Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > İLK TÜRK-İSLAM DEVLETLERİ TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLK TÜRK-İSLAM DEVLETLERİ TARİHİ Üçüncü düzey SBO 205 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. REMZİ KILIÇ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CEVDET KIRPIK
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze, online/uzaktan.
Dersin amacı Öğrenciler bu derste İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
Dersin tanımı Ders İslamiyet''''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurlarını içerir.

Dersin içeriği
1- İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
2- İslamiyet’in doğuşu: Hz. Muhammed Dönemi
3- Dört halife dönemi: Hz. Ebubekir, Hz. Ömer Dönemleri
4- Dört halife dönemi: Hz. Osman, Hz. Ali Dönemleri
5- Arap-İslam devletleri: Emeviler
6- Arap-İslam devletleri: Abbasiler
7- İslam uygarlığı (Arap-Türk-Fars kültürlerinin İslam uygarlığına katkıları)
8- Arasınav
9- Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Tolunoğulları, İhşidiler, Volga Bulgarları, Karahanlılar
10- Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Gazneliler
11- Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: B. Selçuklu Devleti
12- Türk- İslam devletleri kısa siyasi tarihi: Türkiye Selçukluları
13- Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi, şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
14- Türk İslam medeniyetinde bilim, sanat, eğitim, düşünce, ekonomi, şehir ve estetik (Yusuf Has Hacip, Kaşgarlı Mahmut ve Ahmet Yesevi gibi bilim, dil, edebiyat ve tefekkür dünyası öncüleri mütefekkirler ve eserleri, maddi medeniyet unsurları örnekleri).
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bütün öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri ile bu devletler döneminde ortaya konulan kültür ve medeniyet unsurları hakkında bilgi sahibi olurlar.
2- Birçok öğrenci İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmeleri sebep-sonuç ilişkisi içerisinde inceleyerek analiz eder.
3- Bazı öğrenciler İslamiyet''in doğuşu, ilk İslam devletleri ve ilk Türk-İslam devletleri dönemlerindeki siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerin tarihsel önemini değerlendirir. Yine bu grup öğrenciler, İslam dünyasını aynı dönemde Avrupa''da yaşanan siyasi, sosyal, ekonomik, bilimsel ve kültürel gelişmelerle karşılaştırarak çıkarımlarda bulunur.
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara : Türk Tarih Kurumu, 2011.
Yardımcı Kaynaklar Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İlgili bütün maddeler. Kaynak:https://islamansiklopedisi.org.tr/ İslam Tarihi ve Medeniyeti, Siyer Yayınları, İstanbul 2021. Nesimi Yazıcı, İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi, TDV Yayınları, İstanbul 2022.

Ders ile ilgili dosyalar