Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖRME KUMAŞ TEKNOLOJİSİ |
Birinci düzey |
TTY 204 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Lif ve İplik Bilgisi
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLHAN GÜLER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Gülhan GÜLER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Öğrencileri atkılı ve çözgülü örme teknolojilerine ilişkin temel prensip ve yöntemler hususunda bilgilendirmek. Örme kumaş yapıları ve özellikleri konusunda bilgilendirmek
|
Dersin tanımı
|
Örmeciliğin tanımı ve örme teknolojisinin sınıflandırılması. Atkılı örme teknolojisine ait temel prensipler ve hesaplamalar. Yuvarlak ve düz örme teknolojileri ve makineleri. Atkılı örmede temel desenlendirme teknikleri. Atkılı örme kumaş analizi. Örme kumaş üretiminde ortaya çıkan hatalar ve giderilme çareleri. Çözgülü örmede temel konular
|
1- |
Örmeciliğin tanımı, Örmeciliğin sınıflandırılması
|
2- |
Örme ve dokuma kumaşların karşılaştırılması, Örme makinelerinin sınıflandırılması, Temel örme kumaşlar ve kullanım alanları
|
3- |
Temel örgü elemanları, Örmede ilmek yapıları
|
4- |
Örgü elemanlarının sembolik görünüşleri, Temel örme yüzeyler
|
5- |
Temel örgü yapıları
|
6- |
Atkılı örmede kullanılan örücü makine elemanları
|
7- |
Çözgülü örmede kullanılan örücü makine elemanları
|
8- |
Düz örme makineleri, Triko (düz örme) makinelerinin kumaş örme prensibi
|
9- |
Makinelerin kısımları ve görevleri, iskelet, örücü elemanlar ve örmeye yardımcı elemanlar
|
10- |
Makine bakımı
|
11- |
Yuvarlak örme makinelerinin örme prensibi, Yuvarlak örme makinelerinin temel elemanları
|
12- |
Makine iskeleti (gövde ve şasi),
– Hareket verme ve iletme mekanizmaları,
– İplik cağlığı ile iplik sevk ve kontrol elemanları,
– Örücü makine elemanları,
|
13- |
a) örme iğneleri,
b) iğne yatakları,
c) kilit mekanizmaları (örme çelikleri),
d) iplik kılavuzları (mekikler),
|
14- |
- Desenlendirme mekanizmaları,
– Kumaş çekme ve sarma mekanizmaları,
– Kumanda donanımları,
– Kontrol ve güvenlik elemanları
|
15- |
İplik sevk sistemleri
|
16- |
İlmek oluşum aşamaları
|
17- |
Örme kumaş geometrisi
|
18- |
Üretim hesapları
|
19- |
Örme kumaş üretim hataları
|
20- |
İlmek oluşum ve örme işleminin animasyonlar ve videolar ile pekiştirilmesi
|
1- |
Örmeciliğin tanımı ve sınıflandırılması, Örme makinelerinin sınıflandırılması hakkında bilgi sahibi olmak
|
2- |
Temel örgü elemanları, Örmede ilmek yapıları, Örgü elemanlarının sembolik görünüşleri, Örgü yüzeyleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
3- |
Temel örgü yapıları hakkında bilgi sahibi olmak
|
4- |
Atkılı ve çözgülü örmede kullanılan örücü makine elemanları hakkında bilgi sahibi olmak
|
5- |
Düz örme makineleri, Makinelerin kısımları ve görevleri, Makine bakımı hakkında bilgi sahibi olmak
|
6- |
Yuvarlak örme makineleri, Örme prensibi ve temel elemanları hakkında bilgi sahibi olmak
|
7- |
İplik sevk sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak
|
8- |
İlmek oluşum aşamaları hakkında bilgi sahibi olmak
|
9- |
Örme kumaş geometrisi, Üretim hesapları hakkında bilgi sahibi olmak
|
10- |
Örme kumaş üretim hataları hakkında bilgi sahibi olmak
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
|
|
2- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
|
|
3- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
|
|
4- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
|
|
5- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
|
|
6- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
|
|
7- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
|
|
8- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
|
|
9- |
En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
|
|
10- |
Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
|
|
11- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
|
|
12- |
Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
|
|
13- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
|
|
14- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
|
|
15- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
78
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Knitting Technology, 2003, Spencer, D., BPCC Wheatons Ltd., Exeter, İngiltere
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Fundamental and advances in knitting technology, Author:Sadhan Chandra Ray, Woodhead Publishing company, New Delhi, 2012.
|
|