Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ÖZLEM CEYHAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖZLEM CEYHAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Aktif Yöntem
|
Dersin amacı
|
Bu ders, TAT uygulamalarını açıklayabilme, semptom yönetiminde TAT uygulamalarının seçimine karar verebilme, TAT''ın hemşirelikte kullanımını kanıt temelli ve eleştirel düzeyde tartışabilmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Bu derste insan sağlığının sürdürülmesi ve hasta bakımında kullanılabilecek tamamlayıcı-alternatif tedavi(TAT)uygulamaları yeni gelişmelerin ışığında tartışılır.
|
1- |
Programın Açıklanması ve Hazırlık Çalışmaları
|
2- |
Dünyada ve Türkiye’de Tamamlayıcı Tedaviler ve Tarihsel Gelişimi
|
3- |
Doğal Ürünler; Vitaminler, mineraller, bitkisel ürünler
|
4- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: Akupunktur, Akupres, TENS
|
5- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: Masaj, refleksoloji
|
6- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: Meditasyon, gevşeme teknikleri
|
7- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: :Tai chi, qi gong, hareket terapileri (Egzersizler)
|
8- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: Hipnoterapi, yoga
|
9- |
Zihin ve Beden Uygulamaları: Kayropraktik ve osteopatik maniplasyon
|
10- |
Enerji temelli tedaviler: Terapötik dokunma, reiki
|
11- |
Biyolojik Temelli Tedaviler: fitoterapi, aromaterapi
|
12- |
iğer Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları: Ayuverda, homeopati ve naturapati
|
13- |
Diğer Tamamlayıcı Sağlık Yaklaşımları: Geleneksel çin tıbbı, Geleneksel şifa uygulamaları(Larva, sülük, apiterapi)
|
14- |
1GETAT diğer yöntemler (Müzik terapi, proloterapi, ozon tedavisi, kupa terapi)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
TAT yöntemlerinden herhangi birini uygulayabilme
|
2- |
TAT yöntemleriyle ilgili kanıt oluşturabilme
|
3- |
Semptom yönetiminde kullanılabilecek TAT yöntemlerine karar verebilme
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
4
|
4
|
16
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
1
|
1
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
72
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Başer M, Taşcı S.(Ed) Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Bakım Uygulamaları, Akademisyen A.Ş., Ankara, 2015.Topuz E. Kanserde alternatif ve tamamlayıcı tıp (Bilimsel Yaklaşım). 7. Basım. İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.
Soutar G. Reflexology for Hands and Feet; Eller ve Ayaklar için Refleksoloji, Baskı. Ankara, Arkadaş Yayınevi 2008: 8-78.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ersoy R. Modernizm-postmodernizm bağlamında geleneksel tıp uygulamalarının güncelliği üzerine bir değerlendirme. Millî Folklor, 2014, Yıl 26, Sayı 101:182-192.
T.C. Sağlık Bakanlığı. Geleneksel, Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Uygulamaları Yönetmeliği, 2002. http://www.saglik.gov.tr/TR/dosya/1-88395/h/gtat-yonetmelik-taslagi.pdf.
Kav S, Hanoğlu Z, Algıer L. Use of complementary and alternative medicine by cancer patients in Turkey: a literature review. International Journal of Hematology and Oncology 2008: 1:32-38.
Adachi T, Fujino H, Nakae A, et al. A meta-analysis of hypnosis for chronic pain problems: A comparison between hypnosis, standard care, and other psychological interventions. Int J Clin Exp Hypn. 2014;62:1-28.
Eğlence R, Karataş N, Taşcı S. The effect of acupressure on the level of fatigue in hemodialysis patients. Altern Ther Health Med 2013; 19(6): 23-31.
Akça Kılıç N, Taşcı S, Karataş N. Effect of acupressure on patients in Turkey receiving hemodialysis treatment for uremic pruritus. Altern Ther Health Med 2013; 19(5):12-18.
Turan N, Öztürk A, Kaya N. Hemşirelikte yeni bir sorumluluk alanı: Tamamlayıcı terapi. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 2010;3: 92-98.
|
|