Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİZANS SANATI I |
İkinci düzey |
ST 507 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bizans Mimarisi dersinin amacı; 4–6. yüzyıl Bizans mimari eserlerini mimari özellikleri ile birlikte ayrıntılı olarak tanıtıp, incelemektir. Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
Dersin tanımı
|
Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
1- |
Bizans genel tarihçesi ve Bizans Mimarisine Giriş .
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntuları.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikaları.
|
4- |
5. yüzyıl mimarisi ; Roma’da S.Sabina ve S.Maria Maggiore Kiliseleri, Selanik’te H.Demetrios, Panagia Acheiropocitos, Yunanistan’da H.Leonidas, Epidauros Bazilikaları.
|
5- |
Ravenna’da 6. yüzyıl mimarisi; S.Apollinare Nouvo ve S.Apollinare in Classe,
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidi.
|
7- |
İstanbul’da H.Sophia ve H.Eirene’nin 4-6. yüzyıl mimari tarihçesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
İstanbul’da 4-5. yüzyıl Bazilika buluntuları; Topkapı bazilikaları Beyazıt Meydanı A,B,C Bazilikaları ve Anadolu’da Tapınak-Kilise örnekleri; Antalya’da Aphrodisias ve Ankara’da Augustus Mabedleri.
|
10- |
Efes’te Meryem Ana Kilisesi , Gülbahçe, Bergama, Priene ve Pamukkale’deki 4-5. Yüzyıllara ait Bazilikalar.
|
11- |
Side ve Perge Bazilikaları ve İznik H.Sophia Kilisesi.
|
12- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesi.
|
13- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikası.
|
14- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliseleri.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bizans genel tarihçesini öğrenecek.
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntularını bilecek.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikalarını tanıyacak.
|
4- |
5.yy mimarisini öğrenecek.
|
5- |
6. yy. mimarisini özellikleri ile tanıyacak.
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidini mimari özellikleriyle öğrenecek.
|
7- |
İstanbul'da bulunan 4.,5. yy yapılarının isimlerini, mimari özelliklerini bilecek.
|
8- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesini tanıyacak
|
9- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikasını öğrenecek.
|
10- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliselerini özellikleriyle bilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
|
|
2- |
Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
|
|
3- |
Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
4- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
|
|
5- |
Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
|
|
6- |
Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
|
|
7- |
Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
|
|
8- |
Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
|
|
9- |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
|
10- |
Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
|
|
11- |
Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
3
|
10
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
5
|
35
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965.
C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967.
Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975.
Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|