Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ŞEHİRCİLİK PROJESİ II |
İkinci düzey |
ŞBP211 |
|
2 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ŞBP111 TEMEL EĞİTİM VE ŞEHİRCİLİK PROJESİ
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. NEŞE YILMAZ BAKIR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. NEŞE YILMAZ BAKIR,
DR.ÖĞRETİM ÜYESİ GÜZİN YELİZ KAHYA,
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Online öğretim elemanları gözetiminde birlikte geliştirme ve kritikler doğrultusunda kişisel olarak pekiştirme sistemine dayalıdır.
|
Dersin amacı
|
Soyut düşünmeye yönlendirmek ve düşünceleri bilimsel ilkeler dâhilinde biçimlendirmeyi, form, strüktür ve mekan ilişkileri ekseninde tasarıma dönüştürmeyi gerçekleştirmektir. Soyut ve somut ilişkilerin ifadesinde mevcut yapıyı analiz etme, problemleri tanımlama ve çözüm önerileri sunan bir tasarım kurgusunun geliştirilmesi hedeflenmektedir.
|
Dersin tanımı
|
Bir senaryoya bağlı projenin temel tasarım ve teknik resim konuları ile koordineli olacak biçimde analitik etütlerinin hazırlanması, projelendirilmesi ve detay ölçekte üç boyutlu ifadelendirilmesini kapsamaktadır. Soyut düşünme becerisinin gerçek bir mekan üzerinde denenmesi beklenir. Proje dersinin amacı bu yapılandırma sürecinin bileşenlerini ve araçlarını öğrencinin kendi yaklaşımı çevresinde geliştirmesini desteklemektir. Süreçte öğrencilerden çalışma alanına ilişkin müdahale olarak tasarım önerisini çizim, maket, görselleştirme tekniklerini kullanarak yeniden üretmesi; mevcut, literatürde yer alan örneklerden (kent, proje, yapıt, yerleştirme, vb.) kendi tasarım önerisini oluştururken yararlanması beklenmektedir. Bu doğrultuda birinci ve ikinci aşamada gerçekleştirilen çalışmaların planlama disiplini çerçevesinde ifadelendirilmesine yönelik anlatımlar ve uygulamalar da işleyişte paralel olarak ders kapsamında yürütücüler tarafından gerçekleştirilecektir. Mimarlık Fakültesi Eğitim-Öğretim Yönergesi’nde tanımlanmış özel değerlendirmeli ders yöntemiyle yürütülecek ŞBP 211 Şehircilik Projesi 2 dersi kapsamında gerçekleştirilecek tüm çalışmalara ilişkin açıklamalar ve bunların haftalık dağılımları öğrencilere ayrıca bir detaylı program halinde sunulacaktır.
|
1- |
Dersin tanıtımı ve proje konusunun duyurulması
|
2- |
Alan Çalışması(Mahallemi Tasarlamak)
|
3- |
Arazi Çalışması ve Analiz Çalışmaları Sunum
|
4- |
Kentsel Okuma Çalışması –Konunun verilmesi
|
5- |
Kentsel Okuma Çalışması Grafik Anlatımlar
|
6- |
Kentsel Okuma Çalışması- Çözümlemeler
|
7- |
1. Jüri - Arasınav
|
8- |
Proje çalışması- Mahallemi Tasarlıyorum- Temaların belirlenmesi- Senaryo
|
9- |
Mahallemi Tasarlıyorum- Tipolojik Çözümlemeler
|
10- |
Mahallemi Tasarlıyorum- Tipolojik Çözümlemeler
|
11- |
Mahallemi Tasarlıyorum- (Konsept Tasarım)
|
12- |
Mahallemi Tasarlıyorum-(Konsept Tasarım)
|
13- |
Mahallemi Tasarlıyorum- (Konsept Tasarım)
|
14- |
Mahallemi Tasarlıyorum- (Konsept Tasarım)
|
15- |
Mahallemi Tasarlıyorum- (Konsept Tasarım)
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Yaratıcı gücü açığa çıkarma.
|
2- |
Soyut düşünebilme yetisine erişme.
|
3- |
Düşünceleri teknik ifade edebilme becerisini kazanma.
|
4- |
Tasarım gücünü geliştirme, Planlamaya giriş
|
5- |
Kenti analiz etme yetisi kazanma
|
6- |
Kentsel dinamikleri okuma yetisini kazanma.
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
8
|
112
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
11
|
4
|
44
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Ara sınavlar
|
3
|
8
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
2
|
8
|
16
|
Toplam iş yükü
|
|
|
252
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
• Şehirsel Mekan Ögeleri Tasarımı, C. Giritlioğlu, Ank., 1979.
• Urban Design is a Public Policy, B. Günay, METU, mfy, Ank., 1999.
• Planning for Urban Quality, M. Perfect, G. Power, Routledge Pub., N.Y., 1997.
• Image of the City, K. Lynch, MIT Press, Massachusettes, 1975.
• Order in Space, K. Critchlow, Hong-Kong, 1987.
• Yaşanan Mimari, S. E. Rasmussen, Remzi Kitabevi, Ist., 1994.
• A Method for Basic Design, B. Denel, ODTÜ Mim. Fak. Yay.,1979.
• Graphic Communication, F. Erpi, H. Gürsu, ODTÜ Mim. Fak. Yay.,1986.
• Renk ve Armoni Kuralları, S. Çağlarca, İnkılap Yay., 1993.
• Bacon, E.N., 1974., Design of Cities
• Ching, D.K., 1979., Architecture: Form, Space&Order
• Doxiadis, C.A., 1968, Existics
• Günay, B., 1999., Urban Design is A Public Policy
• Lynch, K., 1971., The Theory of Good City Form
• Lynch, K., 1971., The Image of The City
• Rapoport, A., 1977., Human Aspects of urban form: Towards A Man- Environment Approach to Urban Form And Design
|
|