Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SOSYOLOJİ |
Birinci düzey |
URTS 105 |
|
1 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Çilem Tuğba Koç
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için, beşeri bilimlerdeki kuramsal ve metodoloji alanda kullanılan temel kavramları öğrencilere tanıtabilme amacıyla tasarlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır. Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar. Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
|
1- |
Sosyal Teori ve Gündelik Teori Arasındaki Farklar
|
2- |
Sosyolojinin bir Bilim dalı Olarak Doğuşu
|
3- |
Sosyolojinin Alt Dalları
|
4- |
Klasik Sosyoloji Kuramlarına Giriş
|
5- |
A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
|
6- |
A. Comte ve Pozitivizm Düşüncesi
|
7- |
H. Spencer ve İşlevselcilik Teorisi
|
8- |
E. Durkheim ve Modern Toplum Çözümlemesi
|
9- |
E. Durkheim ve İş Bölümü Kavramı
|
10- |
Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
|
11- |
Klasik Sosyolojinin Türk Sosyolojisine Yansıması
|
12- |
K. Marks ve Kapitalist Toplum Çözümlemesi
|
13- |
K. Marks ve Temel Kavramları
|
14- |
M. Weber ve Rasyonalite Kavramı
|
15- |
M. Weber ve Otoritenin Kaynağı
|
16- |
Genel Değerlendirme ve Sınava Hazırlık
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Toplumbilim alanıyla ilgili terminolojinin belli başlı kavramlarını tanır.
|
2- |
Toplumu çeşitli kategorileri ve kavramları kullanarak tanımlayabilir.
|
3- |
Sosyolojinin bir bilim olarak kapsamı ile ilgili yorumda bulunabilir.
|
4- |
Sahip olduğu kuramsal bilgi birikiminden hareketle toplumsal yapılara ve değişmelere eşlik eden başlıca dinamikleri akılcı biçimde değerlendirir.
|
5- |
Tarih boyunca toplumsal yaşam ve toplumsal düzen arayışları hakkında üretilmiş bilimsel nitelikli düşünce, kuram ve modelleri kavrar.
|
6- |
Toplumsal ilişkileri sosyolojik olarak ifade edebilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Ermenice dilbilgisi, Ermeni Kültürü, Ermeni Tarihi ve Ermeni Edebiyatı alanında bilgi sahibi olur.
|
|
2- |
Ermenice yazma, okuma ve konuşma becerisi kazanır.
|
|
3- |
Alanında edindiği bilgileri; eğitim-öğretim ve araştırma alanlarında kullanır ve uygular.
|
|
4- |
Bireysel olarak özellikle Ermenice– Türkçe, Türkçe –Ermenice çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
5- |
Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar.
|
|
6- |
Alanındaki bilgi ve becerileri kullanarak, kişisel ve kurumsal gelişimi planlar.
|
|
7- |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
8- |
Sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenme süreçlerini yönetir.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
|
11- |
Özellikle Ermeni Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
|
|
12- |
Ermenice´yi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
|
|
13- |
Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
14- |
Ermeni dili, edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
15- |
Ermeni dili, edebiyatı, kültürü ve tarihi alanında araştırma ve inceleme yapar.
|
|
16- |
Edebi konulara ilişkin bireysel yeteneklerini geliştirir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
59
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
20
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
80
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Mills W, Bilgi Sosyoloji ve Bilgi Sosyolojisi Üzerine, [2]Paragraf Yayınları.(2005) [3]Anthony Giddens, Sosyoloji,Kırmızı yayınları, 2008 [4]Veysel Bozkurt, Değişen Dünyada Sosyoloji, Ekin Kitabevi, 2007 [5]Zeki Arslantürk, Tayfun Amman; Sosyoloji / Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, Çamlıca yy,2002 [6]Durkheim, Sosyoloji Dersleri, İletişim yy, 2006 [7]Cemil Meriç/Ümit Meriç Yazan, Sosyoloji Notları ve Konferanslar, iletişim yy, 1999 [8]Kadir Cangızbay, Sosyolojiler değil Sosyoloji, Ütopya yy [9]Margaret M. Poloma, Çağdaş Sosyoloji Kuramları Gündoğan Yayınları,1993
|
|