Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TÜRK MİTOLOJİSİ VE DESTANLARI |
Birinci düzey |
THB 210 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
--
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ BETÜL GÖRKEM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Dr. Öğr. Üyesi Betül GÖRKEM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
--
|
Dersin veriliş şekli
|
sözlü anlatım
|
Dersin amacı
|
Türk mitolojisi ve Türk destanlarının öğrenilmesi, tarih-edebiyat ilişkisi bağlamında destani metinlerin anlaşılması ve bu metinlerin Türk kültürü içindeki yerinin öğrenilmesi
|
Dersin tanımı
|
Türk mitik metinlerinin ve Türk destanlarının türsel özellikleri ve belli başlı destan tipleri öğrenilir. Bu tipler ve türsel özelliklerin Türk kültür içindeki değişim ve dönüşümünün izlenmesi.
|
1- |
Derste kullanılacak kitaplar, makaleler ve diğer kaynaklar verilir. Mitoloji ve Türk mitolojisi hakkında kısa bilgi verilir.
|
2- |
Mitoloji nedir? Mitik metinlerin türsel özellikleri. Mitlerin sınıflandırılması ve mitlerin konuları.
|
3- |
Destan-Mitoloji ilişkisi: Türk Yaratılış Destanları
|
4- |
Destan nedir? Destanların teşekkülü.Edebiyat-tarih ilişkisi ve destanların tabakalaşması.
|
5- |
Türk destanlarının genel özellikleri.
|
6- |
Türk kahramanlık destanlarında görülen tipler.
|
7- |
İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Hun-Oğuz Destanı: Oğuz Kağan Destanı
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Saka destanları (Alp Er Tunga ve Şu destanları)
|
10- |
İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Göktürk Destanları (Bozkurt ve Ergenekon destanları)
|
11- |
İslâmiyet Öncesi Dönem Türk Destanları: Uygur Destanları (Türeyiş ve Göç destanları)
|
12- |
İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Manas Destanı
|
13- |
İslâmiyet Öncesi Dönemle Bağlantılı Türk Destanları: Köroğlu Destanı
|
14- |
İslâmî Dönem Türk Destanları: Tezkire-i Satuk Buğra Han (Satuk Buğra Han Destanı)
|
15- |
İslâmî Dönem Türk Destanları: Battalnâme (Battal Gazi Destanı)
|
16- |
yıl sonu sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Destan türünü kavranır.
|
2- |
Destan-mitoloji ilişkisinin kavranır
|
3- |
Türk kahramanlık destanlarının genel özelliklerinin öğrenilir.
|
4- |
Türk kahramanlık destanlarında görülen tipler ve genel özellikleri öğrenilir
|
5- |
Türk destanlarının tasnifinin öğrenilmesi.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
2
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
4
|
60
|
Ödevler
|
1
|
7
|
7
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
112
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
SAKAOĞLU, Saim- Ali Duymaz (2002). İslâmiyet Öncesi Türk Destanları, İstanbul: Ötüken Neşriyat.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
ATSIZ, H. Nihâl (1943). Türk Edebiyatı Tarihi, (2. b.), İstanbul: Aylı Kurt Yay.
Çobanoğlu, Özkul (2018) Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçağ Yay. DEMİREL, Hamide (1995). Türk Destanlarında Güzellik, Destan, Masal ve Din Unsurları ile Yabancı Destanlarda Türk Kahramanları, İstanbul: Ötüken Yay. KAPLAN, Mehmet (2001). Tip Tahlilleri, İst.: Dergâh. OĞUZ, M. Ö. vd. (2004).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ank.: Grafiker. ÖZTÜRK, Ali (1980). Çağları İçinde Türk Destanları, İstanbul: Emek Matb.
|
|