Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KENTSEL PEYZAJ VE REKREASYON |
Birinci düzey |
REK305 |
Zorunlu |
5 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. KENAN KOÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KARAKUŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Kentsel arazi kullanımı sonucu biçimlenen kent peyzajının fiziksel çevre koşulları ve kent mikrokliması ile kent doğasının hidrolojik ve biyolojik fonksiyonları hakkında bilgi verecektir. Kentsel alanlarda kent peyzajını oluşturan tüm formlar (yarı doğal-yapılaşmış çevre) değişen ölçeklerde (mikro-makro) yapılacak olan rekreaktif planlama sürecinde;yaşamın doğal temellerini oluşturan unsurların (toprak-su-hava-iklim-bitki ve hayvan türleri) ekolojik ilkeler ışığında, koruma temelli rekreasyon planlama yaklaşımını ortaya koymak amacına yönelik olarak aşağıdaki konular dersin kapsamı içinde ele alınacaktır. Kent ekolojisi Kentsel rekreasyon planlama ilkeleri İnsan kullanımlarından kaynaklanan kirlilik kaynakları(endüstri, taşıt ve insan tafiğinin yarattığı gürültü kirliliği, evrensel atıkla-su kirliliği, karasal radyasyon, görsel kirlilik ve insanın yaşam kalitesini düşüren olumsuzluklar) Kent mikrokliması Kentsel yenilenme-dönüşüm Sürdürülebilir kent Kent planlamada ekolojik yaklaşımlar,
|
Dersin tanımı
|
Bu ders kapsamında kent ve kentsel alan tanımı, kapsamı, tarihten günümüze kent sistemi ve kent modelleri, planlama yöntemleri ve kentsel rekreasyon aktivitelerinin etkileri, kentsel rekreasyon alanlarının (mezarlıklar, kent parkları, mahalle parkları, çocuk oyun alanları, botanik bahçeleri, yaya bölgeleri, meydanlar, kıyı alanları vb.) planlama-tasarım ilkeleri ve uygulamaları konularında öğrencilerin bilgilendirilmeleri hedeflenmektedir.
|
1- |
Kent tanımı ve kapsamı
|
2- |
Kent dokuları, Geçmişten günümüze kent planları ve modelleri
|
3- |
Kentsel mekanlar tanımı ve sınıflandırılması
|
4- |
Kentsel dış mekanlar tanımı, özellikleri ve işlevleri
|
5- |
Kentsel dış mekanların sınıflandırılması
|
6- |
Kentsel dış mekanların sınıflandırılması devam
|
7- |
Kentsel dış mekanların planlama ve tasarım ilkeleri
|
8- |
Rekreasyon kavramı, sınıflandırılması ve etkileyen faktörler
|
9- |
Kent parkları planlama-tasarım ilkeleri ve uygulamaları + Ara Sınav
|
10- |
Spor ve oyun alanları, meydanlar ve yaya bölgeleri planlama- tasarım ilkeleri ve uygulamaları
|
11- |
Kıyı parkları ve botanik bahçeleri planlama- tasarım ilkeleri ve uygulamaları
|
12- |
Çocuk oyun alanları ve hayvanat bahçeleri planlama-tasarım ilkeleri ve uygulamaları
|
13- |
Kentsel rekreasyon alanlarında yapılan uygulama örneklerinin tartışılması (Öğrenci grup ödevleri)
|
14- |
Kentsel rekreasyon alanlarında yapılan uygulama örneklerinin tartışılması (Öğrenci grup ödevleri)
|
15- |
Yarıyıl Sınavı
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Kentsel alanların peyzaj mimarlığı disiplini çerçevesinde farklı alternatifler için planlanması-tasarlanmasındaki rolünü algılamak ve öğrenmek
|
2- |
Geleceğin peyzaj plancı ve tasarımcısı olacak öğrencilere kentsel alan ile rekreasyon ilişkilerini sorgulamalarını sağlamak
|
3- |
Rekreatif Alanların peyzaj mimarisi açısından planlanmasını yapar
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alan ile ilgili güncel bilgilere sahip olma.
|
|
2- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
3- |
Alanından edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme.
|
|
4- |
Analiz edebilme, araştırmalara alanı ile ilgili verilere yönelik kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
5- |
Alanla ilgili temel spor yönetimi kavramlarını ve prensipleri tanımlayabilme.
|
|
6- |
Alan ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
7- |
Alan ile ilgili bir probleminin çözümünde gerek bireysel gerekse grup elemanı olarak sorumluluk alabilir.
|
|
8- |
Alanındaki gelişmeleri takip ederek, bulunduğu şartların getirdiği ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilir.
|
|
9- |
Bir problem için yapılan analizlere dayalı alternatif çözümler formüle edebilir.
|
|
10- |
Alan ile ilgili konulardaki düşüncelerini ve çözüm önerilerini konunun uzmanı olan veya olmayan kişilerle paylaşabilir.
|
|
11- |
Bir yabancı dili, Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi’nde kullanarak alanındaki bilgileri takip edebilir ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilir.
|
|
12- |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
13- |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
|
|
14- |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
16- |
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
17- |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
|
|
18- |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
12
|
3
|
36
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
4
|
4
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
8
|
2
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Aru, K.A (1996), Türk Kenti, YEM Yayınları, İstanbul. Tunçer, Mehmet, Türkiyede Bölge-Kent Planlaması ve Kentsel Tasarım: Uygulama Sorunları ve Görüşler, Dünya Şehircilik Günü 24. Kolokyumu Geleceği Planlamak, 2000Çeşitli araştırma raporları, yıllıklar ve tezler,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kentsel Peyzaj ve Rekreasyon Ders Notları,
|
|