlama teknikleri, kesit alma ve kesit çeşitleri, Mikroskopta ölçüm teknikleri, Hücre boyama teknikleri, Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin incelenmesi, Bitki ve hayvan hücrelerinin incelenmesi, Hücre zar trafiğinin incelenmesi, Hücre sitoplazmasındaki hareketler (rotasyon, sirkülasyon), Hücredeki makromoleküllerin incelenmesi ve tayini (şeker, protein ve yağların tayini), Bitki hücrelerinde plastidlerin, nişasta tanelerinin ve kristal yapılarının incelenmesi, Mitoz hücre bölünmesinin incelenmesi
|
1- |
Laboratuvar güvenliği ve çalışma kuralları, laboratuvar defteri ve rapor hazırlama
|
2- |
Laboratuvar cihazları ve malzemelerinin tanıtımı
|
3- |
Mikroskop tanıtımı, bakım ve kullanımı
|
4- |
Mikroskopta ölçüm teknikleri
|
5- |
Preparat hazırlama teknikleri
|
6- |
Kesit alma, kesit çeşitleri
|
7- |
Hücre boyama teknikleri
|
8- |
Ökaryotik ve Prokaryotik hücrelerin incelenmesi
|
9- |
Bitki ve hayvan hücrelerinin karşılaştırılması
|
10- |
Hücrede sitoplazmik hareketlerin incelenmesi
|
11- |
Hücredeki makromoleküllerin incelenmesi ve tayini (şeker, protein ve yağların tayini)
|
12- |
Bitki hücrelerinde plastidlerin incelenmesi
|
13- |
Bitki hücrelerinde nişasta tanelerinin ve kristal yapıların incelenmesi
|
14- |
Mitoz hücre bölünmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Laboratuarda uyulması gereken kuralları bilir
|
2- |
Mikroskop kullanımı öğrenir.
|
3- |
Mikroskopta örnekleri inceler.
|
4- |
Prokaryot ve ökaryot hücreleri karşılaştırır
|
5- |
Bitki ve hayvan hücrelerini karşılaştırır
|
6- |
Hücre yapısını oluşturan makromoleküllerin tespit ve tayinini yapar.
|
7- |
Hücre zarında madde taşınımı konusunu kavrar. Sitoplazma hareketlerini açıklar
|
8- |
Bitkilerdeki plastidlerin yerlerini ve görevlerini kavrar.
|
9- |
Nişasta taneleri ve bitki kristaller yapılarını öğrenir.
|
10- |
Mitoz bölünmesinin aşamalarını anlar ve farklı aşamaları tanıyabilirler.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
|
|
2- |
Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
|
|
3- |
Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
|
|
4- |
Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
|
|
5- |
Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
|
|
6- |
Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
|
|
7- |
Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
|
|
8- |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
|
|
9- |
Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
|
|
10- |
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
|
|
11- |
Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
|
|
12- |
Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
|
|
13- |
Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
|
|
14- |
Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
|
|
15- |
Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
1
|
1
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
3
|
3
|
Laboratuvar
|
5
|
1
|
5
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
55
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
10
|
40
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Yayınlanmamış Laboratuvar kılavuzu, Prof. Dr. Abdurrahman AYVAZ
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Youtube and other open course resources.
Vodopich DS, Moore R, 2019. Biology Laboratory Manual, 12th Edition.
|
|