Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK İŞLETMELERİNDE YÖNETİM |
Birinci düzey |
SEC 207 |
Seçmeli |
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ FATİH ALTAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. DEMET ÜNALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste sunuş ve buluş yolu stratejileri ışığında, anlatım, tartışma yöntemleri, soru- cevap, örnek olay, gözlem vb. teknikler uygulanacaktır.
|
Dersin amacı
|
Yönetimin tanımı, yönetim biliminin tarihsel gelişimine ilişkin temel kavramlar bilgisi,
Koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici sağlık hizmetleri bilgisi,
Yönetim kaynakları, bilgisi,
Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları,kavrayabilme,
Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonları, kavrayabilme,
Yataksız sağlık kuruluşlarını, kavrayabilme,
Yönetim kademeleri bilgisi,
Yönetim süreçlerini açıklayabilme,
Devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları,bilgisi,
Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,kavrayabilme,
Türkiye’de hastane işletmeleri organizasyonu, kavrayabilme,
Uluslar arası sağlık örgütleri, bilgisi,
Türk sağlık finansman kuruluşları, bilgisi
Sağlık işletmelerinde personel yönetimi, sağlık mevzuatı bilgisi.
|
Dersin tanımı
|
Yönetimin tanımı, tarihsel gelişim, kaynakları, kademeleri, süreçleri, sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları, hastane tipleri ve fonksiyonları, yataksız sağlık kuruluşları, devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları, sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi, hastane işletmeleri organizasyonu, uluslar arası sağlık örgütleri, finansman kuruluşları, personel yönetimi, sağlık mevzuatı
|
1- |
Yönetimin tanımı, yönetim biliminin tarihsel gelişimi
|
2- |
Koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici sağlık hizmetleri
|
3- |
Yönetim kaynakları
|
4- |
Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapıları,
|
5- |
Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonları
|
6- |
Yataksız sağlık kuruluşları
|
7- |
Yönetim kademeleri, Yönetim süreçleri
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Devlet kavramı, Anayasa, yönetim organları,
|
10- |
Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesi,
|
11- |
Türkiye’de hastane işletmeleri organizasyonu,
|
12- |
Uluslar arası sağlık örgütleri
|
13- |
Türk sağlık finansman kuruluşları
|
14- |
Sağlık işletmelerinde personel yönetimi, sağlık mevzuatı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sağlık hizmetlerinin sınıflandırılmasının öğrenilmesi
|
2- |
Hastanelerin gelişimi, tipleri ve fonksiyonlarının öğrenilmesi
|
3- |
Sağlık işletmelerinin amaçları, türleri, hukuksal yapılarının öğrenilmesi
|
4- |
Türkiye’de sağlık hizmetlerinin örgütlenmesinin öğrenilmesi
|
5- |
Sağlık işletmelerinde personel yönetimi, sağlık mevzuatının öğrenilmesi
|
6- |
Yönetim süreçlerinin kavranması
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Radyasyon güvenliğini ve radyasyondan korunmayı bilir, koruyucu önlemlerle kendisini, hastaları ve toplumu radyasyondan korur.
|
|
4- |
Kullandığı cihazların yapısını ve ne şartlarda kullanması gerektiği konuları hakkında bilgi sahibidir. Radyolojik görüntülerin oluşturulması sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilerek hareket eder.
|
|
5- |
Tıbbi görüntüleme cihazını ve ortamı radyoaktif incelemeye hazır hale getirir. Cihazların kalibrasyonunu kontrol eder, bakım ve tamirinin zamanında yapılmasını sağlar.
|
|
6- |
Radyoaktif inceleme öncesi hastayı hazırlar ve bilgi verir.
|
|
7- |
Görüntülerin elektronik kayıt işlemlerini yapar.
|
|
8- |
Görüntüleme cihazlarının parametrelerini hastaya uygun olarak hekim kontrolünde ayarlar.
|
|
9- |
Tıbbi görüntüleme yöntemleri ve fizik prensipleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak sağlık kurumları bünyesindeki radyoloji ünitelerinde ilgili araç, cihaz ve teknikleri kullanarak hekimin gerekli gördüğü tanı ve tedavi süreçlerini bağımsız veya gerektiğinde hekim eşliğinde yapar.
|
|
10- |
Tıbbi Görüntüleme Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
|
11- |
Meslektaşları, hasta ve hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar
|
|
12- |
Tıbbi görüntüleme alanında yapacağı radyolojik tetkikler ile ilgili olarak radyolojik anatomi bilgisine sahiptir
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Sağlık İşletmeleri Yönetimi (Tengilimoğlu D, Işık O, Akbolat M, Ankara-2012). 2. Hastane ve Sağlık Kurumları Yöneticiliği (Kavuncubaşı Ş, Yıldırım S, Ankara,2010) 3.Hastane yöneticiliği (Hayran O, Sur H. Istanbul –1997) 4.Sağlik Hizmetleri el kitabı (Hayran O, Sur H. Istanbul –1998)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
--
|
|