Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Dili ve Edebiyati > EDEBİYAT AKIMLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EDEBİYAT AKIMLARI Birinci düzey TDE428 Seçmeli 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MÜMTAZ SARIÇİÇEK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Mümtaz SARIÇİÇEK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Anlatma, gösterip yaptırma, uygulama.
Dersin amacı Batı dillerinde ve Türkçede edebiyat akımlarının gelişme seyrinin takip edilmesi; akımların edebiyatı yönlendirmesindeki rollerinin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Edebiyat akımı, belirli bir felsefi temele dayalı olarak bir edebiyat ortamında doğar ve gelişir; zamanla o kültürün iletişim hâlinde bulunduğu başka dillere de yayılır. Batı edebiyatlarında Rönesans sürecinden günümüze kadar birçok edebiyat akımı doğmuş ve bu akımlar Türk edebiyatına da yansımıştır.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsamı, içeriği, kaynakça ve okunacak eserler.
2- Edebiyat akımı; kültürel koşullar.
3- Eski Yunan ve Latin edebiyatları: genel eğilimler ve örnek okumalar.
4- Orta çağdan Rönesansa Batı edebiyatları.
5- Batı edebiyatlarında klasisizm; genel özellikler ve temsilcileri.
6- Batı edebiyatlarında romantisizm; genel özellikler, temsilcileri ve örnek okumalar.
7- Batı edebiyatlarında realizm; genel özellikler, temsilcileri ve örnek okumalar.
8- Ara sınav.
9- Batı edebiyatlarında psikolojik, gözlemci ve toplumcu gerçekçilik.
10- Batı edebiyatlarında sembolizm, sürrealizm, kübizm ve diğerleri.
11- Batı edebiyatlarında "ön postmodern" süreç; örnek okumalar.
12- Postmodernizm. Örnek okumalar.
13- Türk edebiyatında Batılı edebiyat akımlarının yayılması.
14- Postmodern Türk edebiyatı. Örnek okumalar.
15- Yarıyıl sonu sınavı.
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Edebiyat Akımı kavramını; akımların geliştiği sosyal ve kültürel koşulları kavrar.
2- Batı edebiyatlarında edebiyat akımlarının tarihsel gelişim sürecini kavrar.
3- Antik çağ edebiyatlarının genel özelliklerini kavrar.
4- Hümanizma döneminin edebî koşullarını kavrar.
5- Modernleşme sürecinin edebiyat akımlarını kavrar.
6- Batılı edebiyat akımlarının Türk edebiyatındaki yansıma biçimlerini kavrar.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2- Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3- Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4- Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5- Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6- Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7- Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8- Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9- Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10- Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11- Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12- Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13- Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14- Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 6 3 18
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 6 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İsmail Çetişli, Batı Edebiyatında Edebî Akımlar
Yardımcı Kaynaklar Suut Kemal Yetkin, Edebiyatta Akımlar Emel Kefeli, Batı Edebiyatı Akımları Türk Dili Dergisi, Yazın Akımları Özel Sayısı

Ders ile ilgili dosyalar