Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOİSTATİSTİK |
Üçüncü düzey |
SBE 501 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. AHMET ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. AHMET ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf Dersi
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin bilimsel bir çalışmanın aşamalarını öğrenmeleri, biyomedikal mühendisliğinde biyoistatistik ve tıp bilişimi uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Temel istatistik kavramlar, dağılımları tanımlayıcı ölçüler, kuramsal dağılışlar, örneklem dağılışları, temel araştırma yöntemleri, temel örnekleme yöntemleri, hipotez testleri, örneklerle anlatımı.
|
1- |
Temel istatistiksel kavramlar,istatistik, biyoistatistik, biyoistatistiğin kullanım alanları,evren, örneklem, istatistik,parametre, veri, değişken, veri tipleri vb.
|
2- |
Tanımlayıcı istatistikler; verilerin sınıflandırılması, ortalama ve konum ölçüleri, histogram, çubuk grafik, dal yaprak grafiği vb.
|
3- |
İliskilerin tablo ve grafikler ile incelenmesi: Çapraz tablolar,ortalamaya göre tablolar, temel grafik gösterimlerin çok değiskenli uygulamaları, saçılım grafikleri vb.
|
4- |
Kuramsal dagılışlar: Normal dagılım, binom dagılımı, poisson dagılımı. Normallik testleri ve grafikleri.
|
5- |
Örneklem dagılışları ve güven aralıkları: Ortalamanın ve oranın örneklem dagılışı, güven aralıkları ve yorumları.
|
6- |
Araştırma ve Örnekleme Yöntemleri,Farklı araştırma türleri, Farklı örnekleme yöntemleri ve kullanım yerleri.
|
7- |
Hipotez testlerine giriş: Hipoteztestinin amacı, aşamaları, hataları, p ve alfa degerleri, karar verme süreci,parametrik ve parametrik olmayan hipotez testleri.
|
8- |
Korelasyon ve farklı korelasyon katsayıları: Pearson, Spearman, phi, Cramer V, Eta, vb.rı
|
9- |
Basit ve Çoklu Doğrusal regresyon
|
10- |
Risk Ölçüleri
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel istatistiksel kavramları açıklayabilecek
|
2- |
Tanımlayıcı istatistikleri sayabilecek
|
3- |
Uygun grafikleri kullanabilecek
|
4- |
Uygun grafikleri kullanabilecek
|
5- |
Örneklem kavramını açıklayabilecek
|
6- |
Hipotez kurabilecek
|
7- |
Korelasyon katsayılarını yorumlayabilecek
|
8- |
Basit ve çoklu regresyon yöntemlerini uygulayabilecek
|
9- |
Risk ölçülerini yorumlayabilecek
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
|
|
2- |
Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
|
|
3- |
Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
|
|
4- |
Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
|
|
5- |
Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
|
|
6- |
Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
|
|
7- |
Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
|
|
8- |
Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
|
|
9- |
Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
|
|
10- |
Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
10
|
6
|
60
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
6
|
3
|
18
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
6
|
3
|
18
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
202
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003. 2-2-Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999. 3-Alpar R. Spor Bilimlerinde Uygulamalı statistik.Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara, 2001
|
|