Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > BİZANS SANATI I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİZANS SANATI I Üçüncü düzey ST 507 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin amacı Bizans Mimarisi dersinin amacı; 4–6. yüzyıl Bizans mimari eserlerini mimari özellikleri ile birlikte ayrıntılı olarak tanıtıp, incelemektir. Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
Dersin tanımı Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.

Dersin içeriği
1- Bizans genel tarihçesi ve Bizans Mimarisine Giriş .
2- Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntuları.
3- Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikaları.
4- 5. yüzyıl mimarisi ; Roma’da S.Sabina ve S.Maria Maggiore Kiliseleri, Selanik’te H.Demetrios, Panagia Acheiropocitos, Yunanistan’da H.Leonidas, Epidauros Bazilikaları.
5- Ravenna’da 6. yüzyıl mimarisi; S.Apollinare Nouvo ve S.Apollinare in Classe,
6- İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidi.
7- İstanbul’da H.Sophia ve H.Eirene’nin 4-6. yüzyıl mimari tarihçesi.
8- ARA SINAV
9- İstanbul’da 4-5. yüzyıl Bazilika buluntuları; Topkapı bazilikaları Beyazıt Meydanı A,B,C Bazilikaları ve Anadolu’da Tapınak-Kilise örnekleri; Antalya’da Aphrodisias ve Ankara’da Augustus Mabedleri.
10- Efes’te Meryem Ana Kilisesi , Gülbahçe, Bergama, Priene ve Pamukkale’deki 4-5. Yüzyıllara ait Bazilikalar.
11- Side ve Perge Bazilikaları ve İznik H.Sophia Kilisesi.
12- Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesi.
13- Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikası.
14- Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliseleri.
15- YARIYIL SONU SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bizans genel tarihçesini öğrenecek.
2- Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntularını bilecek.
3- Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikalarını tanıyacak.
4- 5.yy mimarisini öğrenecek.
5- 6. yy. mimarisini özellikleri ile tanıyacak.
6- İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidini mimari özellikleriyle öğrenecek.
7- İstanbul'da bulunan 4.,5. yy yapılarının isimlerini, mimari özelliklerini bilecek.
8- Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesini tanıyacak
9- Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikasını öğrenecek.
10- Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliselerini özellikleriyle bilecek.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 3 15
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 7 5 35
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 7 14
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965. C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967. Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975. Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  -