Giriş | English

Lisans > Ziraat Fakültesi > Zootekni > GIDA GÜVENLİĞİ VE KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
GIDA GÜVENLİĞİ VE KALİTE YÖNETİM SİSTEMLERİ Birinci düzey ZT 335 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. NURHAN ERTAŞ ONMAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ DR. KEVSER KARAMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ AHMET SAY
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Gıda işletmelerinde güvenli gıda üretiminin sağlanması için uyulması gereken hijyen kuralları, et ve süt sanayinde fiziksel, kimyasal, mikrobiyolojik, çevresel temizlik uygulamaları ve HACCP ve diğer kalite yönetim sistemlerinin prensiplerinin öğretilmesini amaçlar.
Dersin tanımı Bu ders gıda proses aşamasında, gıda prosesinden sonra veya proses edilmemiş çiğ gıdadan kaynaklanan toksin maddelerin veya enfeksiyonların insan sağlığına vereceği zararlı etkiler ve korunma yöntemlerinin engellenmesinde kullanılan yönetim sistemlerini içermektedir.

Dersin içeriği
1- Gıda güvenliği nedir ve niçin gereklidir?
2- Biyolojik,fiziksel ve kimyasal tehlikeler
3- Gıda kaynaklı enfeksiyonlar ve intoksikasyonlar
4- Et,tavuk ve deniz ürünlerinin bozulması
5- Gıda üretiminde hijyen ve sanitasyon
6- Gıda işletmelerinde temizlik yöntemleri
7- Gıda Endüstrisinde Kalite Yönetim Sistemleri
8- Ara sınav
9- HACCP ve toplam kalite yönetimi
10- ISO standartları
11- ISO 22000 ve esasları
12- İyi tarım uygulamaları
13- İyi üretim uygulamaları
14- Yıl sonu sınavı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Gıda güvenliği hakkında prensipleri kavrar.
2- Biyolojik tehlikeler, kimyasal tehlikeler ve fiziksel tehlikeler hakkında bilgiler öğrenir.
3- Gıda zehirlenmeleri hakkında bilgi sahibi olur
4- Gıda güvenliği ile ilgili mikrobiyal tehlikeler hakkında bilgi edinir
5- Gıda üretiminde kritik kontrol noktalarının belirlenmesi, HACCP programları ve tüketici sağlığını öğrenir
6- ISO 22000 ve diğer standardizasyon programlarını öğrenir
7- Hijyen ve sanitasyon kavramlarını öğrenerek üretim yerlerinde alınabilecek hijyen önlemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
8- İyi tarım uygulamaları ile iyi üretim uygulamaları sistemlerini kavrar.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2- Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3- Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4- Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5- Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6- Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7- Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8- Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9- Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10- Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11- Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12- Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13- Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14- Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar