Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Ermeni Dili ve Kültürü > SOSYOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYOLOJİ Birinci düzey URTS 105 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Konferans
Dersin amacı Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için, beşeri bilimlerdeki kuramsal ve metodoloji alanda kullanılan temel kavramları öğrencilere tanıtabilme amacıyla tasarlanmıştır.
Dersin tanımı Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır. Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar. Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.

Dersin içeriği
1- Sosyal Teori ve Gündelik Teori Arasındaki Farklar
2- Sosyolojinin bir Bilim dalı Olarak Doğuşu
3- Sosyolojinin Alt Dalları
4- Klasik Sosyoloji Kuramlarına Giriş
5- A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
6- A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
7- H. Spencer ve İşlevselcilik Teorisi
8- E. Durkheim ve Modern Toplum Çözümlemesi
9- E. Durkheim ve İş Bölümü Kavramı
10- Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
11- Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
12- K. Marks ve Kapitalist Toplum Çözümlemesi
13- K. Marks ve Temel Kavramları
14- M. Weber ve Rasyonalite Kavramı
15- M. Weber ve Otoritenin Kaynağı
16- Genel Değerlendirme ve Sınava Hazırlık
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır.
2- Toplumu çeşitli kategorileri ve kavramları kullanarak tanımlayabilir.
3- Sosyolojinin bir bilim olarak kapsamı ile ilgili yorumda bulunabilir.
4- Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
5- Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar.
6- Toplumsal ilişkileri sosyolojik olarak ifade edebilir.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Ermenice dilbilgisi, Ermeni Kültürü, Ermeni Tarihi ve Ermeni Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
2- Ermenice yazma, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
3- Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
4- Bireysel olarak özellikle Ermenice– Türkçe, Türkçe –Ermenice çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
5- Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
6- Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
7- Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
8- Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
9- Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
10- Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
11- Özellikle Ermeni Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12- Ermenice´yi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
13- Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14- Ermeni dili, edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
15- Ermeni dili, edebiyatı, kültürü ve tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
16- Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     59
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   20
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   20
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   80
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
Yardımcı Kaynaklar Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993

Ders ile ilgili dosyalar