Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİLERDE STRES FİZYOLOJİSİ |
İkinci düzey |
BİY 508 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DİLEK DEMİREZEN YILMAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Tarım ve çevre uygulamaları açısından stres altındaki bitkilerdeki hasar, adaptasyon ve yenilenme mekanizmalarını anlamak
|
Dersin tanımı
|
Bitkilerde stres oluşturan, yabani otlar, pathojenler ve böceklerin neden olduğu biotik ve abiyotik stres koşullarını kapsamaktadır. Birçok durumda, bitkinin canlılığı, üretkenliği, büyümesi ve büyümeyle ilişkili olan CO2 ve mineral madde alınımı ile ilgili olayları etkileyen stres faktörlerini değerlendirilecektir.
|
1- |
Stres kavramı, Abiyotik ve Biyotik çevrenin neden olduğu stresin açıklanması
|
2- |
Bitkilerdeki stres etkenleri ve tespit yöntemleri
|
3- |
Işık stresi, Yüksek ve düşük sıcaklık stresinin bitki ve popülasyonlara etkileri
|
4- |
Oksijen yetersizliğinden kaynaklanan stres ve bitki hayatına etkileri
|
5- |
Kuraklık stresi ve korunma stratejileri
|
6- |
Kuraklığa karşı geliştirilen anatomik ve morfolojik uyumlar
|
7- |
Tuz stresinin fizyolojik etkileri ve halofitlerin uyumu
|
8- |
Tuz stresine karşı geliştirilen adaptasyonlar
|
9- |
Ağır metal iyonları tarafından oluşturulan stres ve bitkilerin tepkileri
|
10- |
Maden sahalarınının bitkilerce temizlenmesi
|
11- |
Ağır metal dirençliliği, fitoremediasyon
|
12- |
Ksenobiyotiklerin neden olduğu stres
|
13- |
Laboratuar çalışması
|
14- |
Laboratuar çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitkide stres kavramını anlamak
|
2- |
stres çeşitlerini kavramak
|
3- |
Bitkilerdeki stres stratejilerini kavramak
|
4- |
Oksijen stresinin etkilerini anlayabilmek
|
5- |
tuz stresinin etkilerini anlayabilmek
|
6- |
biyotik stresinin önemini anlayabilmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
|
|
2- |
Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
|
|
3- |
Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
|
|
4- |
Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
|
|
5- |
Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
|
|
6- |
Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
|
|
8- |
Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
|
|
9- |
Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
2
|
20
|
40
|
Ödevler
|
2
|
6
|
12
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
3
|
6
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
3
|
3
|
9
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
3
|
10
|
30
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
2
|
20
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Plant Stress Tolerance,Method and Protocols, R.Sunkar, Humana Press.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Plant Ecology, Schulze, E.D., Beck, E., Müller-Hohenstein,K.,Springer, 2002.
2. Bitki Fizyolojisi, Taiz Zeiger, Palme yayıncılık
|
|