Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ULAŞTIRMA I |
İkinci düzey |
İNŞ 331 |
|
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BEKİR AKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. BEKİR AKTAŞ, ARŞ. GÖR. DR. ŞEVKET ASLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersliklerde normal ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Ulaştırma yapıları ve ulaştırma bodlarının belirlenmesi. Karayolu elemanlarını ve karayolu trafiğinin genel özelliklerini tanıtmak. İnsan ve taşıt özellikleri, taşıt hareketleri, Yatay kurbalar ve geçiş eğrileri, Hizmet düzeyi ve düşey kurba uygulamalarını öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Ulaştırma türlerinin özelliklerini, amaçlarını ve tasarımda esas alınacak olan parametrelerin belirlenmesini ve hesap aşamalarının anlatıldığı bir derstir.
|
1- |
ULAŞTIRMA SİSTEMLERİ: Ulaştırmanın tanımı, Türkiye de ulaştırma alt sistemlerinin değerlendirilmesi ve altyapı durumu, ulaştırma politikaları, ulaştırma sistemlerinin karşılaştırılması
|
2- |
KARAYOLU ELEMANI İLE İLGİLİ GENEL KAVRAMLAR: Geçki, plan, boykesit, altyapı, temel, alttemel, kaplama, şev, platform, banket, yarma, dolgu, bölünmüş yol v.b
|
3- |
İNSAN VE TAŞIT ÖZELLİKLERİ: Ulaştırma açısından insan özellikleri, taşıt boyutları, ağırlıkları, hızlanma ve yavaşlama yetenekleri, en küçük dönüş yarıçapları
|
4- |
TAŞIT HAREKETLERİ: Görüş uzunluğu, reaksiyon uzunluğu, fren uzunluğu, fren emniyet uzunluğu, taşıt takip uzunluğu, sollama uzunluğu
|
5- |
TAŞIT HAREKETLERİ: Yuvarlanma, hava, kurba, eğim ve eylemsizlik dirençleri
|
6- |
YATAY KURBALAR: Kurbalarda dönüş ve taşıtların stabilitesi, en küçük kurba yarıçapı, dever, teorik dever, yatay kurbalarda hız sınırlaması
|
7- |
YATAY KURBALAR: Dever uygulamaları, geçiş eğrisiz kurbalarda dever uygulamaları, geçiş eğrileri, klotoid tipi geçiş eğrisi ve uygulaması, geçiş eğrili kurbalarda dever uygulamaları
|
8- |
YATAY KURBALAR: Yatay kurbalarda genişletme, geçiş eğrili ve genişletmeli kurbalarda dever uygulamaları, geçiş eğrisiz ve genişletmeli kurbalarda dever uygulamaları, yatay kurbalarda görüş
|
9- |
DÜŞEY KURBALAR: Parabolik düşey kurba karakteristikleri, Parabolik düşey kurba hesapları,
|
10- |
DÜŞEY KURBALAR: Tepe düşey kurbalar, dere düşey kurbalar, dairesel düşey kurba karakteristikleri ve hesaplamaları
|
11- |
GEOMETRİK STANDARTLAR: Yol geometrik standartlarının seçimi, Y.O.G.T., proje saatlik trafiği
|
12- |
KAPASİTE VE HİZMET DÜZEYİ: Temel ve mümkün kapasite, ideal koşullar, kapasiteye etki eden faktörler,
|
13- |
KAPASİTE VE HİZMET DÜZEYİ: Hizmet düzeyleri, hizmet düzeyinin, şerit sayısının, kapasitenin belirlenmesine ait uygulamalar
|
14- |
YOLLARIN DRENAJI: Yüzey ve yer altı suyu drenajı, dren tesislerinin yapımı ve bakımı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ulaştırma modlarının genel özelliklerini öğrenmeli.
|
2- |
Yolların geometrik standartlarını bilmeli.
|
3- |
İnsan ve taşıt karakteristiklerini öğrenmeli.
|
4- |
Yatay kurp özelliklerini öğrenmeli.
|
5- |
Düşey kurp özelliklerini öğrenmeli.
|
6- |
Kapasite ve hizmet düzeyi hakkında bilgi sahibi olmalı.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ
|
|
2- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 1
|
|
3- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 2
|
|
4- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 3
|
|
5- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 4
|
|
6- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 5
|
|
7- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 6
|
|
8- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 8
|
|
9- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 9
|
|
10- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 10
|
|
11- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 11
|
|
12- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 12
|
|
13- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 13
|
|
14- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 14
|
|
15- |
YETİŞTİRME SİSTEMLERİ 15
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
5
|
3
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
3
|
9
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
3
|
4
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
5
|
5
|
25
|
Toplam iş yükü
|
|
|
135
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Karayolu Mühendisliği, Prof. Dr. Nadir YAYLA
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Ders notları
2) Presentations
|
|