Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Mahmut Kaplan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bu derste silajlık bitkileri yetiştirme ve hasat teknikleri, silolama, silo içerisindeki anaerobik fermentasyon, bakterilerin ürünleri ve bunların hayvan besleme bakımından önemi ile, silajın kullanımı konularında detaylı bilgiler verilecektir
|
Dersin tanımı
|
Silaj ve silonun tanımı, silajlık bitkilerin genel özellikleri, bu bitkilerin yetiştirme tekniklerindeki özel ve ayrıcalıklı noktalar, hasat ve silolama ile ilgili kavramlar, silolama tekniği, katkı maddeleri, enzim ve bakteri ilavelerinin silaj kalitesine etkileri, kaliteli silaj yapma ve silajı kullanmanın pratik yolları, silolamada ortaya çıkan kayıplar ile bu kayıpları azaltma yolları, silaj fermentasyonunda görev alan bakteri türleri, fermentasyon şekilleri, enzimlerin rolü, mikrobiyolojik sayımlar, oluşan fermentasyon ürünlerinin tespiti, aerobik bozulma ve bozulmanın ertelenmesi, buffering kapasitesi ve önleme yolları, baklagillerden kaliteli silaj elde etme yolları gibi konular bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
1- |
Silajın önemi ve genel prensipleri
|
2- |
Kuru ot, haylage ve silajın avantaj ve dezavantajları
|
3- |
Silajlık bitkiler ve silajlık bitkilerde aranan özellikler
|
4- |
Silajlık bitki yetiştiriciliği ve ihtiyaç belirleme
|
5- |
Fermentasyon, silo tipleri ve silaj teknolojisi
|
6- |
Olgunlaşma, hasat zamanı ve verim
|
7- |
Silajlık mısır (Zea mays)
|
8- |
Sorgumlar (Sorghum sp)
|
9- |
Ayçiçeği (Helianthus annuus)
|
10- |
Tahıl silajı (arpa, buğday, yulaf, çavdar ve tritikale)
|
11- |
Baklagiller ve baklagil türlerinin silajı
|
12- |
Buğdaygiller ve karışımlarının silajları
|
13- |
Silaj kalitesi ve ölçme teknikleri
|
14- |
Alternatif silaj materyalleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Başlıca silaj bitkilerini ve alternatif silajlık materyalleri bilir
|
2- |
Silajlık bitkilerin silaj potansiyelleri ve silaj kaliteleri hakkında yorum yapabilir
|
3- |
Üreticilere farklı ekolojiler için farklı yetiştirme teknikleri önerebilir
|
4- |
Silaj yapımı için biçim zamanı, hasat yöntemi ve silaj sistemleri konularında karar verebilir
|
5- |
Silaj bitkileri ve silaj teknolojisi konularında tarımsal yayım yapabilir
|
6- |
Silajın fiziksel özelliklerine bakarak yorum kalitesi hakkında yapabilir
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Çayır-Mera ve Yem Bitkileri, Tarla Bitkileri Yetiştirme ve Islahı bilim dallarından birinde bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlama ve uygulama yapabilme becerisi,
|
|
2- |
Tarla Bitkileri alanındaki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanabilme becerisi,
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi,
|
|
4- |
Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme becerisi,
|
|
5- |
Tarla Bitkileri alanındaki uygulamalarda karşılaşılacak öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi,
|
|
6- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi,
|
|
7- |
Tarla Bitkileri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisi,
|
|
8- |
Tarla Bitkileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme becerisi,
|
|
9- |
Tarla Bitkileri alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme becerisi,
|
|
10- |
Öğrencilere akademik kariyerlerinde kendilerini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazandırabilmek
|
|
11- |
Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonel davranabilme.
|
|
12- |
Tarla bitkilerinin tür ve çeşitlerinin tanımlanmasında kullanılan morfolojik ve genetik tanımlama yöntemlerini temel düzeyde öğrenerek uygulayabilecek düzeyde ön beceri kazanabilmek
|
|
13- |
Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi resmi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine sahip olabilme becerisi.
|
|
14- |
Çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma,
|
|
15- |
Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi,
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
5
|
15
|
75
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
7
|
1
|
7
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
5
|
5
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
190
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
5
|
15
|
Ödev
|
0
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Silage Production from Seed to Animal. National Conference in New York (1993) NERAES pub. No:67
A.J.G.Barnett. Silage Fermentation. Dealer: Pegasus Book Orphanage. Rosebud VIC
Australia
Açıkgöz, E., 2001 Yem Bitkileri. Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Yayın No: 182 Bursa.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
yok
|
|