Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KUANTUM FİZİĞİ II |
Birinci düzey |
FİZ302 |
Zorunlu |
6 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ERHAN ALBAYRAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ŞABAN COŞKUN ÖNEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz Yüze
|
Dersin amacı
|
Kuantum Fiziğinin temel prensiplerini, dalga mekaniğinin genel yapısını vermek, Farklı matematiksel yaklaşımları incelemek, önce N parçacıklı ardından da üç boyutlu sistemlere uygulamak, Açısal momentumumun kuantumlu oluşunu,Hidrojen atomunun yapısını incelemek ve kuantum fiziğinin farkını görmektir.
|
Dersin tanımı
|
Klasik fiziğin açıklamada yetersiz kaldığı fiziksel olayların Kuantum fiziği kavram ve teorileriyle açıklanması, matematiksel olarak çözülmesi.
|
1- |
Dalga mekaniğinin genel yapısı,lineer ve hermityen işlemciler
|
2- |
İşlemci metotları ve harmonik osilatörün incelenmesi,
|
3- |
Problem çözümleri
|
4- |
N parçacıklı sistemler, Pauli prensibi
|
5- |
Üç boyutlu Schröndiger denklemi
|
6- |
Problem çözümleri
|
7- |
Açısal momentum, açısal momemtum işlemcileri
|
8- |
Ara Sınavı
|
9- |
Problem çözümleri
|
10- |
Radyal denklem, Hidrojen atomu
|
11- |
Kuantum mekaniğinin matris gösterimi
|
12- |
Problem çözümleri
|
13- |
Spin ve toplam açısal momentum
|
14- |
Problem çözümleri
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kuantum fiziğinin temel prensipleri ve farklı yaklaşımların öğrenilmesi
|
2- |
Açısal momentum işlemcisinin öz değerlerinin kuantumlu olması ve öz vektörlerinin öğrenilmesi
|
3- |
Schrödinger denkleminin üç boyutta incelenmesi ve Radyal denklemin çözümlerinin öğrenilmesi
|
4- |
Hidrojen atomunun yapısının anlaşılması
|
5- |
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
|
|
2- |
Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
|
|
3- |
Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
|
|
4- |
Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
5- |
Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
|
|
6- |
Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
8- |
Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
|
|
9- |
Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
|
|
10- |
Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
|
|
11- |
Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
|
|
12- |
Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
|
|
13- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
|
|
14- |
Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
7
|
4
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
7
|
5
|
35
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
6
|
4
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
175
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
6
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
S.Gasiorowicz, Kuantum Fiziği, Çeviren A.Çeliklel, H.Gür, Ankara Üniversitesi Döner sermaye işletmesi yayınları no:1 (http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/700.pdf)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
https://www.ozemre.com/arsiv/teorik-fizik-kitaplari
B. Karaoğlu, Kuantum Mekaniğine Giriş, 5. Baskı, Seçkin, Ankara 2006.
D. J. Griffiths, Kuantum Mekaniğine Giriş, Nobel Yayın Dağıtım, 2010 (Çev: H. Özbek ve S. D. Feyiz).
T. Dereli ve A.Verçin, Kuantum Mekaniği I, METU Press, Ankara,1998.
R. E. H. Wichmann, Kuantum Fiziği, Hacettepe Üniversitesi Yayınları (Çev. Ed. : R. Nasuhoğlu ve B.C Ünal).
H. Erbil, Kuantum Fiziği, Ege Üniversitesi Yayını, 1991.
E. Rızaoğlu, Kuantum Mekaniği Çözümlü Problem Kitabı, İstanbul Üniversitesi, Fen Fakültesi Yayını,1982.
F. S. Sultanmuradoğlu, Problemlerle KuantumMekaniği, Karadeniz Teknik Üniversitesi, No: 184, 1996.
S. Gasirowics, Quantum Physics, John Wiley and Sons, New York, 1974.
|
|