Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİZANS SANATI I |
Üçüncü düzey |
ST 507 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bizans Mimarisi dersinin amacı; 4–6. yüzyıl Bizans mimari eserlerini mimari özellikleri ile birlikte ayrıntılı olarak tanıtıp, incelemektir. Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
Dersin tanımı
|
Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
1- |
Bizans genel tarihçesi ve Bizans Mimarisine Giriş .
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntuları.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikaları.
|
4- |
5. yüzyıl mimarisi ; Roma’da S.Sabina ve S.Maria Maggiore Kiliseleri, Selanik’te H.Demetrios, Panagia Acheiropocitos, Yunanistan’da H.Leonidas, Epidauros Bazilikaları.
|
5- |
Ravenna’da 6. yüzyıl mimarisi; S.Apollinare Nouvo ve S.Apollinare in Classe,
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidi.
|
7- |
İstanbul’da H.Sophia ve H.Eirene’nin 4-6. yüzyıl mimari tarihçesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
İstanbul’da 4-5. yüzyıl Bazilika buluntuları; Topkapı bazilikaları Beyazıt Meydanı A,B,C Bazilikaları ve Anadolu’da Tapınak-Kilise örnekleri; Antalya’da Aphrodisias ve Ankara’da Augustus Mabedleri.
|
10- |
Efes’te Meryem Ana Kilisesi , Gülbahçe, Bergama, Priene ve Pamukkale’deki 4-5. Yüzyıllara ait Bazilikalar.
|
11- |
Side ve Perge Bazilikaları ve İznik H.Sophia Kilisesi.
|
12- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesi.
|
13- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikası.
|
14- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliseleri.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bizans genel tarihçesini öğrenecek.
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntularını bilecek.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikalarını tanıyacak.
|
4- |
5.yy mimarisini öğrenecek.
|
5- |
6. yy. mimarisini özellikleri ile tanıyacak.
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidini mimari özellikleriyle öğrenecek.
|
7- |
İstanbul'da bulunan 4.,5. yy yapılarının isimlerini, mimari özelliklerini bilecek.
|
8- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesini tanıyacak
|
9- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikasını öğrenecek.
|
10- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliselerini özellikleriyle bilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Öğrencinin seçtiği derslerde ayrıntılı ve derinlemesine bilgi sahibi olmaktadır
|
|
2- |
Mezunlar Kamu Hukuku Doktoru Ünvanı almaktadır
|
|
3- |
Eğitim süresince elde edilen bilgiler öğrencilere mesleklerine katkı sağlamaktadır
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
3
|
10
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
5
|
35
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965.
C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967.
Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975.
Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|