Giriş | English

Lisans > Sağlik Bilimleri Fakültesi > Beslenme ve Diyetetik > BİYOİSTATİSTİK
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci düzey BİS 401 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin alınması için bir ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araştırma görevlileri
Dersin veriliş şekli Sınıf (derslik) ortamında anlatım ve tartışma
Dersin amacı Temel istatistiksel kavramlar ve yöntemleri, Beslenme ve Diyetetik alanına özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye öğretmek, kendi alanındaki literatürü istatistiksel açıdan anlamasını ve değerlendirmesini sağlamak, kendi başına bir araştırmayı planlayabilme ve temel düzeyde analiz edebilme becerisini kazandırmak, problemlere eleştirel bakış açısı ile yaklaşma yetkinliğini kazandırmak.
Dersin tanımı Lisans düzeyinde üçüncü sınıf dersi

Dersin içeriği
1- İstatistik/Biyoistatistik bilimine giriş. Temel kavramlar, istatistik ve biyoistatistiğin önemi, kullanım alanları. Veri, değişken tipleri vb.
2- Çalışma düzenleri, tanımlayıcı istatistikler ve grafikler - 1
3- Tanımlayıcı istatistikler ve grafikler - 2
4- Frekans tabloları, çapraz tablolar, çok değişkenli grafikler. Değişkenler arası ilişkiler için tablo ve grafikler.
5- Kuramsal dağılışlar, z-standartlaştırması, Normal dağılım
6- Örnekleme yöntemleri, örneklem dağılışları, nokta ve aralık kestirimleri (güven aralığı)
7- ARA SINAV
8- Hipotez testlerine giriş
9- Hipotez testleri – 1 (Parametrik ve parametrik olmayan tek/iki bağımsız örneklem hipotez testleri)
10- Hipotez tstleri – 2 (Parametrik ve parametrik olmayan tek/iki bağımlı örneklem hipotez testleri)
11- Hipotez testleri – 3 (Parametrik ve parametrik olmayan K bağımsız örneklem hipotez testleri)
12- Hipotez testleri – 4 (Parametrik ve parametrik olmayan K bağımlı örneklem hipotez testleri)
13- İlişki ölçüleri, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizi
14- Risk ölçüleri, tanı testlerinin değerlendirilmesi
15- FİNAL SINAVI
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Problemi anlama ve çözüm üretebilme becerisine sahip olur.
2- Alanına özgü verilerin analizinde uygun istatistiksel yöntemlere karar verebilir.
3- Elde edilen sonuçları istatistiksel bakış açısı ile yorumlar.
4- Kendi alanındaki literatürde yer alan çalışmalara eleştirel bakış açısı ile yaklaşır ve istatistiksel açıdan değerlendirebilir.
5- İleri düzeyde istatistiksel analiz gerektiren çalışmalar için temel düzeyde kuramsal ve uygulama becerisine sahip olur.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
2- Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
3- Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
4- Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
5- Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
6- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
7- Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
8- Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
9- Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     72
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar [1] Alpar R. Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle UYGULAMALI İSTATİSTİK ve GEÇERLİK-GÜVENİRLİK. Detay Yayıncılık, Ankara, 2016. [2] Sümbüloğlu K. ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik, Somgür yayıncılık, Ankara, 2003. [3] Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik, Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999.

Ders ile ilgili dosyalar