Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Japon Dili ve Edebiyati > MATEMATİKSEL MODELLEME VE UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MATEMATİKSEL MODELLEME VE UYGULAMALARI Birinci düzey ENM 391 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ENM 311 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DOÇ. DR. OĞUZHAN AHMET ARIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. LALE ÖZBAKIR
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli DERS MATERYALİ, SUNUMLAR VE MODELLEME ÖRNEKLERİ İLE BÜYÜK BOYUTLU GERÇEK HAYAT PROBLEMLERİNE İLİŞKİN PROJE ÇALIŞMALARI GERÇEKLEŞTİRİLMEKTEDİR.
Dersin amacı Yöneylem Araştırması-I dersinde edinilen modelleme becerisini geliştirmek, gerçek hayattaki karmaşık sistemleri modelleyerek, optimizasyon programları ile çözümünü gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.
Dersin tanımı Bu derste öğrencilerin matematiksel model anlayışının ve model kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ulaştırma, dağıtım, yerleşim, üretim alanlarındaki deterministik modeller incelenerek gerçek hayat problemlerine ilişkin modelleme yaklaşımları ele alınacaktır. Kurulan modellerin çözümü ve analizi için GAMS paket programına ilişkin detaylı bilgiler verilerek uygulamaları gerçekleştirilecektir.

Dersin içeriği
1- Modellemeye giriş, matematiksel model bileşenleri
2- Temel modelleme araçları
3- Ürün bileşimi ve karıştırma problemleri
4- Şebeke problemleri
5- Kuruluş yeri problemleri
6- Üretim planlaması problemleri
7- Proje planlaması problemleri
8- İş yükleme ve iş sıralama problemleri
9- Çok tesisli yerleşim problemleri
10- Hücre tipi yerleşim problemleri
11- Hat dengeleme problemleri
12- Personel planlaması problemleri
13- Taşıma problemleri
14- Optimizasyon programı ile çözüm ve duyarlılık analizleri
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Gerçek hayat optimizasyon problemlerinin matematiksel modelini oluşturabilme, çözebilme ve analiz edebilme kabiliyetinin kazandırılmasıdır.
2- Optimizasyon problemlerine bütüncül bakış açısının geliştirilmesi
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Japonca dilbilgisi, Japon Kültürü, Japon Tarihi ve Japon Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
2- Japonca yazama, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
3- Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
4- Bireysel olarak özellikle Japonca – Türkçe, Türkçe – Japonca çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5- Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
6- Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
7- Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
8- Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
9- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
10- Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
11- Özellikle Japon Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Japoncayı kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
13- Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14- Japon Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
15- Japon Dili Edebiyatı ve Kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
16- Japon Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
17- Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 2 3 6
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 5 10
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Winston Wayne, L., Operations Research Applications and Algorithms, 4th ed., Thomson Learning, 2004.
Yardımcı Kaynaklar Williams, H. P, Model Building in Mathematical Programming, John Wiley & Sons, 1999.

Ders ile ilgili dosyalar