Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇAĞDAŞ TÜRK DÜNYASI TARİHİ II |
Birinci düzey |
TAR 376 |
Seçmeli |
6 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
YÜZ YÜZE
|
Dersin amacı
|
Türk Dünyasında meydana gelen değişmeler ve yeni durum, istiklâllerini elde eden Türk Cumhuriyetlerinin tarihi devirlerden günümüze uzanan çizgide ele alınması, muhtemel problemler ve gelişmeler, Türk kültür çevreleri yani dünya üzerinde yaşayan Türkler dün-bugün çizgisinde ele alınacaktır.
Geçmişten günümüze Türk Dünyası’nın ve yeni kurulan Türk Cumhuriyetlerinin karşılaştırılmasını yapabilmek, Akraba ve Türk Topluluklarını tanımak.
|
Dersin tanımı
|
20. ve 21. Yüzyılda Türkiye ve Türk Dünyasını Tarih-Dil ve Kültür- Sanat ve Ticaret ve Uluslararası İlişkiler bağlamında değerlendirildiği bir derstir.
|
1- |
Yenisey Kırgızları ve Avrasya Coğrafyasında Kırgızlar
|
2- |
Hokand Hanlığı ve Kırgızları, Hokand Hanlığının Buhara ve Hive Hanlıkları ile İlişkileri, Osmanlı Devleti ile Münasebetleri, Hokand Hanlığının Çarlık Rusyası tarafından İşgali
|
3- |
Rus Hakimiyet Döneminde Kırgızistan
|
4- |
Rus Esaretine Yönelik Kırgızistan''''da İsyanlar, Türkistan Milli Ayaklanması ve Sonuçları
|
5- |
Hokand Hükümeti, Türkistan Milli Birliği
|
6- |
Sovyetler Bilriği Döneminde Kırgızistan
|
7- |
Bağımsızlık ve Sonrasında Kırgızistan
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Özbek Halkının Ortaya çıkışı ve Tarihleri
|
10- |
Özbek Türklerinin Osmanlı Devleti ile İlişkileri, Nadir Şah''ın Ortaya çıkışı ve Etkileri
|
11- |
Çarlık Rusyasının Türkistan''ı İşgali ve Türkistan''da Takip Ettiği Politikalar
|
12- |
Türkistan Türklerinin Milli Kurtuluş Savaşı
|
13- |
Sovyetler Birliği Döneminde Özbekistan
|
14- |
Bağımsızlık öncesinde ve Sonrasında Özbekistan
|
15- |
YARIYIL SONU SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
2- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
5- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
6- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
7- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
8- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
9- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
10- |
TAR-417 DERSİNİ ALAN ÖĞRENCİLER, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
|
|
4- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
|
|
10- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
|
|
13- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
|
16- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
|
|
17- |
Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
|
|
18- |
Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
79
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gömeç, Saadettin; Türk Cumhuriyetleri ve Toplulukları Tarihi, Akçağ Yay., Ankara 1999.
Özkan, Nevzat; Türk Dünyası Nüfus, Sosyal Yapı, Dil, Edebiyat, Geçit Yay., Kayseri, 1997.
Togan, A. Zeki Velidi; Bugünkü Türkistan ve Yakın Tarihi, Enderun Yay., İstanbul, 1981.
Yılmaz, Meşkure; Türklerin Dünyası, Kripto Yayınları, Ankara 2010.
Saydam, Abdullah; “Kuzey Kafkasya’daki Bağımsızlık Hareketleri”, Avrasya Etüdleri, Sayı II/1(İlkbahar 1995), s. 88-122.
Saydam, Abdullah, “Rus Sömürge Siyaseti ve Kafkasya”, Yeni Türkiye, Sayı 16 (Temmuz-Ağustos 1997), s. 1935-1961.
Ramazan Özey, Tabiatı, İnsanı ve İktisadı ile Türk Dünyasi, Öz Eğitim Yayınları, İstanbul 1996.
Mehmet Saray, Yeni Türk Cumhuriyetleri Tarihi Serisi 1-5: Azerbaycan Türkleri Tarihi, Nesi l Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Kazak Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Özbek Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Kırgız Türkleri Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
Mehmet Saray, Türkmenistan Türk Cumhuriyeti Tarihi, Nesil Matbaacılık, İstanbul 1993.
GENEL TÜRK TARİHİ CİLT 10, YENİ TÜRKİYE YAYINLARI, ANKARA 2002:10. Bölüm Çağdaş Türk Dünyası; Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan,Özbekistan, Türkmenistan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Federe Muhtar Cumhuriyetler, Türk Toplulukları; Türk Yerleşimleri
|
|