Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KLASİK OSMANLI MİMARİSİ I |
Birinci düzey |
SNT403 |
Zorunlu |
7 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CELİL ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Fatih döneminden Mimar Sinan’ın ölümüne kadar inşa edilmiş olan Osmanlı mimarlık eserleri. Osmanlı Klâsik Mimari Üslûbunun özelliklerinin örneklerle ortaya konulmasını sağlamak.
|
Dersin tanımı
|
Fatih döneminden Mimar Sinan’ın ölümüne kadar inşa edilmiş olan Osmanlı mimarlık eserleri. Osmanlı Klâsik Mimari Üslûbunun özelliklerinin örneklerle ortaya konulması.
|
1- |
İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgiler edinir.
|
2- |
Fatih Külliyesi yapıları hakkında fikir sahibi olur ve bu yapı faaliyetlerini tartışabilecektir.
|
3- |
Fatih dönemi vezir yapıları hakkında bilgi edinip ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırma yapabilecektir.
|
4- |
II.Bayezıd Döneminde Amasya''da yapılmış olan yapıları mimari, plan ve süsleme özellikleri açısından değerlendirilip; İstanbul yapılarıyla karşılaştırmasını yapabilecektir.
|
5- |
Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyelerinin plan, mimari ve süsleme özellikleri açısından değerlendirebilecektir.
|
6- |
İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyeleri plan, mimari ve süsleme özellikleri açısından değerlendirebilecektir.
|
7- |
Osmanlı Hassa Mimarlık Teşkilatı Hakkında Bilgi edinip; bu mimarlık teşkilatının işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin neler olduğu sorusuna cevap verir. Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşirilişi, Onun Yetişmesi ve eğitimi hakkında bilgiler edinir.
|
10- |
İlk Sinan Yapıları olan İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri mimari ve plan özellikleri açısından incelenerek Osmanlı Klasik dönem mimarisi hakkında ön bilgiler edinir.
|
11- |
Mimar Sinan’ın Çıraklık ve kalfalık eserlerim dediği İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyelerinin mimari ve plan özellikleri açısından incelenerek Osmanlı Klasik dönem mimarisi hakkında bilgi edinir.
|
12- |
Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyeleri mimari ve plan özellikleri açısından incelenerek Osmanlı Klasik dönem mimarisindeki yeri hakkında fikir sahibi olur.
|
13- |
Osmanlı Klasik dönem mimarisinin son Sinan yapıları niteliği taşıyan Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camisinin mimari ve plan özellikleri açısından incelenerek Osmanlı Klasik dönem mimarisindeki yeri hakkında fikir sahibi olur.
|
14- |
Mimar Sinan’ın Yapmış olduğu Sivil Yapılar Hakkında bilgiler edinir.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İstanbul’un Fethi ve Osmanlı İmar Düzeni Hakkında Bilgi edinilecektir.
|
2- |
Fatih Külliyesi ve yapıları hakkında bilgi sahibi olunacaktır.
|
3- |
Fatih dönemi vezir yapılarının anlatılması ve Fatih döneminin Erken Osmanlı Dönemiyle karşılaştırılmasını yapabilecektir.
|
4- |
II.Bayezıd Dönemi Amasya yapıları hakkında bilgi edinip, İstanbul külliyeleri ile karşılaştırma yapabilecektir.
|
5- |
Edirne ve İstanbul’daki II.Bayezıd Külliyelerinin anlatılması ve İstanbul Yavuz Sultan Selim Külliyesi ve Gebze Çoban Mustafa Paşa Külliyeleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.
|
6- |
Osmanlı Hassa Mimarlık teşkilatı ve bu teşkilatın işleyişi Hakkında Bilgi edinilecektir.
|
7- |
Osmanlı İmar Düzeni içinde hassa mimarı, şehir mimarı, vakıf mimarı, eyalet mimarı ve ordu mimarının görevlerinin anlatılması. Devşirme sistemi ve Mimar Sinan’ın Devşiriliş, Yetişmesi hakkında bilgi edinilecektir.
|
8- |
İlk Sinan Yapıları olan İstanbul Haseki ve Üsküdar Mihrimah Külliyeleri hakkında bilgiler edinip,
Mimar Sinan’ın İstanbul Şehzade ve Süleymaniye Külliyeleri mimari, plan ve süsleme açısından ele alabilecektir.
|
9- |
Sinan Yapılarından İstanbul Rüstem Paşa, Kadırga Sokullu Mehmet Paşa, Eyüp Zal Mahmut Paşa ve Üsküdar Şemsi Paşa Külliyeleri hakkında bilgiler edinir.
|
10- |
Üsküdar Atik Valide Külliyesi ve Edirne Selimiye Camiinin anlatılması ve Mimar Sinan’ın Yaptığı Sivil Yapılar Hakkında Bilgi edinilecektir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanındaki bilgileri içeren ders kitapları ve diğer kaynaklarla desteklenen bilgilere sahip olma, sahip olduğu bu bilgileri yazılı ve sözlü olarak aktarabilme, edindiği bilgiyi alanında kullanabilme.
|
|
2- |
Sanat Tarihi araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak sanat eserini tanımlayabilme, sanat eserlerine dini, mitolojik ve ikonografik açıdan bakabilme, analiz ve yorum yapabilme.
|
|
3- |
Bir eserin öz niteliklerinden yola çıkarak dönemin genel özelliklerini ayırt edebilme ve farklı eserler arasında bağlantı kurabilme.
|
|
4- |
Farklı dillerde yer alan epigrafik ve paleografik yazıları okuyabilme ve disiplinler arası çalışma yaparak çözümleyebilme.
|
|
5- |
Bilimsel düşünme becerisi kazanarak analitik düşünebilme.
|
|
6- |
Alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
|
|
7- |
Alanı ile ilgili belgeleme, restitüsyon ve restorasyon yöntemlerini uygulayabilme, plan, kesit, izdüşümü gibi çizim tekniklerini kullanarak çizim yapabilme.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmeyle ilişkili olarak kendini sürekli olarak yenileyebilme
|
|
9- |
Kütüphane, arşiv, internet gibi kaynaklardan yararlanma biçimini öğrenme ve alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme
|
|
10- |
Alan çalışmalarında arazinin yapısına uygun bir çalışma sistemi kurabilme.
|
|
11- |
Kültür varlıklarını koruma ve onarma ile ilgili edindiği bilgileri çağdaş gereksinimler doğrultusunda uygulayabilme, 2863 sayılı kanun çerçevesinde çalışma disiplini sağlayabilme.
|
|
12- |
Sanat eserlerinin ortaya çıkarılması, müze ve sergi gibi topluma açık ortamlarda sergilenmesine yönelik yöntemleri bilme ve uygulayabilme.
|
|
13- |
Çeşitli coğrafyaların uygarlık ve kültürleri arasında bağlantı kurabilme.
|
|
14- |
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi geliştirebilme.
|
|
15- |
İslami dönem Türk sanatının ortaya koyduğu kültürel mirası öğrenme, tanıma ve tanıtma yeteneği kazandırabilme
|
|
16- |
Tarih öncesi devirler dahil, Orta ve yeni çağlar boyunca Avrupa’daki mimari, resim ve heykel konularında bilgilendirme ve değişen üslupları tanıyabilme yeteneği kazandırabilme.
|
|
17- |
Mimari, seramik, halı-kilim vb. dokumalar, minyatür, hat, çini, maden, resim, heykel, kalem işi, sikke ve vb. başlıca Sanat Tarihi konularında bilgilendirebilme.
|
|
18- |
Sanat Tarihi alanında kültürel mirasın evrenselliğine inanarak kültürlere ve değerlere eşit mesafede olabilme.
|
|
19- |
Saha çalışmalarında Sanat Tarihi yöntem ve teknikleri ile bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
20- |
Günümüzde karşılaşılan problemlerden yola çıkarak geçmiş ve bugün arasında bağlantı kurup, geleceğe dair çıkarımlarda bulunabilme.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
6
|
14
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
134
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
E.H.Ayverdi, Osmanlı Mimarisinde Fatih Devri I-II, İstanbul 1989.
D.Kuban, Sinan’ın Sanatı ve Selimiye, İstanbul 1998.
O.Aslanapa, Osmanlı Devri Mimarisi, İstanbul 1986.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
H.İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klâsik Çağ (1300-1600), İstanbul 2003.
|
|