Giriş | English

Yüksek Lisans > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Temel İslam Bil (yüksek Lisans) > MUKAYESELİ BORÇLAR HUKUKU
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MUKAYESELİ BORÇLAR HUKUKU İkinci düzey TİB 583 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. OSMAN BAYDER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. ŞÜKRÜ SELİM HAS
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Osman Bayder
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Borçlar hukukunun ekoller açısından mukayeseli olarak ele alınması, aradaki fark ve benzerliklerin ortaya konulması
Dersin tanımı Bu dersi alan öğrenci, İslam hukukunda borç kavramı, borcun unsurları, borcun kaynakları, hukuki işlemlere dair genel bilgiler ve akit kavramı, akdin unsurları, akitlerde inikad ve butlan kavramları ile akdin kuruluş (inikad) şartları; akitlerde sıhhat ve fesad kavramları ile akdin sıhhat kavramı gibi konuları kavrar.

Dersin içeriği
1- Borçlar Hukukunun tarifi, tarihi ve islam hukukundaki yeri
2- Akitler, çeşitleri ve taksimi
3- Akitlerde karşılıklı rıza
4- akitlerde irade kavramı
5- akdin inikat şartları
6- akdin mevzuu ve ilgili konular
7- faizli akitler ve güncel problemler
8- sebep ve butlan nazariyeleri
9- akdin genel hükümleri
10- akdi mesuliyet
11- akdin ortadan kalkması
12- borç nazariyesi
13- borcun sona ermesi
14- borcun intikali
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Öğrenci akit teorisi hakkında genel bilgi sahibi olur
2- Akdin inikad ve fesat-butlan şartlarını kavrar
3- Mezhepler açısından Akit ile ilgili şartların neler olduğu öğrenilir
4- Akdin genel hükümlerinin neler olduğu kavranılır
5- Akdin nasıl ve hangi şekillerde ortadan kalktığı bilinir
6- Borcun intikalinin nasıl ve hangi yollarla gerçekleştiği öğrenilir
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2- Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3- İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4- Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5- Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6- Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7- Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8- Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9- İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10- Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11- İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12- İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13- İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14- Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Orhan Çeker: İslam Hukukunda Akitler
Yardımcı Kaynaklar Zerka: Medhal

Ders ile ilgili dosyalar