Ön koşul dersleri
|
ENM 311 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. OĞUZHAN AHMET ARIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. LALE ÖZBAKIR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
DERS MATERYALİ, SUNUMLAR VE MODELLEME ÖRNEKLERİ İLE BÜYÜK BOYUTLU GERÇEK HAYAT PROBLEMLERİNE İLİŞKİN PROJE ÇALIŞMALARI GERÇEKLEŞTİRİLMEKTEDİR.
|
Dersin amacı
|
Yöneylem Araştırması-I dersinde edinilen modelleme becerisini geliştirmek, gerçek hayattaki karmaşık sistemleri modelleyerek, optimizasyon programları ile çözümünü gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilerin matematiksel model anlayışının ve model kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ulaştırma, dağıtım, yerleşim, üretim alanlarındaki deterministik modeller incelenerek gerçek hayat problemlerine ilişkin modelleme yaklaşımları ele alınacaktır. Kurulan modellerin çözümü ve analizi için GAMS paket programına ilişkin detaylı bilgiler verilerek uygulamaları gerçekleştirilecektir.
|
1- |
Modellemeye giriş, matematiksel model bileşenleri
|
2- |
Temel modelleme araçları
|
3- |
Ürün bileşimi ve karıştırma problemleri
|
4- |
Şebeke problemleri
|
5- |
Kuruluş yeri problemleri
|
6- |
Üretim planlaması problemleri
|
7- |
Proje planlaması problemleri
|
8- |
İş yükleme ve iş sıralama problemleri
|
9- |
Çok tesisli yerleşim problemleri
|
10- |
Hücre tipi yerleşim problemleri
|
11- |
Hat dengeleme problemleri
|
12- |
Personel planlaması problemleri
|
13- |
Taşıma problemleri
|
14- |
Optimizasyon programı ile çözüm ve duyarlılık analizleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gerçek hayat optimizasyon problemlerinin matematiksel modelini oluşturabilme, çözebilme ve analiz edebilme kabiliyetinin kazandırılmasıdır.
|
2- |
Optimizasyon problemlerine bütüncül bakış açısının geliştirilmesi
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Japonca dilbilgisi, Japon Kültürü, Japon Tarihi ve Japon Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
|
|
2- |
Japonca yazama, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
|
|
4- |
Bireysel olarak özellikle Japonca – Türkçe, Türkçe – Japonca çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
5- |
Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
|
|
6- |
Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
|
|
7- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
8- |
Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
|
11- |
Özellikle Japon Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Japoncayı kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
|
|
13- |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
14- |
Japon Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır.
|
|
15- |
Japon Dili Edebiyatı ve Kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
16- |
Japon Dili, Edebiyatı, Kültürü ve Tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
|
|
17- |
Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
2
|
3
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Winston Wayne, L., Operations Research Applications and Algorithms, 4th ed., Thomson Learning, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Williams, H. P, Model Building in Mathematical Programming, John Wiley & Sons, 1999.
|
|