Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA |
Birinci düzey |
MB 402 |
Zorunlu |
8 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET EMİN ÖZTÜRK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
----
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze verilmektedir
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına özel eğitimle ilgili temel kavramları kavratmak, özel gereksinimli çocukların özellikleri hakkında bilgi verip bu öğrencilere yönelik eğitim öğretim faaliyetleri düzenleme ve uygulama becerileri kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Özel eğitimin tanımı, özel eğitimle ilgili temel ilkeler, özel gereksinimli bireyler, erken tanı ve tedavinin önemi, özel egitime bakışla ilgili tarihsel yaklaşım, zihinsel yetersizlik, işitme yetersizligi, görme yetersizligi, bedensel yetersizlik, dil ve konuşma bozukluğu olan, süreğen hastalığı olan, özel öğrenme güçlüğü gösteren, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan, otistik ve üstün yetenekli çocukların özellikleri ve eğitimleri, farklı gelişen çocukların oyun yoluyla eğitimi, özel gereksinimli çocukların ailelerinde gözlenen tepkiler, ülkemizde özel eğitimin durumu, bu amaçla kurulmuş kurum ve kuruluşlar.
|
1- |
Özel Gereksinimli Bireyler, Özel Eğitim Tarihçesi
|
2- |
Özel Eğitimde Ailenin Rolü ve Değerlendirme Süreci
|
3- |
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP)
|
4- |
Kaynaştırma Eğitimi
|
5- |
Zihinsel Yetersizlikler
|
6- |
İşitme Yetersizlikleri
|
7- |
Görme Yetersizlikleri
|
8- |
Fiziksel Yetersizlikler / Süreğen Hastalıklar
|
9- |
Öğrenme Güçlükleri
|
10- |
Otizm Spektrum Bozukluğu
|
11- |
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu
|
12- |
Dil ve Konuşma Bozuklukları / Çoklu Yetersizlikler
|
13- |
Üstün Zekalılar ve Özel Yetenek
|
14- |
Yıl sonu sınavı
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Özel eğitim ve temellerini tartışabilecektir.
? Özel eğitim kavramlarını ve kategorilerini tartışır.
? Özel eğitim kategorilerindeki yaygınlık oranlarını açıklar.
? Özel eğitimin tarihsel gelişimini betimler.
? Özel gereksinimli kişilerle çalışan uzmanları ve sorumluluklarını betimler.
|
2- |
Özel eğitimle ilgili yasa ve yönetmelikleri tartışabilecektir.
? Amerika Birleşik devletleri ve Avrupa’da yer alan gelişmiş ülkelerin özel eğitimler ilgili bilinen yasalarını açıklar.
? Türkiye’de özel eğitim yasa ve yönetmelikleri tartışır.
? Türkiye’de uygulanan gönderme-tanılama-değerlendirme sürecini açıklar.
? Rehberlik ve Araştırma Merkezi’nin rol ve sorumluluklarını betimler.
|
3- |
Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları sıralayabilecektir.
? Anne-baba, aile ve uzman arasında gerçekleşecek olan ideal ilişkiyi tartışır.
? Özel gereksinimli bir çocuğa sahip olan ailelerin geçirdikleri duygusal dönemleri tanımlar.
|
4- |
Erken çocukluk özel eğitimi ve bu konudaki uygulamaları betimleyebilecektir.
? Erken çocukluk özel eğitimini tanımlar.
? Erken çocukluk özel eğitiminin önemini tartışır.
? Erken çocukluk özel eğitiminde görev alacak personelin rol ve sorumluluklarını tartışır.
? Erken çocukluk özel eğitimi uygulamalarını betimler.
|
5- |
Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir.
? Zihinsel yetersizlik kategorisini tanımlar.
? Öğrenme güçlüğü kategorisini tanımlar
? Duygusal-davranışsal bozukluk kategorisini tanımlar
? Otizm spektrum bozukluğu kategorisini tanımlar.
? İletişim bozukluğu kategorisini tanımlar.
? Işitme bozukluğu kategorisini tanımlar.
? Görme bozukluğu kategorisini tanımlar.
? Fiziksel yetersizlikler ve seyrek rastlanan bozukluklar kategorisini tanımlar.
? Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler kategorisini tanımlar.
|
6- |
vDeğişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları tartışabilecektir.
? Zihinsel yetersizlik kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Öğrenme güçlüğü kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Duygusal-davranışsal bozukluk kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Otizm spektrum bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? İletişim bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Işitme bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Görme bozukluğu kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Fiziksel yetersizlikler ve seyrek rastlanan bozukluklar kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
? Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler kategorisinin nedenlerini, özelliklerini, yaygınlık oranlarını, uygun eğitsel uygulamaları ve sorunlarını tartışır.
|
7- |
Etkili işbirliği kurma ve sürdürme ile ilgili temel ilkeleri tartışabilecektir.
? Etkili işbirliği sürecini tanımlar.
? Etkili işbirliği kurma ve sürdürme için gerekli rol ve sorumlulukları tartışır.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
|
|
3- |
Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
|
|
5- |
Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
|
|
6- |
Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
|
|
7- |
Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
|
|
8- |
Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
|
|
9- |
Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
|
|
10- |
Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
|
|
11- |
Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
|
|
12- |
Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
|
|
13- |
Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
|
|
14- |
Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
|
|
15- |
Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
|
|
16- |
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
|
17- |
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
|
|
18- |
Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
|
|
19- |
Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
|
|
20- |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
2
|
20
|
Ödevler
|
10
|
2
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
68
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Diken, İ. (Ed.). (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Pegem Akademi Yayıncılık
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özel Eğitim
Editör(ler) : Veysel Aksoy
Yayınevi: Pegem Akademi Yayıncılık
|
|