Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİYOİSTATİSTİK |
Birinci düzey |
BİS 401 |
Zorunlu |
6 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersin alınması için bir ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Araştırma görevlileri
|
Dersin veriliş şekli
|
Sınıf (derslik) ortamında anlatım ve tartışma
|
Dersin amacı
|
Temel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, Beslenme ve Diyetetik alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak, kendi başına bir araştırmayı planlayabilme ve temel düzeyde analiz edebilme becerisini kazandırmak, problemlere eleştirel bakış açısı ile yaklaşma yetkinliğini kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Lisans düzeyinde üçüncü sınıf dersi
|
1- |
İstatistik/Biyoistatistik bilimine giriş. Temel kavramlar, istatistik ve biyoistatistiğin önemi, kullanım alanları. Veri, değişken tipleri vb.
|
2- |
Çalışma düzenleri, tanımlayıcı istatistikler ve grafikler - 1
|
3- |
Tanımlayıcı istatistikler ve grafikler - 2
|
4- |
Frekans tabloları, çapraz tablolar, çok değişkenli grafikler. Değişkenler arası ilişkiler için tablo ve grafikler.
|
5- |
Kuramsal dağılışlar, z-standartlaştırması, Normal dağılım
|
6- |
Örnekleme yöntemleri, örneklem dağılışları, nokta ve aralık kestirimleri (güven aralığı)
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Hipotez testlerine giriş
|
9- |
Hipotez testleri – 1 (Parametrik ve parametrik olmayan tek/iki bağımsız örneklem hipotez testleri)
|
10- |
Hipotez tstleri – 2 (Parametrik ve parametrik olmayan tek/iki bağımlı örneklem hipotez testleri)
|
11- |
Hipotez testleri – 3 (Parametrik ve parametrik olmayan K bağımsız örneklem hipotez testleri)
|
12- |
Hipotez testleri – 4 (Parametrik ve parametrik olmayan K bağımlı örneklem hipotez testleri)
|
13- |
İlişki ölçüleri, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi
|
14- |
Risk ölçüleri, tanı testlerinin değerlendirilmesi
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Problemi anlama ve çözüm üretebilme becerisine sahip olur.
|
2- |
Alanına özgü verilerin analizinde uygun istatistiksel yöntemlere karar verebilir.
|
3- |
Elde edilen sonuçları istatistiksel bakış açısı ile yorumlar.
|
4- |
Kendi alanındaki literatürde yer alan çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yaklaşır ve istatistiksel açıdan değerlendirebilir.
|
5- |
İleri düzeyde istatistiksel analiz gerektiren çalışmalar için temel düzeyde kuramsal ve uygulama becerisine sahip olur.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
5
|
5
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
[1] Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle UYGULAMALI İSTATİSTİK ve GEÇERLİK-GÜVENİRLİK. Detay Yayıncılık, Ankara, 2016.
[2] Sümbüloğlu K. ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, Somgür yayıncılık, Ankara, 2003.
[3] Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999.
|
|