Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ |
İkinci düzey |
SBB 000 |
Zorunlu |
1 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DİNÇER GÖKSÜLÜK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze - Anlatım ve Uygulama
|
Dersin amacı
|
Bir bilimsel araştırmanın planlanması, yürütülmesi, verilerin toplanması, analiz edilmesi ve elde edilen bulguların raporlanması sürecinde dikkat edilmesi gereken konularda öğrencileri bilgilendirmek.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan protokoller ve kılavuzları da dikkate alarak bilimsel araştırmayı kurgulama aşamasından raporlama aşamasına kadar olan süreçte bir bütün olarak ele almak.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
Biyoistatistik temel kavramları (Tanımlayıcı/Çıkarımsal istatistik, tanımlar, değişkenler, vb.)
|
2- |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar
|
3- |
Literatür taramasında temel kavramlar (Web of Knowledge, Scopus, PubMed, ULAKBIM, vb.)
|
4- |
Bilimsel araştırma türleri (Olgu-kontrol, prospektif kohort, kesitsel çalışma, randomize kontrollü deneyler, meta analizi, vb.)
|
5- |
Risk ölçüleri (Odds oranı, göreli risk, insidans, prevalans, vb.)
|
6- |
Örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü hesabı (Güç analizi)
|
7- |
Etik kurul dosya hazırlama süreci
|
8- |
Bilimsel araştırma kılavuzları (CONSORT, STROBE, PRISMA, SAMPL, vb.)
|
9- |
İstatistiksel bulguların tablo ve grafikler ile raporlanması
|
10- |
Bilimsel araştırmalarda hata/yanlılık kaynakları
|
11- |
|
12- |
|
13- |
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırmaların felsefesini anlayabilecek,
|
2- |
Etkin bir şekilde literatür taraması yapabilecek,
|
3- |
Araştırma hipotezini belirleyebilecek, hipoteze uygun çalışma düzenine karar verebilecek,
|
4- |
Araştırma verilerini toplanması sürecinde uygun istatistiksel örnekleme yöntemine karar verebilecek,
|
5- |
Veri analizi için uygun istatistiksel yöntemleri belirleyebilecek,
|
6- |
Araştırma bulgularının değerlendirilmesi, yorumlanması ve raporlanması sürecini bir bütün olarak yürütebilecektir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Biyoistatistik alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgilere sahiptir.
|
|
2- |
Biyoistatistik ile diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve kullanır.
|
|
3- |
Biyoistatistik alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri ve teknik donanım hakkında bilgi sahibidir. Bu araçları ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeleri yapar.
|
|
4- |
Uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini Biyoistatistik alanında kullanır.
|
|
5- |
Sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip, analiz ve sentez yapar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
6- |
Sağlık alanında yapılan bilimsel çalışmalarda sık kullanılan istatistiksel yöntemler hakkında bilgi ve beceri sahibidir.
|
|
7- |
Bilimsel çalışmalarda istatistik yazılımlarını doğru biçimde kullanır, istatistiksel yöntemleri doğru seçer, doğru hesaplar ve doğru yorumlar.
|
|
8- |
Sağlık, biyoloji ve biyomedikal alanlarında araştırmalar planlayabilir, uygulayabilir, verileri analiz edebilir, araştırma raporunu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
|
|
9- |
Biyoistatistik alanında ekip çalışmasının önemini bilir, ekip çalışmalarına katılır ve bir ekibe liderlik edebilir.
|
|
10- |
Biyoistatistik alanı ile ilgili bilgilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve kendi öğrenmesini yönlendirebilir.
|
|
11- |
Mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dili; literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini Biyoistatistik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
|
|
13- |
Biyoistatistik alanı ile ilgili konularda strateji ve politikalar geliştirebilir.
|
|
14- |
Biyoistatistik alanı ile ilgili verilerin toplanması, kaydedilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
|
|
15- |
Biyoistatistik alanındaki güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
|
|
16- |
Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
|
|
17- |
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini bilir. Sağlık hizmeti sunumu ve bilimsel araştırmalarda etik kurallara uygun davranır.
|
|
18- |
Toplumun sağlık eğitimi ihtiyaçlarını belirleyebilir, bireysel ve grup eğitimi yapabilir.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
19
|
19
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
150
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
60
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Eğitmen notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Marder, Michael P. Research methods for science. Cambridge University Press, UK, 2011.
2. Pruzan, P. Research methodology. Springer, Switzerland, 2016.
3. Sümbüloğlu, K. Sağlık Bilimlerinde Araştırma Teknikleri ve İstatistik, Ankara 1978.
|
|