Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. SEVDA KORKUT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Cevat Yazıcı,
Doç. Dr. Sevda Korkut,
Dr. Öğr. Üyesi Ali Kaplan,
Hemşire Sevim Başkan Çöp,
Hemşire Tülay Orhan Kuloğlu
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Sevil Güler, Doç. Dr. Yeliz Sürme, Dr. Öğr. Üyesi Ülkü Özdemir, Dr. Öğr. Üyesi Mahmut Evli, Dr. Öğr. Üyesi Nurcan Uzdil, Dr. Öğr. Üyesi Hatice Yüceler Kaçmaz, Öğr. Gör. Dr. Derya Dağdelen, Arş. Gör. Dr. İlker Yılmaz, Arş. Gör. Dr. Özlem Kaplan, Arş. Gör. Gülseren Maraş, Arş. Gör. Türkan Ülker, Arş. Gör. Eda Albayrak, Arş. Gör. Ayser Döner, Arş. Gör. Hilal Kahraman, Arş. Gör. Handan Topan, Arş. Gör. Harun Özbey, Arş. Gör. Eda Albayrak, Arş. Gör. Seda Akutay, Arş. Gör. Büşra Çetin
|
Dersin veriliş şekli
|
Ünitedeki konular ilgili anabilim dalı öğretim elemanları tarafından yürütülmektedir. Modül 2. Sınıfın güz döneminin ikinci beş haftalık kısmını içerir. Modül haftada 21 saat şeklinde ve beş haftada işlenmektedir. Dersin teorik kısmı sınıflarda interaktif eğitim yöntemleri ve görsel materyallerle işlenmektedir. Uygulama kısmı ise kliniğe çıkmadan önce laboratuvarda küçük gruplar halinde eğitici ve bir akran yönderi eşliğinde öğrenci, beceriyi kazanana kadar yapılmaktadır. Daha sonra klinik/saha uygulamaları öğretim elemanı eşliğinde yürütülmektedir.
|
Dersin amacı
|
Bu modülün amaçları şunlardır;
•Hemşirelik sürecini açıklayabilme,
•İlaç verilme yollarını sayabilme,
•Enjeksiyon uygulama tekniklerini açıklayabilme,
•Parenteral beslenmeyi açıklayabilme (TPN),
•Hemşirelik sürecinde bilişim uygulamalarının kullanımının önemini açıklayabilme,
•Hangi testin hangi tür kan numunesinde çalışıldığını açıklayabilme,
•Hastane enfeksiyonlarından korunma yolarını sıralayabilme,
•El hijyeninin nasıl sağlanacağını açıklayabilme.
|
Dersin tanımı
|
Bu modül bir üniteden oluşmaktadır. Modülde hemşirelik süreci ve GYA, enjeksiyon uygulama teknikleri, ilaç verilme yolları, parenteral beslenme, hemşirelik sürecinde bilişim uygulamalarının kullanımı, kanın yapısı ve serum /plazma farkı, hastane enfeksiyonlarından korunma ve el hijyeni konuları yer almaktadır.
|
1- |
Hemşirelik süreci ve GYA
Hemşirelik süreci-VAKA SUNUMU
|
2- |
Enjeksiyon uygulama teknikleri
|
3- |
İntravenöz ilaç ve sıvı tedavisi
|
4- |
Parenteral beslenme (TPN)
|
5- |
Hemşirelik sürecinde bilişim uygulamalarının kullanımı
|
6- |
Kanın yapısı ve serum /plazma farkı
|
7- |
Hastane enfeksiyonlarından korunma, atık yönetimi, personel yaralanması ve el hijyeni
|
8- |
Kan örneği alma
|
9- |
Ara sınav
|
10- |
Klinik Uygulama
|
11- |
Klinik Uygulama
|
12- |
Klinik Uygulama
|
13- |
Klinik Uygulama
|
14- |
Klinik Uygulama
|
15- |
Klinik Uygulama
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hemşirelik bakımını hemşirelik süreci doğrultusunda planlar, uygular ve değerlendirir.
|
2- |
Verilen bir vaka üzerinden hemşirelik bakımını hemşirelik süreci doğrultusunda planlar, uygular ve değerlendirir.
|
3- |
Hemşirelik sürecinde bilişim uygulamalarının kullanımını açıklar.
|
4- |
İntravenöz ilaçların uygulanma yollarını ve intravenöz ilaç uygulamalarında dikkat edilmesi gereken ilkeleri bilir.
|
5- |
Total parenteral beslenme ve ilkelerini açıklar.
|
6- |
IV ilaç/sıvı uygulamalarını ve kan örneği almayı Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi basamaklarına göre uygular.
|
7- |
İlaçların farmasötik özelliklerini dikkate alarak uygulama yerlerini bilir ve enjeksiyon uygulamalarını yapar.
|
8- |
Enjeksiyon uygulamalarını Temel Hemşirelik Becerileri Öğrenim Rehberi basamaklarına göre uygular.
|
9- |
Hangi testin hangi tür kan numunesinde çalışıldığını ve yapılması gerekenleri açıklar.
|
10- |
Hastane enfeksiyonlarından korunma, atık yönetimi, personel yaralanması ve el hijyenini açıklar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
2
|
21
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
10
|
40
|
Ödevler
|
2
|
4
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
2
|
4
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
12
|
24
|
Arazi çalışması
|
3
|
21
|
63
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
2
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
200
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1.Atabek Aşti T, Karadağ A. Hemşirelik Esasları Hemşirelik Bilimi ve Sanatı, Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul, 2012.
2.Ay FA. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar, İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2015.
3.Birol L. Hemşirelik Süreci Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. 10. Baskı. İzmir: Berke Ofset Matbaacılık, 2016, p. 16, 51-92.
4.Taylor C, Lillis C, Lynn P, LeMone P. Fundamentals of Nursing The Art and Science of Person-Centered Nursing Care. 8 th ed. China: Lisa McAllister, 2015
5.Potter P. Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri, Atabek Aşti T, Karadağ A (Çev. Edt.), Akademisyen Kitabevi, Adana, 2011.
6.Potter PA, Perry AG, Stockert PA, Hall AM, Ostendorf WR. Fundamentals of Nursing. 9th ed. USA: Elsevier, 2017.
7.Uslu N, Korkmaz Z, Tosun Ö, Avcı Ö, Bayat M, Erdem E. Kavram haritasının öğrenci eğitiminde kullanımına bir örnek: tip 1 Diabetes Mellitus. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi Cilt 1 Sayı 1 (2013).
8.Gürhan N, Polat ÜG, Fidancı BE. (Çeviri Editörleri). Hemşirelik Tanıları El Kitabı Bakım Planlamasında Kanıta Dayalı Rehber. (11. Baskı). Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2019.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1.Mehmetoğlu İ. Klinik biyokimya el kitabı (Hematoloji ve seroloji laboratuvarları ilaveli), Nobel Kitabevi, İstanbul, 2013.
2.Bahattin A, Kıyıcı A, Ardıçoğlu Y. Temel ve klinik biyokimya, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2013.
3.https://hastaneler.erciyes.edu.tr/Content/files/pdf/pdf/infeksiyon_el_kitabi.pdf
|
|