Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇEVİRİ TEORİSİ VE UYGULAMASI |
Birinci düzey |
RDE 204 |
Zorunlu |
4 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Rusça - Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ HÜSEYİN PARLAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğrt.Üyesi HÜSEYİN PARLAK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Çevirinin kavramsal çerçevesinde temel çeviri kuramları ve kullanımları üzerinde durulacak. Kısa ve uzun metinlerin dilsel özellikleri incelenerek çevirisi yapılacak. Öğretilen çeviri yöntemlerinin örnek metinler üzerinde uygulaması yapılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Çevirinin doğru, içerikli ve aslına uygun olarak yapılmasını benimsetmek. Kısa ve uzun cümle kuruluşlarının çeviri yöntemlerini öğretmek.
|
1- |
Çeviri - Çevirmen ve Çeviri bilim kavramları. Çevirinin tarihine genel bakış. Çevirinin işlevi ve çeviri yaklaşımları.
|
2- |
Rus dilinde cümle kuruluşunun temel özellikleri. Rusça ve Türkçe’deki cümle kuruluş benzerlikleri ve farklılıkları.
|
3- |
Temel cümle kuruluşları ile ilgili örnek metinler üzerinde uygulamalı çalışmalar.
|
4- |
Çevirinin Türkiye ve dünyadaki tarihine genel bakış. Rusça’dan Türkçe’ye edebi eserlerin çeviri tarihi
|
5- |
Makro ve mikro çeviri yöntemlerinin kavramsal anlatımı.
|
6- |
Makro ve mikro çeviri yöntemleri üzerinde uygulamalı çalışma.
|
7- |
Rus dilinde bağlaçlı ifadeler. Bağlaçların özelliklerine göre gruplandırılması.
|
8- |
Yarıyıl sınavı (vize)
|
9- |
Neden ve sonuç bildiren bağlaçların metin üzerinde uygulamalı olarak çözümü.
|
10- |
Zıtlık bildiren bağlaçların metin üzerinde uygulamalı olarak çözümü.
|
11- |
Türkiye’deki çeviri dergileri ve bilimsel olarak çeviri faaliyetleri.
|
12- |
Çeviri dergileri ve bu dergilerdeki çeviri örneklerinin irdelenmesi.
|
13- |
Rus dilinde sözcüğe eşdeğer ifadelerin çeviri problemleri.
|
14- |
Rus dilinde sözcüğe eşdeğer ifadelerin kısa metinler üzerindeki açılımları.
|
15- |
Final sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çeviri tarihi ve gelişimi hakkında bilgi verilmesi.
|
2- |
Çeviri becerisinin geliştirilmesi.
|
3- |
Çeviri becerisinin geliştirilmesi.
|
4- |
Çeviri becerisinin geliştirilmesi.
|
5- |
Çeviri becerisinin geliştirilmesi.
|
6- |
Çeviri becerisinin geliştirilmesi.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Çeviri Tarihi ve Uygulaması, Notlar, 2016
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Çevirini Tarihi, istanbul,2016, Çeviri Hatası, İstanbul, 2015
|
|