Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SİTOLOJİ |
Birinci düzey |
BİY201 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Bölüm Yardımcı öğretim elemanları
|
Dersin veriliş şekli
|
Her konu için gerekli materyaller önceden hazırlanıp kontrol edildikten sonra Erudm platformu üzerinden öğrencilerle paylaşılır. Bu sayede öğrencilerin derse önceden hazırlanmaları ve konu hakkında bilgi sahibi olmaları sağlanır. Ders esnasında konu anlatılırken özellikle görsel materyallerden yararlanılır ve gerektiğinde mekanizmayı daha iyi anlatabilmek için çizim programları kullanılarak görsel nesneler yeniden çizilir. Animasyonlarla da konuların daha iyi anlaşılması hedeflenir. Dersin sonunda öğrencilerden geri bildirim alınarak dersin etkinliği değerlendirilir. Ayrıca, her dersin sonunda o konuyla ilgili özetleyici sorular hazırlanır ve Erudm portalı üzerinden öğrencilerle paylaşılır. Bu sayede öğrencilerin konuları tekrar etmeleri ve öğrenmelerini pekiştirmeleri amaçlanır.
|
Dersin amacı
|
Hücre biyolojisinin temel prensiplerini ve kavramlarını açık ve öz bir şekilde anlatarak öğrencilere hücrelerin yapısı, işlevleri ve moleküler mekanizmaları hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Hücrenin temel yapılarını ve işlevlerini tanıtarak genetik bilginin hücre içinde nasıl işlendiğini, hücre metabolizmasını ve enerji üretimini, hücre büyümesi, bölünmesi ve farklılaşmasını, hücreler arası iletişimi ve sinyal iletimini, hücre iskeleti ve hücre hareketini, hücrelerin çeşitliliğini detaylı bir şekilde açıklar. Ders kapsamında sağlam bir temel oluşturmaları için öğrencilere gerekli olan bilgiler verilir. Dersin kapsamı güncel araştırma ve bilgilerle sürekli güncellenmektedir.
|
1- |
Dönemin Başlangıcı: Yarıyıl başında ders izlenceleri öğrencilerle paylaşılır ve dersin içeriği, kapsamı, amaçları ve işleniş şekli hakkında bilgilendirme yapılır.
|
2- |
Hücrenin Temel Yapısı: Hücre teorisi ve hücre biyolojisinde kullanılan analitik metotlar incelenir.
|
3- |
Hücrenin Kimyasal Yapısı: Hücrenin fizikokimyasal yapısı ve temel molekülleri üzerinde durulur.
|
4- |
Hücre Çeşitliliği: Prokaryot ve ökaryot hücre yapıları karşılaştırılır.
|
5- |
Biyomoleküller: Biyomoleküllerin özellikleri ve birbirleriyle olan reaksiyonları detaylandırılır.
|
6- |
Hücrenin Bölümleri: Hücre kompartmanları ve organeller tanıtılır.
|
7- |
ARA SINAVI
|
8- |
Enerji ve Enzimler: Enerji kavramı ve enzimlerin işlevleri açıklanır.
|
9- |
Hücre Membranları: Hücre membranlarının yapısı ve işlevleri incelenir.
|
10- |
ER, Golgi kompleksi, mitokondri ve kloroplast detaylı olarak ele alınır.
|
11- |
Bitki ve hayvan hücrelerinin temel benzerlikleri ve farklılıkları özetlenerek bu farklılıkların, bitki ve hayvanların farklı yaşam tarzlarına ve ihtiyaçlarına nasıl uyum sağladığı vurgulanır.
|
12- |
Protein Sentezi: Ribozomlar ve protein sentezi mekanizması anlatılır.
|
13- |
Genetik Materyal: DNA yapısı, kromozomlar ve çekirdek yapısı incelenir.
|
14- |
Hücre Döngüsü: Hücre döngüsü ve DNA replikasyonu, Hücre bölünmeleri, canlıların büyüme, gelişme ve üreme süreçlerinde temel bir rol oynayan, genetik materyalin (DNA) kopyalanarak yavru hücrelere aktarılması
|
15- |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
• Hücrenin temel yapılarını ve işlevlerini açıklayabilir. (Hücrenin Yapısı ve İşlevleri)
|
2- |
• Hücre zarının yapısını ve madde taşınma mekanizmalarını ayırt edebilir. (Hücre Zarı ve Taşınma Mekanizmaları)
|
3- |
• Hücre içi organellerin yapılarını ve görevlerini tanımlayabilir. (Hücre İçi Organeller ve Görevleri)
|
4- |
• Hücre iskeletinin yapısını ve hücre hareketindeki rolünü açıklayabilir. (Hücre İskeleti ve Hücre Hareketi)
|
5- |
• Hücreler arası iletişim mekanizmalarını ve sinyal iletimini anlatabilir. (Hücreler Arası İletişim ve Sinyal İletimi)
|
6- |
• Hücre döngüsünün evrelerini ve kontrol mekanizmalarını açıklayabilir. (Hücre Döngüsü ve Kontrolü)
|
7- |
• Mitoz ve mayoz bölünme süreçlerini karşılaştırabilir ve önemini açıklayabilir. (Hücre Bölünmesi (Mitoz ve Mayoz))
|
8- |
• DNA''nın yapısını ve genetik materyalin nasıl organize olduğunu açıklayabilir. (Genetik Materyal (DNA) ve Yapısı)
|
9- |
• Genetik bilginin transkripsiyon ve translasyon yoluyla nasıl ifade edildiğini anlatabilir. (Genetik Bilginin İfade Edilmesi (Transkripsiyon ve Translasyon))
|
10- |
• Genetik mutasyonların nedenlerini ve sonuçlarını, genetik hastalıklarla ilişkisini açıklayabilir. (Genetik Mutasyonlar ve Hastalıklar)
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
|
|
2- |
Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
|
|
3- |
Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
|
|
4- |
Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
|
|
5- |
Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
|
|
6- |
Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
|
|
7- |
Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
|
|
8- |
Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
9- |
Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
|
|
10- |
Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
|
|
11- |
Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
|
|
12- |
Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
5
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
100
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders notları ERUDM üzerinden ilgili yarıyılın başında öğrencilerle paylaşılır.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Öğrencilere Derse hazırlanmaları amacıyla ders çalışma materyalleri hazırlanarak ERUDM portali üzerinden paylaşılır.
2. Alberts, B., Johnson, A., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., & Walter, P. (2019). Essential cell biology (5th ed.). Garland Science. Bu kitap ilave kaynak olarak önerilir. Ayrıca Hücre biyolojisi ile ilgili Türkçe veya İngilizce dillerinde yazılmış tüm kaynaklar önerilir.
|
|