Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Türk Halkbilimi > TÜRK MİTOLOJİSİ VE DESTANLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MİTOLOJİSİ VE DESTANLARI Birinci düzey THB 210 Seçmeli 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ BETÜL GÖRKEM
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Betül GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli sözlü anlatım
Dersin amacı Türk mitolojisi ve Türk destanlarının öğrenilmesi, tarih-edebiyat ilişkisi bağlamında destani metinlerin anlaşılması ve bu metinlerin Türk kültürü içindeki yerinin öğrenilmesi
Dersin tanımı Türk mitik metinlerinin ve Türk destanlarının türsel özellikleri ve belli başlı destan tipleri öğrenilir. Bu tipler ve türsel özelliklerin Türk kültür içindeki değişim ve dönüşümünün izlenmesi.

Dersin içeriği
1- Derste kullanılacak kitaplar, makaleler ve diğer kaynaklar verilir. Mitoloji ve Türk mitolojisi hakkında kısa bilgi verilir.
2- Mitoloji nedir? Mitik metinlerin türsel özellikleri. Mitlerin sınıflandırılması ve mitlerin konuları.
3- Destan-Mitoloji ilişkisi: Türk Yaratılış Destanları
4- Destan nedir? Destanların teşekkülü.Edebiyat-tarih ilişkisi ve destanların tabakalaşması.
5- Türk destanlarının genel özellikleri.
6- Türk kahramanlık destanlarında görülen tipler.
7- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Hun-Oğuz Destanı: Oğuz Kağan Destanı
8- Ara sınav
9- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Saka destanları (Alp Er Tunga ve Şu destanları)
10- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Göktürk Destanları (Bozkurt ve Ergenekon destanları)
11- İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Uygur Destanları (Türeyiş ve Göç destanları)
12- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Manas Destanı
13- İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Köroğlu Destanı
14- İslâmî Dönem Türk Destanları: Tezkire-i Satuk Buğra Han (Satuk Buğra Han Destanı)
15- İslâmî Dönem Türk Destanları: Battalnâme (Battal Gazi Destanı)
16- yıl sonu sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Destan türünü kavranır.
2- Destan-mitoloji ilişkisinin kavranır
3- Türk kahramanlık destanlarının genel özelliklerinin öğrenilir.
4- Türk kahramanlık destanlarında görülen tipler ve genel özellikleri öğrenilir
5- Türk destanlarının tasnifinin öğrenilmesi.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
2- Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
3- Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
4- Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
5- Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
6- Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
7- Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
8- Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
9- Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
10- Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
11- Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
12- Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
13- Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
14- Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
15- Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
16- Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
17- Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ödevler 1 7 7
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     112
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı SAKAOĞLU, Saim- Ali Duymaz (2002). İslâmiyet Öncesi Türk Destanları, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Yardımcı Kaynaklar ATSIZ, H. Nihâl (1943). Türk Edebiyatı Tarihi, (2. b.), İstanbul: Aylı Kurt Yay. Çobanoğlu, Özkul (2018) Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay. DEMİREL, Hamide (1995). Türk Destanlarında Güzellik, Destan, Masal ve Din Unsurları ile Yabancı Destanlarda Türk Kahramanları, İstanbul: Ötüken Yay. KAPLAN, Mehmet (2001). Tip Tahlilleri, İst.: Dergâh. OĞUZ, M. Ö. vd. (2004).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ank.: Grafiker. ÖZTÜRK, Ali (1980). Çağları İçinde Türk Destanları, İstanbul: Emek Matb.

Ders ile ilgili dosyalar