Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SANAT FELSEFESİ VE ESTETİK |
Birinci düzey |
RESTS010 |
Seçmeli |
7 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. EDA KARAKUŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersler görsel materyale dayalı olarak yapılmaktadır. Öğrencilere verilen bilgilerin görsel, işitsel, anlatım, soru-cevap ve beyin fırtınası gibi öğelerle desteklenmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilere dönem boyunca konularla ilgili çeşitli makaleler ve kitaplar okutulacak, aynı zamanda kendilerine verilen ve hazırlanmaları istenen ödevler de sınavlarda aldıkları puanları etkileyecektir. Ders, slayt destekli olarak işleneceğinden slayt makinası ve konularla ilgili slaytlar temin edilmiş durumdadır. Aynı zamanda konulara göre bilgisayar teknolojisinden, Powerpoint sunular ve öğrencilere vcd formatlı filmler izletilmek maksadıyla yararlanılmaktadır
|
Dersin amacı
|
Sanatın temel düşünce sistemlerinin öğrencilere sunularak, alanın felsefi yapısının kavratılması bu dersin amacını oluşturmaktadır. İlk çağ filozoflarından hareketle sanat felsefesinin kuruluşu temel görüşler ele alınacaktır. Sanat eserinin “varlığı sorgulanacak ve bununla beraber, estetik alanın detayları aktarılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Sanat Felsefesi ve Estetik dersi, İlk çağ filozoflarından başlayarak felsefi bilgi aktarımının gerçekleştirildiği bir özellik göstermektedir. Sanat felsefesi konularında temel kavram ve görüşler öğrenciye sunulmaktadır. Estetik nedir? Estetik kuramları, Estetik Tavır gibi başlıklarda ders ilerlemektedir. Temel ontoloji fikri ele alınır ve sanat eserinin ontolojik yapısı açıklanarak örnekler üzerinde incelemeler gerçekleştirilir.
|
1- |
Tanışma ve kaynaklar hakkında açıklamalar. Dersin veriliş şeklinin görüşülmesi. İçerik ve Değerlendirme kapsamının açıklanması
|
2- |
Felsefe nedir?
|
3- |
Sokrates ve savunması. İlk Çağ felsefesi temel kavramlar.
|
4- |
Platon, Temel ve Sanat Felsefesi.
|
5- |
Mimesis I sanat kuramlarına etkileri
|
6- |
Aristotales, Temel ve Sanat Felsefesi
|
7- |
Mimesis II sanat kuramlarına etkileri
|
8- |
Vize
|
9- |
Esterik nedir? Plehanov, Baumgarten ve çalışmaları Estetik alan, Temel kavram ve tanımlamalar örüntüsü
|
10- |
Ontoloji nedir?
|
11- |
Aristo’nun Varlık taksonomisi, Temel Sfer yapılar
|
12- |
Modern ontoloji Hartman. Varlık katmanları ve Tin
|
13- |
Tinsel varlık olarak sanat,
|
14- |
Sanat eserinin ontolojik yapısı ve örnekler üzerinde incelemeler
|
15- |
Resim, üzerine incelemeler, Resim eserindeki ontik katmanların felsefi incelemeleri
|
16- |
Esteik tavır, estetik görüş, Sanatçı ve eserler üzerinden incelemeler, Makale inceelemeleri
|
17- |
Final
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Felsefe’nin ortaya koyduğu düşünme biçimlerinin kavrayabilme,
|
2- |
Sanat felsefesi ve sanatı sorgulayan düşünce sistemlerine hakim olabilme,
|
3- |
Estetik kuramları üzerinde fikir sahibi olma ve öğrendiklerini açıklayabilme,
|
4- |
Estetik tavır üzerine düşünce geliştirebilme,
|
5- |
Sanat eserinin ontolojik yapı ve katmanlarını açıklayabilme.
|
6- |
Sanat eserinin tinsel varlığını açıklayabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Özgün düşünme: Verilen bir ödev veya kendi projesi için bireysel veya takım çalışmasında kullanılmak üzere özgün düşünceler geliştirebilme, kavram, teklif, çözüm ve kanıt üretebilme,
|
|
2- |
Yeni fikir üretme: İnceleme, araştırma, görselleştirme ve hayal etme süreçlerinde ıraksak ve yakınsak düşünme yeterliliği gösterebilme, orijinal ve yeni bakış açısı sunan fikir üretebilme,
|
|
3- |
Etkinlik yönetme: Bir etkinliğin başlangıcından sonucuna kadarki süreçlerini; amaca uygun malzeme, yöntem, teknik ve ortamı seçebilme, düzenleme ve yönetme becerilerini gösterebilme
|
|
4- |
Taslama, tasarı, tasarıma ulaşma: Fikir üretiminden sonuç üretimine işe kadar, çalışmanın tüm süreçlerini yönetebilme ve hedeflenen sonuca ulaşabilme,
|
|
5- |
Üretme motivasyonu kazanma: Girişimci ve üretken davranış biçimi kazanarak, çalışma tempo ve disiplini içinde üretkenlik gösterebilme,
|
|
6- |
Kendini Yönetme: Bağımsız düşünme, hedef oluşturma, üretim ve çalışma süreçlerini yöneterek, zamanında iş teslim edebilme disiplini geliştirebilme
|
|
7- |
Alan yazını takip etme: Alanın dil ve terminolojisine hakim olma; kendini geliştirmek ve güncel sanata hakim olabilmek için alan yazını takip edebilme,
|
|
8- |
Etik değerlere uyma: Eğitim sürecinde, sanatsal etkinliklerde ve gerçekleştirdiği sanat pratiklerinde, alan etiğine ve alan disiplinine sahip olabilme
|
|
9- |
Paydaşlarla iletişim kurma: Dış paydaşlarla iletişim etkinliklerine dahil olabilme, dış ve iç paydaşlarla ilişkiler, sanat tüketicisi, sanat piyasası, iş partnerleri ile takım çalışmaları gerçekleştirebilme,
|
|
10- |
Çağdaş teknolojileri kullanma: Farklı ve çağdaş teknolojileri etkili şekilde kullanabilme, bu teknolojilerin kullanıldığı çalışmalara dahil olabilme,
|
|
11- |
Disiplinler arası çalışmalar yapma: Güncel sanat pratiklerinde disiplinler arası çalışmalarda yer alabilme, disiplinler arası yaklaşım ve yöntemleri kullanabilme,
|
|
12- |
Eleştirel yaklaşım: Eleştirel düşünme becerilerini kullanarak yeni bilgileri, farklı uygulamaları kavrama ve analiz edebilme; alan araştırmalarını değerlendirebilme, özgün eleştiri geliştirebilme,
|
|
13- |
Grup çalışması yapma: Alan dahilinde ziyaretler, sanat etkinlikleri gibi faaliyetlerde grup çalışması içinde görev alabilme, işbirliği yapabilme, iletişim kurabilme
|
|
14- |
İfade: Fikir ve üretimlerini görsel, yazılı, sözlü, ifade edebilme, geri dönütleri kullanarak fikrini ya da üretimini geliştirebilme,
|
|
15- |
Çalışma disiplini ve gelişme azmi: Alanda disiplinli çalışmaya ve kendini geliştirmeye istekli ve açık olabilme. Kendine hedefler belirleme, hedefleri doğrultusunda çalışma azmi gösterebilme; alanda gelişimine katkı sağlayacak süreçlere dahil olma ve bunların sürekliliğini sağlayabilme,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
1
|
1
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
3
|
3
|
Toplam iş yükü
|
|
|
54
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kaynaklar TUNALI, İsmail (2002). Sanat ontolojisi, İnklap yayınları İstanbul. Erinç, M Sıtkı (2013).Sanatın boyutları.Ütopya yayınları. Ankara
Fisher Ernst (2001). Sanatın gerekliliği. Payel Yayın evi. İstanbul
Balcı, Baytekin Yusuf ( (2007). Estetik. Gündüz yayıncılık. Ankara
Erinç, M Sıtkı (2009). Resmin Eleştirisi Üzerine. Ütopya yayınları. Ankara
|
|