Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Çerkez Dili ve Kültürü > MORFOLOJİ II
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MORFOLOJİ II Birinci düzey ÇER 206 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Çerkesce
Koordinatör PROF. DR. ZAUAL IONOV
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ZAUAL IONOV
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Çerkes dilinde fiil ve fiil oluşumlarının morfolojisinin derinlemesine incelenmesi. Konuşmanın çeşitli bölümlerinin sözdizimsel işlevleri hakkında ilk bilgileri verin. "Morfoloji" dersinin ikinci kısmı, bir akademik dönem boyunca öğretim için tasarlanmıştır. Disiplin, "Çerkes Dili ve kültürü"konusunda uzmanlaşmış filoloji Fakültesi''''nde ikinci sınıf öğrencilerine okunur. Kurs dönem başına 26 saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir final sınavı (dönem sonunda) kabul edilir.
Dersin tanımı Bu ders, Çerkes dilinin isimlerinin morfolojisi üzerine bir dersin devamıdır. Çerkes dilinin sözel sistemi, çok bileşenli ve karmaşık bir çalışma ile karakterizedir. Bu durum, Çerkes fiilinin ve sözel oluşumların-gerund ve katılımcının - daha derinlemesine incelenmesine duyulan ihtiyacı belirler.

Dersin içeriği
1- Konuşmanın bir parçası olarak bir fiil. Fiilin gramer kategorisi.
2- Üretken kelime-biçimlendirici sözel ekler.
3- Dönüş ve karşılıklı dönüşlü fiiller.
4- Geçişli ve geçişsiz fiiller.
5- Zaman kategorisi.
6- Kararsız fiil sapı.
7- Fiil çekimleri.
8- Ara Sınav
9- Sözel kelime oluşturma yöntemleri.
10- Çerkes dilinde öncüler ve postpozisyonlar sistemi.
11- Sözlü eğitim. Kabardey-Çerkes dilinin Cemaati. Kutsalların safları.
12- Kabardey-Çerkes dilinin aldatıcı. Gerund''un kelime oluşumu.
13- Zarfların anlamı ve kelime oluşumu. Zarfların değerine göre sıralanması. Kesin zarflar.
14- Konuşmanın hizmet bölümleri: postpozisyonlar, sendikalar, parçacıklar. Ünlem.
15- Final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- bilmek: - Çerkes dilinin her dil seviyesinin birimlerinin semantik ve dilbilgisel özellikleri; - Çerkes dilinin fonetik, sözcüksel, türevsel, morfolojik birimlerinin özellikleri, işleyiş yasaları; - çalışılan disiplinin terminolojisi;
2- yapabilmek: - birimler arasındaki sistem-yapısal ilişkileri, ayrı dil Seviyeleri ve seviye içi sistem-yapısal ilişkileri görmek; - dilsel birimlerin kelime oluşumu, morfolojik, sözdizimsel analiz türlerini yürütmek; - incelenen kavramları terminolojisine göre yorumlamak ;
3- sahiplenmek: - dil fenomenini analiz etmek için metodoloji (kelimeler, morfemler, konuşma bölümleri, cümle üyeleri); - Sözlüksel literatür ile çalışma yöntemleri. - bilimsel rapor hazırlama becerileri (yazılı, sözlü, sanal).
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Çerkesçe okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini ileri düzeyde geliştirir. Ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Çerkesçe dil yeterliğini kazanır.
2- Çerkes edebiyatına ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3- Çerkes dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dilbilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlambilim, biçembilim, söylembilim ve derlembilim konularında yetkinlik kazanır.
4- Çerkesçeden Türkçeye, Türkçeden Çerkesçeye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe sahip olur.
5- Alanıyla ilgili en son bilgi ve teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Çerkes dili alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6- Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliğe sahiptir.
7- Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8- Mesleki etik ve sorumluluk bilinci gelişir.
9- Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Programda yer alan disiplinlerarası dersler sayesinde dil ve edebiyat çalışmalarının farklı diğer disiplinler ile ilişkisini öğrenir. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
10- Edebiyat ve Dil Kuramlarını bilir. Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
11- Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon ve ARGE çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
12- Mesleğine özgün birikimi kullanarak kültürel farklılıkları dikkate alan, evrensel standartlara uygun karşılaştırmalı bir araştırma, eğitim ve öğretim anlayışı geliştirir.
13- Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14- Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar