Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Veteriner Besin Hijyeni ve Tek.(doktora) > BİYOİSTATİSTİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Üçüncü düzey SBE 501 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AHMET ÖZTÜRK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET ÖZTÜRK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Sınıf Dersi
Dersin amacı Öğrencilerin bilimsel bir çalışmanın aşamalarını öğrenmeleri, biyomedikal mühendisliğinde biyoistatistik ve tıp bilişimi uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Temel istatistik kavramlar, dağılımları tanımlayıcı ölçüler, kuramsal dağılışlar, örneklem dağılışları, temel araştırma yöntemleri, temel örnekleme yöntemleri, hipotez testleri, örneklerle anlatımı.

Dersin içeriği
1- Temel istatistiksel kavramlar,istatistik, biyoistatistik, biyoistatistiğin kullanım alanları,evren, örneklem, istatistik,parametre, veri, değişken, veri tipleri vb.
2- Tanımlayıcı istatistikler; verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri, histogram, çubuk grafik, dal yaprak grafiği vb.
3- İliskilerin tablo ve grafikler ile incelenmesi: Çapraz tablolar,ortalamaya göre tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değiskenli uygulamaları, saçılım grafikleri vb.
4- Kuramsal dagılışlar: Normal dagılım, binom dagılımı, poisson dagılımı. Normallik testleri ve grafikleri.
5- Örneklem dagılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dagılışı, güven aralıkları ve yorumları.
6- Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri,Farklı araştırma türleri, Farklı örnekleme yöntemleri ve kullanım yerleri.
7- Hipotez testlerine giriş: Hipoteztestinin amacı, aşamaları, hataları, p ve alfa degerleri, karar verme süreci,parametrik ve parametrik olmayan hipotez testleri.
8- Korelasyon ve farklı korelasyon katsayıları: Pearson, Spearman, phi, Cramer V, Eta, vb.rı
9- Basit ve Çoklu Doğrusal regresyon
10- Risk Ölçüleri
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Temel istatistiksel kavramları açıklayabilecek
2- Tanımlayıcı istatistikleri sayabilecek
3- Uygun grafikleri kullanabilecek
4- Uygun grafikleri kullanabilecek
5- Örneklem kavramını açıklayabilecek
6- Hipotez kurabilecek
7- Korelasyon katsayılarını yorumlayabilecek
8- Basit ve çoklu regresyon yöntemlerini uygulayabilecek
9- Risk ölçülerini yorumlayabilecek
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2- Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3- Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4- Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5- Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6- Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7- Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8- Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9- Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10- Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 10 6 60
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 6 3 18
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     202
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar 1-Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003. 2-2-Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999. 3-Alpar R. Spor Bilimlerinde Uygulamalı statistik.Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara, 2001

Ders ile ilgili dosyalar