Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ELEKTROMANYETİK TEORİ II |
Birinci düzey |
FİZ308 |
Zorunlu |
6 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Sedat ÖZSOY, Prof. Dr. Yılmaz DAĞDEMİR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YOK
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze ders anlatımı
|
Dersin amacı
|
Günlük yaşantımızda önemli oranda maruz kaldığımız ya da kullandığımız en başat kuvvet olan elektromanyetik kaynaklı kuvvetlerden manyetostatik ve elektrodinamik kuvvetleri ve etkileşimleri yöneten ilke ve yasaların öğretilmesi.
|
Dersin tanımı
|
Manyetik kuvvet, kararlı akımların manyetik alanı, manyetostatik alanın özellikleri, ortamların manyetik özellikleri, elektrodinamiğin temel yasa ve bağıntıları, elektromanyetik enerji ve momentum kavramları işlenir.
|
1- |
Giriş; Durgun manyetizma: Lorentz kuvveti.
|
2- |
Biot-Savart yasası, manyetik alanın (B) diverjans ve rotasyoneli.
|
3- |
Ampere yasası ve uygulamaları, manyetik vektör potansiyel.
|
4- |
B için sınır şartları, çok-kutup açılımı. Problem çözümü.
|
5- |
Madde içinde manyetik alanlar: Mıknatıslanma, mıknatıslanmış bir cismin alanı.
|
6- |
Yardımcı alan H, H için sınır şartları, doğrusal ve doğrusal olmayan ortamlar, ferromanyetizma.
|
7- |
Problem çözümü.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Elektrodinamik: Elektromotor kuvvet.
|
10- |
Elektromanyetik indüksiyon: Faraday yasası, indüktans.
|
11- |
Manyetik alanlarda enerji, Maxwell denklemleri, elektrodinamik sınır şartları.
|
12- |
Problem çözümü.
|
13- |
Korunum yasaları: Süreklilik denklemi, Poynting teoremi, elektromanyetik momentum korunumu.
|
14- |
Problem çözümü.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Manyetik alan ve manyetik kuvvet kavramlarını bilir. Manyetostatik etkileşmeleri yöneten ilke ve yasaları öğrenir.
|
2- |
Yükler ve akımlar üzerine etkiyen manyetik kuvvetleri hesaplar.
|
3- |
Kararlı akımların manyetik alanını hesaplama yöntemlerini öğrenir ve uygulama becerisi kazanır. Manyetostatik alanın özelliklerini bilir.
|
4- |
Manyetik vektör potansiyeli ve manyetostatik sınır şartlarını bilir. Akım dağılımlarının vektör potansiyelini hesaplar.
|
5- |
Manyetik dipol moment kavramını ve akım dağılımlarının manyetik dipol momentini hesaplamayı öğrenir.
|
6- |
Mıknatıslanma olayını ve maddenin manyetik özelliklerini bilir. Mıknatıslanmış maddelerin manyetik alanını hesaplar
|
7- |
Elektromotor kuvveti bilir ve hesaplar.
|
8- |
Elektromanyetik indüksiyonu öğrenir; indüktör ve indüktans kavramlarını bilir. İndüktans hesaplama yöntemini bilir ve uygular.
|
9- |
Zamanla değişen alanların etkilerini öğrenir. Bu etkileri yöneten yasaları bilir.
|
10- |
Elektromanyetik enerji ve momentum kavramlarını bilir; elektrodinamikte enerji ve momentum korunumunu öğrenir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
3
|
6
|
18
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
174
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
ELEKTROMAGNETİK TEORİ, David J. Griffiths, 2. Baskı'dan (1991) çeviri (Çev. Bekir Karaoğlu), ARTe-BilgiTek, 1996, İstanbul. 3. Baskıdan (1999) çeviri (Çev. Basri Ünal), Gazi Kitapevi,2003, Ankara.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. ELEKTROMANYETİK TEORİ, Pollack & Stump (Çeviri), Gazi Kitapevi, 2004, Ankara. 2. DALGA ve ALAN ELEKTROMANYETİZMASI, D.K. Cheng (Çeviri), Akademi Yayıncılık, 2003, İstanbul. 3. ELEKTROMANYETİK, J.A. Edminister (Çeviri), Nobel Yayıncılık, 2000, İstanbul.
|
|