Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. REMZİ KILIÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. CEVDET KIRPIK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze, online/uzaktan.
|
Dersin amacı
|
Öğrenciler bu derste İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
|
Dersin tanımı
|
Ders İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurlarını içerir.
|
1- |
İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
|
2- |
İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
|
3- |
Dört halife dönemi: Hz. Ebubekir, Hz. Ömer Dönemleri
|
4- |
Dört halife dönemi: Hz. Osman, Hz. Ali Dönemleri
|
5- |
Arap-İslam devletleri: Emeviler
|
6- |
Arap-İslam devletleri: Abbasiler
|
7- |
İslam uygarlığı (Arap-Türk-Fars
kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları)
|
8- |
Arasınav
|
9- |
Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Tolunoğulları, İhşidiler, Volga Bulgarları, Karahanlılar
|
10- |
Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Gazneliler
|
11- |
Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: B. Selçuklu Devleti
|
12- |
Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Türkiye Selçukluları
|
13- |
Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi,
şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve
tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
|
14- |
Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi,
şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve
tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bütün öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
|
2- |
Birçok öğrenci İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmeleri sebep-sonuç ilişkisi içerisinde inceleyerek analiz eder.
|
3- |
Bazı öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerin tarihsel önemini değerlendirir. Yine bu grup öğrenciler, İslam dünyasını aynı dönemde Avrupa''da yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerle karşılaştırarak çıkarımlarda bulunur.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
|
|
2- |
Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
|
|
3- |
Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
|
|
5- |
Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
|
|
7- |
Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
|
|
8- |
Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
|
|
9- |
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
|
|
10- |
Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
|
|
11- |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
|
|
12- |
Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
|
|
13- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara : Türk Tarih Kurumu, 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İlgili bütün maddeler. Kaynak:https://islamansiklopedisi.org.tr/
İslam Tarihi ve Medeniyeti, Siyer Yayınları, İstanbul 2021.
Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, TDV Yayınları, İstanbul 2022.
|
|