Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ET TEKNOLOJİSİ |
Birinci düzey |
GM 401 |
Zorunlu |
7 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
TÜRKCE
|
Koordinatör
|
PROF. DR. LÜTFİYE EKİCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. LÜTFİYE EKİCİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencileri etin yapısı, kimyası ve özellikleri ile üretilen et ürünleri ve üretim teknolojileri
hakkında bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Et bilimi ve teknolojisine giriş, etin tanımı, et tüketimi ve sağlık, kasaplık hayvanlar ve özellikleri, hayvan kesimi
ve sistematik muayene, et kimyası, kasın ete dönüşümü, karkas parçalama, et mikrobiyolojisi, et muhafaza
yöntemleri, et ürünleri üretim teknolojisi, tavuk ve balık işleme teknolojisi, mezbaha ürünleri, et işletmelerinde
temizlik ve dezenfeksiyon.
|
1- |
Dersin amacı, ders işleme planı, et bilimine giriş (etin tanımı, et üretim ve tüketim oranları, etin
beslenme açısından önemi ve sağlık)
|
2- |
Et sektörünün bugünkü sorunları, çözüm önerileri ve sektördeki son gelişmeler
|
3- |
Etin histolojik yapısı, çizgili kas dokusunun yapısı
|
4- |
Kasaplık hayvanlar ve özellikleri, kasaplık hayvanların kesim şartları ve kesim, standart parçalama
|
5- |
Kas kasılması (kas kontraksiyonu, glikolizis, rigor mortis), kesim sonrası ette meydana gelen
değişiklikler
|
6- |
Kasın ete dönüşümü, kesimden sonra arzu edilmeyen değişiklikler (soğuk sertleşmesi, çözünme
sertliği, DFD ve PSE gibi problemler)
|
7- |
Et mikrobiyolojisi (ette bulunan mikroorganizmalar, ete bulaşma şekilleri, ette meydana gelen
bozulma şekilleri), parazitler ve BSE gibi sorunlar
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Et muhafaza metotları, et üretiminde kullanılan temel materyaller ve katkı maddeleri
|
10- |
Et ürünleri teknolojisi I (sucuk, sosis, salam, üretim özellikleri)
|
11- |
Et ürünleri teknolojisi II (pastırma, kavurma, konserve ve diğer et ürünlerinin üretim özellikleri)
|
12- |
Kanatlı ürünleri teknolojisi (kanatlı etleri ve kimyasal özellikleri, kesim aşamaları, muhafaza metotları),
su ürünleri teknolojisi (balık eti ve kimyasal özellikleri, muhafaza metotları)
|
13- |
Et ve et ürünlerinin ambalajlanması
|
14- |
Et işletmelerinde personel hijyeni, temizlik ve dezenfeksiyon
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Mezbaha ve et işletmelerinin proses basamaklarını bilir.
|
2- |
Et biyokimyasını, et çeşitlerini ve üretilen et ürünlerini bilir.
|
3- |
Etin sağlık üzerine etkilerini bilir
|
4- |
Kasın histolojik yapısını bilir, kasın ete dönüşümü ve olgunlaşmasını bilir
|
5- |
Et mikrobiyolojisini bilir
|
6- |
Et ürünleri üretimini gerçekleştirir
|
7- |
İleri işlem teknolojilerini bilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
|
|
2- |
Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
3- |
Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
|
|
4- |
Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
|
|
5- |
Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
|
|
6- |
Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
|
|
7- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
|
|
8- |
Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
|
|
9- |
Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
|
10- |
Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
|
|
11- |
İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
|
|
12- |
Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
|
|
13- |
Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
4
|
4
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
118
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
50
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
50
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Et Ürünleri İşleme Mühendisliği, Kaya Mükerrem, Gökalp, Hüsnü Yusuf; Zorba, Ömer Atatürk Üniversitesi Yayınları, 2012.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Et Ürünleri Teknolojisi, Anar, Şahsane, Dora Yayınları, 2012.
|
|