Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİZANS SANATI I |
Üçüncü düzey |
ST 507 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. NİLAY ÇORAĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
|
Dersin amacı
|
Bizans Mimarisi dersinin amacı; 4–6. yüzyıl Bizans mimari eserlerini mimari özellikleri ile birlikte ayrıntılı olarak tanıtıp, incelemektir. Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
Dersin tanımı
|
Bizans Mimarisi dersinin içeriğini 4- 6. yüzyıl Bizans mimari eserleri oluşturur.
|
1- |
Bizans genel tarihçesi ve Bizans Mimarisine Giriş .
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntuları.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikaları.
|
4- |
5. yüzyıl mimarisi ; Roma’da S.Sabina ve S.Maria Maggiore Kiliseleri, Selanik’te H.Demetrios, Panagia Acheiropocitos, Yunanistan’da H.Leonidas, Epidauros Bazilikaları.
|
5- |
Ravenna’da 6. yüzyıl mimarisi; S.Apollinare Nouvo ve S.Apollinare in Classe,
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidi.
|
7- |
İstanbul’da H.Sophia ve H.Eirene’nin 4-6. yüzyıl mimari tarihçesi.
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
İstanbul’da 4-5. yüzyıl Bazilika buluntuları; Topkapı bazilikaları Beyazıt Meydanı A,B,C Bazilikaları ve Anadolu’da Tapınak-Kilise örnekleri; Antalya’da Aphrodisias ve Ankara’da Augustus Mabedleri.
|
10- |
Efes’te Meryem Ana Kilisesi , Gülbahçe, Bergama, Priene ve Pamukkale’deki 4-5. Yüzyıllara ait Bazilikalar.
|
11- |
Side ve Perge Bazilikaları ve İznik H.Sophia Kilisesi.
|
12- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesi.
|
13- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikası.
|
14- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliseleri.
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bizans genel tarihçesini öğrenecek.
|
2- |
Erken Hıristiyan dönemi ev ve mezar buluntularını bilecek.
|
3- |
Roma’da ilk dini örnekler (4.yüzyıl); Lateran Bazilikası, S.Pietro, S.Agnese ve beytüllahim’de Doğum, Kudüs’te Golgota Bazilikalarını tanıyacak.
|
4- |
5.yy mimarisini öğrenecek.
|
5- |
6. yy. mimarisini özellikleri ile tanıyacak.
|
6- |
İstanbul’da 5. yüzyıl mimarisi; Studios Manastır kilisesi, Acemağa mescidini mimari özellikleriyle öğrenecek.
|
7- |
İstanbul'da bulunan 4.,5. yy yapılarının isimlerini, mimari özelliklerini bilecek.
|
8- |
Kilikya Bölgesi ; Alahan Manastırı, Silifke’de Kanlı Divane Bazilikaları ve H.Thecla Kilisesini tanıyacak
|
9- |
Karadağ Bölgesi yapıları, Niğde’de Konstantin Bazilikasını öğrenecek.
|
10- |
Haç Planlı Yapılara giriş, Anadolu’da ilk haç planlı örnekler; Kayseri Tomarza , Buzluk-Persek Panagia Kiliseleri , Antakya’da St. Babylas, Efes’te Ioannes Theologos, Ravenna’da Galla Placidia Kiliselerini özellikleriyle bilecek.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
3
|
15
|
Ödevler
|
3
|
10
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
7
|
5
|
35
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
147
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Richard Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Baltimore 1965.
C.Delvoye, L’art Byzantine,Grenoble,1967.
Cyril Mango, Byzantine Architecture, New York 1975.
Frederick Hart, Art, A History of Painting, Sculpture and Architecture, New York 1989.
|
|