Giriş | English

Lisans > Fen Fakültesi > Fizik > ELEKTROMANYETİK TEORİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ELEKTROMANYETİK TEORİ II Birinci düzey FİZ308 Zorunlu 6 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ERTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Sedat ÖZSOY, Prof. Dr. Yılmaz DAĞDEMİR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze ders anlatımı
Dersin amacı Günlük yaşantımızda önemli oranda maruz kaldığımız ya da kullandığımız en başat kuvvet olan elektromanyetik kaynaklı kuvvetlerden manyetostatik ve elektrodinamik kuvvetleri ve etkileşimleri yöneten ilke ve yasaların öğretilmesi.
Dersin tanımı Manyetik kuvvet, kararlı akımların manyetik alanı, manyetostatik alanın özellikleri, ortamların manyetik özellikleri, elektrodinamiğin temel yasa ve bağıntıları, elektromanyetik enerji ve momentum kavramları işlenir.

Dersin içeriği
1- Giriş; Durgun manyetizma: Lorentz kuvveti.
2- Biot-Savart yasası, manyetik alanın (B) diverjans ve rotasyoneli.
3- Ampere yasası ve uygulamaları, manyetik vektör potansiyel.
4- B için sınır şartları, çok-kutup açılımı. Problem çözümü.
5- Madde içinde manyetik alanlar: Mıknatıslanma, mıknatıslanmış bir cismin alanı.
6- Yardımcı alan H, H için sınır şartları, doğrusal ve doğrusal olmayan ortamlar, ferromanyetizma.
7- Problem çözümü.
8- Ara Sınav
9- Elektrodinamik: Elektromotor kuvvet.
10- Elektromanyetik indüksiyon: Faraday yasası, indüktans.
11- Manyetik alanlarda enerji, Maxwell denklemleri, elektrodinamik sınır şartları.
12- Problem çözümü.
13- Korunum yasaları: Süreklilik denklemi, Poynting teoremi, elektromanyetik momentum korunumu.
14- Problem çözümü.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Manyetik alan ve manyetik kuvvet kavramlarını bilir. Manyetostatik etkileşmeleri yöneten ilke ve yasaları öğrenir.
2- Yükler ve akımlar üzerine etkiyen manyetik kuvvetleri hesaplar.
3- Kararlı akımların manyetik alanını hesaplama yöntemlerini öğrenir ve uygulama becerisi kazanır. Manyetostatik alanın özelliklerini bilir.
4- Manyetik vektör potansiyeli ve manyetostatik sınır şartlarını bilir. Akım dağılımlarının vektör potansiyelini hesaplar.
5- Manyetik dipol moment kavramını ve akım dağılımlarının manyetik dipol momentini hesaplamayı öğrenir.
6- Mıknatıslanma olayını ve maddenin manyetik özelliklerini bilir. Mıknatıslanmış maddelerin manyetik alanını hesaplar
7- Elektromotor kuvveti bilir ve hesaplar.
8- Elektromanyetik indüksiyonu öğrenir; indüktör ve indüktans kavramlarını bilir. İndüktans hesaplama yöntemini bilir ve uygular.
9- Zamanla değişen alanların etkilerini öğrenir. Bu etkileri yöneten yasaları bilir.
10- Elektromanyetik enerji ve momentum kavramlarını bilir; elektrodinamikte enerji ve momentum korunumunu öğrenir.

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2- Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3- Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4- Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5- Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6- Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7- Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8- Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9- Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10- Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11- Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12- Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14- Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 3 6 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     174
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ELEKTROMAGNETİK TEORİ, David J. Griffiths, 2. Baskı'dan (1991) çeviri (Çev. Bekir Karaoğlu), ARTe-BilgiTek, 1996, İstanbul. 3. Baskıdan (1999) çeviri (Çev. Basri Ünal), Gazi Kitapevi,2003, Ankara.
Yardımcı Kaynaklar 1. ELEKTROMANYETİK TEORİ, Pollack & Stump (Çeviri), Gazi Kitapevi, 2004, Ankara. 2. DALGA ve ALAN ELEKTROMANYETİZMASI, D.K. Cheng (Çeviri), Akademi Yayıncılık, 2003, İstanbul. 3. ELEKTROMANYETİK, J.A. Edminister (Çeviri), Nobel Yayıncılık, 2000, İstanbul.

Ders ile ilgili dosyalar