Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
GÖK MEKANİĞİ |
Birinci düzey |
AST202 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Turkish
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. HASAN AK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. HASAN AK
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
face to face
|
Dersin amacı
|
Basic knowledge about planet and artificial satellite mechanic.
|
Dersin tanımı
|
Investigation of celestial body mechanic in basic of Newton mechanic law and Kepler''s Law.
|
1- |
Temek dinamik, giriş, mekaniğin temelleri, klasik mekanik ve hareket çeşitleri
|
2- |
Düzlemde hareket, lineer hareket, eğri boyunca hareket, cisimlerin kütle merkezi, cisim kavramının devamı, yerçekiminin merkezi, kütle ve yerçekimi arasındaki farklılıklar ve benzerlikler
|
3- |
İki cisim problemi, ters kare kanunu, kepler kanunları, merkezi bi kuvvet altında hareket, alanlar kanunu, lineer ve açısal hız, açısal momentum ve toplam enerji, yörünge hesapları
|
4- |
Yörüngelerin bulunması ve yörünge tipleri, yörüngenin hesaplanması, yarıçap vektörünün bilinmesi, Laplace metodu, Gauss metodu, yörüngeden enerji hesabı
|
5- |
İki cisim problemi, kütle merkezinin hareketi, göreli hareket, alanlar toplamı, kütle hesabı, Dünya, Güneş, Ay, gezegen ve çift yıldızların kütlesinin hesaplanması
|
6- |
Yörüngeden hız hesabı, küresel, eliptiki parabolik ve hiperbolik yörüngeler, hız vektöründen yörünge hesabı, küreseli eliptik, parabolik ve hiperbolik yörüngelerin pozisyonları, küresel kümenin pozisyonu
|
7- |
Yörüngenin kısayoldanhesaplanması, yapay uyduların yörüngeleri
|
8- |
ARA SINAV
|
9- |
Gravitasyon sabiti, hareket tipleri, yörüngedeki cismin enerjisi ve durumu
|
10- |
Kepler denklemleri ve çözüm metodları, yörünge hesabı, yarıçap vektörünün bilinmesi, Laplace ve Gauss metodu
|
11- |
Yörünge enerji bağıntıları, yörüngeden enerji hesabı, küreseli eliptik ve parabolik yörüngeler
|
12- |
Çift yıldızların yörünge hesabları ve metodları, çift yıldızların kütle hesabı ve metodları
|
13- |
Genel üç cisim ve N-cisim problemi, kütle merkezinin hareketi, açısla momentum, toplam enerji, göreli hareket denklemleri, üç cisim probleminin analizi, Lagrange noktalarındaki hareket
|
14- |
Sıfır hız eğrisi
|
15- |
FİNAL SINAVI
|
16- |
---
|
17- |
---
|
18- |
---
|
19- |
---
|
20- |
---
|
1- |
Temel dinamik, mekaniğin temelleri, klasik mekanik ve hareket çeşitleri, cisimlerin kütle merkezi, yerçekiminin merkezi, düzlemde hareket, merkezi güç etkisi altında hareket, açısal momentum ve toplam enerji, ters kare kanunu, iki cisim problemi, alanlar toplamı, kepler kanunları ve denklemi, yörüngeden enerji hesabı, kütle hesabı, üç cisim problemi ve N-cisim, Lagrange noktasındaki hareket, çift yıldızlar, yörünge hesabı, sıfır hız eğrisi.
|
2- |
---
|
3- |
---
|
4- |
---
|
5- |
---
|
6- |
---
|
7- |
---
|
8- |
---
|
9- |
---
|
10- |
---
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri alanındaki tarihsel gelişimleri değerlendirip yorumlar.
|
|
2- |
Madde ve enerji arasındaki ilişki ve enerjiyi açıklar.
|
|
3- |
Evrenin yapısı, oluşumu, evrimini anlar; evrende bulunan gök cisimlerinin çeşitliliğini kuramsal ve gözlemsel olmak üzere bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirir.
|
|
4- |
Gök cisimlerinin; fiziksel ve kimyasal özellikleri ile konum ve şekillerini çeşitli koordinat ve ölçü sistemleriyle çok yönlü değerlendirir.
|
|
5- |
Güneş, Güneş sistemi üyeleri ile bunların yeryüzündeki etkilerini çok yönlü açıklar. Ötegezegen sistemlerinin özelliklerini anlar ve yorumlar.
|
|
6- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri konularını anlayabilmek için temel fizik ve matematik bilgilerini kullanma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Gözlem aletleri ve ölçüm teknikleri kullanma konusunda bilgi sahibi olur. Sayısal ve astronomik görüntülerin çeşitliliğini tanımlayarak bu görüntülerin işlenmesini gerçekleştirir. Gözlem aletleriyle kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetir.
|
|
8- |
Astronomik verileri toplar, analiz eder, hata analizi yaparak teorik modeller ile sonuçları yorumlar.
|
|
9- |
Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda projeler yapar, konulara ilişkin problemleri bilgisayar bilgisiyle analiz eder ve çözümü için çeşitli programlama dilleriyle programlar hazırlar.
|
|
10- |
Radyo bölgeden Gama’ya elektromanyetik tayfın her bölgesinden yerden ve uydulardan gelen verileri kullanıp, yorumlar. Yakın uzaya ait uzay havası, uydu yörüngeleri, uydu ve uzay teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
11- |
Karşılaştığı problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünür ve çözüme ulaşırken farklı yöntem ve güncel teknikleri kullanır
|
|
12- |
Orta öğretimde astronomi, fen ve teknoloji, matematik, fizik ve bilişim konularında düşüncelerini ve bilgilerini toplumla paylaşma sorumluluğu kazanır
|
|
13- |
Kamu ve özel sektörde, bilgisayarlı hesaplama ve istatistik bilgisini kullanır ve paylaşır.
|
|
14- |
Topluma astronomi konularında bilgi ve düşüncelerini aktarır, doğru yönlendirmelerde bulunur.
|
|
15- |
Bütün temel bilimlere genel bir bakış açısı kazanır, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve mesleki bilgi ve becerilerini güncel tutma bilincine sahip olur. Disiplinler arası grup çalışmaları yapabilir ve zamanı etkin kullanabilir. Mesleki sorumluluk ve etik bilincini geliştirir.
|
|
16- |
Alanındaki en son gelişmeleri ve bilgileri takip edebilecek ve sözlü ve yazılı iletişim kuracak düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olur, bilimsel çalışmalar yazar, sunar ve meslektaşları ile iletişim kurarak tartışır.
|
|
17- |
Ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, dil-düşünce bağlantısı açısından yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanır.
|
|
18- |
Ülkemizi, Atatürk''ün düşünce, görüş ve ilkeleri doğrultusunda gelişmiş seviyeye getirecek bilince sahip olur.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
28
|
2
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
4
|
2
|
8
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
6
|
6
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
4
|
2
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
30
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
10
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kızılırmak, A., 1971, Gök Mekaniği, Gökbilim Dersleri, Cilt III, Ege Üni. Matbaası, İzmir
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gök Mekaniği-Y.Ryabov, Çeviri:Salih Murat Uzdilek, 1967./
Newton ve Gök Mekaniği, Jean Pierre Maury, Çeviren: Esra Özdoğan, Yapı Kredi Yayınları, 2004./
Tüfekçioğlu, Z., 1974, Gök Mekaniği, Ankara Üni. Basımevi, Ankara./
Moulton, F. R., 1960, Celestial Mechanics, MacMillian Comp. Press./
Binendijk, L., 1960, Properties of Double Stars, Oxford Univ. Press.
|
|