Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (doktora) > ANABİLİM DALI SEMİNERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ANABİLİM DALI SEMİNERİ Üçüncü düzey ST 530 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SULTAN MURAT TOPÇU
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ REMZİ AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Örnek çalışmalar eşliğinde öğrencilere bilimsel bir çalışmanın nasıl hazırlanacağı anlatılacaktır.
Dersin amacı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi. Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin tanımı Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlarla ilgili teorik bilgilerin öğretilmesi. Sanat Tarihi ve El Sanatları araştırmalarında uygulanacak metotlar dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin içeriği
1- Araştırma ve metod nedir? Genel araştırma türleri nelerdir.
2- Sanat tarihi arkeoloji ve el sanatları bilimsel araştırma türleri nelerdir.
3- Konun seçimi, tanımı ve sınırlandırılması nasıl yapılmalıdır.
4- Yazılı kaynakların tespiti ve okunmasında dikkat edilecek hususlar nelerdir.
5- Ana hat planı nedir? Geçici ana hat planı nedir? ve nasıl hazırlanır.
6- Saha çalışması nasıl yapılmalıdır. Saha çalışmasının araştırma için önemi nedir.
7- Tezlerin metin yapısının oluşumunun nasıl yazılacağı üzerinde durulacaktır.
8- ARA SINAV
9- Giriş, katalog bölümü,analiz, karşılaştırma, sentez, bibliyografya nasıl yazılır.
10- Araştırma metninin hazırlanması dil ve referans dipnotları anlatılacaktır.
11- Muhteva ve mülakat dipnotları ile dipnot gösterim teknikleri,kurallar anlatılacaktır.
12- Mimarlık,antik çağ yapılarının gözlem fişlerinin hazırlanması anlatılacaktır.
13- Hamamlar,lahitler ve höyükler üzerine hazırlanacak gözlem fişlerini anlatılacaktır.
14- Türk İslam yapılarının gözlem fişlerinin hazırlanması hakkında bilgi verilecektir.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Araştırma ve metod nedir? Genel araştırma türlerinin öğretilmesi.
2- Konun seçimi, tanımı ve sınırlandırılması nasıl yapılması gerektiğinin kavratılması.
3- Yazılı kaynakların tespiti ve okunmasında dikkat edilecek hususlar ve yazılı kaynak çeşitlerinin öğretilmesi.
4- Ana hat planı nedir? Geçici ana hat planı nedir? ve nasıl hazırlanması gerektiğinin kavratılması.
5- Saha çalışması nasıl yapılmalıdır. Saha çalışmasının araştırma için öneminin ne olduğunun öğretilmesi.
6- Tezlerin metin yapısının oluşumunun nasıl yazılacağının kavratılması.
7- Giriş, katalog bölümü,analiz, karşılaştırma, sentez, bibliyografyanın nasıl yazılması gerektiğinin kavratılması.
8- Araştırma metninin hazırlanması dil ve referans dipnotlarının nasıl verileceğinin öğretilmesi.
9- Muhteva ve mülakat dipnotları ile dipnot gösterim teknikleri,kurallar anlatılarak kavratılması.
10- Türk İslam yapılarının gözlem fişlerinin nasıl hazırlanması gerektiğinin öğretilmesi.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2- Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3- Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4- Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5- İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6- Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8- XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9- İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10- Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12- Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13- Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14- Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15- Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 2 2
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 6 8 48
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 2 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Selçuk Mülayim, Sanat Tarihi Metodu, Bilim Teknik Yayınevi, 2003 Selçuk Mülayim, Sanata Giriş, Bilim Teknik Yayınevi, 1994. Ernst H. Gombrich, Genç Okurlar için Kısa Bir Dünya Tarihi, İnkılap Yayınevi, 1997.
Yardımcı Kaynaklar Gül İrepoğlu, Gölgemi Bıraktım Lale Bahçelerinde, Doğan Kitap , 2003.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -