Giriş | English
Doktora > Fen Bilimleri Enstitüsü > Gida Mühendisliği (doktora) > ROBOTLARIN KONTROLÜ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ROBOTLARIN KONTROLÜ Üçüncü düzey MEM 626 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Robotik, Robot kinematiği veya Robot dinamiği derslerinden en az birini almış olmak ve Bir önceki dönem verilen Robot Mekaniği dersini almış olmak.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ERDEM ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ ERDEM ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Siciliano ve arkadaşlarının Robotics: Modelling, Planning and Control kitabındaki 7–11. bölümler ışığında robot manipülatörlerinde ileri seviye yörünge planlama, model tabanlı kontrol, görsel servolama ile kuvvet/impedans kontrolü yöntemlerini teorik temelden simülasyona kadar bütüncül bir şekilde kavrayıp uygulayabilme yetkinliğini geliştirmektir.
Dersin tanımı İleri seviye kontrol teorileri ve yöntemlerini (computed‐torque, feedback linearization, empedans/kuvvet kontrolü, görsel servolama vb.) derinlemesine kavrayarak robotik manipülatörlerde kontrol stratejileri geliştirebilme yetkinliği kazandırmaktır.

Dersin içeriği
1- Yörünge Üretimi I: Polinom tabanlı ve spline tabanlı trajektori parametrizasyonu
2- Yörünge Üretimi II: Zaman ölçeklendirme (time‐scaling) ve via‐nokta (via‐point) yöntemleri
3- Doğrudan Hız Girişi ile Robot Kontrolü: Açık çevrim hız kontrol mimarileri
4- Hesaplamalı Tork Kontrolü (Computed‐Torque): Dinamik modelin geribeslemeye entegrasyonu
5- Bağımsız Mafsal Kontrolü: Dinamik olarak ayrıma ve decoupling yaklaşımları
6- Feedback Linearization ile Merkezi Çok Değişkenli Kontrol: Tam doğrusallaştırma ilkeleri
7- Merkezi / Merkezî Olmayan Mafsal Kontrol (Disturbance Approach): Robust dağıtık mimariler
8- İmaj Tabanlı Görsel Servolama I (IBVS): Özellik (feature) temelli yaklaşımlar
9- İmaj Tabanlı Görsel Servolama II (PBVS ve Hibrid): Poz temelli ve karma stratejiler
10- Empedans Kontrolü: Çevresel etkileşime uyumlu dinamik davranış tasarımı
11- Hibrit Hareket‐Kuvvet Kontrolü: Force/motion alt‐uzay ayrıştırma yöntemleri
12- İdeal Kuvvet Kontrolü ile Feedback Linearization: Kuvvet uyarlama
13- Dönem Proje Sunumları
14- Dönem Proje Sunumları
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Robot manipülatörlerinin dinamik modellerini kullanarak ileri seviye yörünge planlama ve parametrizasyon yöntemlerini kavrayabilme.
2- Computed-torque, feedback linearization gibi model tabanlı kontrol stratejilerinin teorik temellerini anlayıp karşılaştırmalı olarak değerlendirebilme.
3- Görsel servolama ile kuvvet/impedans kontrolü yaklaşımlarını teorik temelden simülasyona kadar bütüncül bir yaklaşımla kavrayabilme
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Gıda Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2- Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3- Değişik disiplinlere ait bilgileri Gıda Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4- Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5- Gıda teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6- Lisans seviyesinde ders verebilme yetisibe sahip olmak.
7- Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8- Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9- Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10- Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     191
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bruno Siciliano, Lorenzo Sciavicco, Luigi Villani, Giuseppe Oriolo, Robotics: Modelling, Planning and Control
Yardımcı Kaynaklar -

Ders ile ilgili dosyalar