Ön koşul dersleri
|
ENM 311 YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I (Dersten en az devamdan muaf olmak gerekir)
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. OĞUZHAN AHMET ARIK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. LALE ÖZBAKIR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
DERS MATERYALİ, SUNUMLAR VE MODELLEME ÖRNEKLERİ İLE BÜYÜK BOYUTLU GERÇEK HAYAT PROBLEMLERİNE İLİŞKİN PROJE ÇALIŞMALARI GERÇEKLEŞTİRİLMEKTEDİR.
|
Dersin amacı
|
Yöneylem Araştırması-I dersinde edinilen modelleme becerisini geliştirmek, gerçek hayattaki karmaşık sistemleri modelleyerek, optimizasyon programları ile çözümünü gerçekleştirmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrencilerin matematiksel model anlayışının ve model kurma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Ulaştırma, dağıtım, yerleşim, üretim alanlarındaki deterministik modeller incelenerek gerçek hayat problemlerine ilişkin modelleme yaklaşımları ele alınacaktır. Kurulan modellerin çözümü ve analizi için GAMS paket programına ilişkin detaylı bilgiler verilerek uygulamaları gerçekleştirilecektir.
|
1- |
Modellemeye giriş, matematiksel model bileşenleri
|
2- |
Temel modelleme araçları
|
3- |
Ürün bileşimi ve karıştırma problemleri
|
4- |
Şebeke problemleri
|
5- |
Kuruluş yeri problemleri
|
6- |
Üretim planlaması problemleri
|
7- |
Proje planlaması problemleri
|
8- |
İş yükleme ve iş sıralama problemleri
|
9- |
Çok tesisli yerleşim problemleri
|
10- |
Hücre tipi yerleşim problemleri
|
11- |
Hat dengeleme problemleri
|
12- |
Personel planlaması problemleri
|
13- |
Taşıma problemleri
|
14- |
Optimizasyon programı ile çözüm ve duyarlılık analizleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gerçek hayat optimizasyon problemlerinin matematiksel modelini oluşturabilme, çözebilme ve analiz edebilme kabiliyetinin kazandırılmasıdır.
|
2- |
Optimizasyon problemlerine bütüncül bakış açısının geliştirilmesi
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
5
|
1
|
5
|
Ödevler
|
2
|
2
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
2
|
3
|
6
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
5
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
82
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Winston Wayne, L., Operations Research Applications and Algorithms, 4th ed., Thomson Learning, 2004.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Williams, H. P, Model Building in Mathematical Programming, John Wiley & Sons, 1999.
|
|