Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TOPLUMSAL CİNSİYET |
Birinci düzey |
SEC 142 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. EVRİM BAYRAKTAR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. EVRİM BAYRAKTAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Anlatım, Tartışma, Soru-Yanıt, Takım/Grup Çalışması Rol Oynama/Dramatize Etme Beyin Fırtınası
|
Dersin amacı
|
Bu derste öğrenciye; kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırılması amaçlanmıştır
|
Dersin tanımı
|
kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesi için toplumsal cinsiyet, cinsiyet eşitsizliğinin nedenlerine ve toplumsal cinsiyetin bireylere etkilerine yönelik farkındalık kazandırılması
|
1- |
Tanışma Dersin amaç ve hedeflerinin açıklanması, dersin tanıtılması
|
2- |
Derse hazırlık Çalışma Gruplarının Belirlenmesi
|
3- |
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyet eşitliği ve hakkaniyet kavramlarının açıklanması
|
4- |
Toplumsal cinsiyet kuramları
|
5- |
Toplumsal cinsiyetin psikososyal boyutu
|
6- |
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisi
|
7- |
Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet
|
8- |
Yaşam evrelerine göre toplumsal cinsiyet ve mitler
|
9- |
Toplumsal Cinsiyet ve Aile İlişkileri/Çalışma Yaşamı ve Cinsiyet
|
10- |
I. ARA SINAV
|
11- |
Üreme sağlığı hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı
|
12- |
Aile planlaması hizmetleri ve toplumsal cinsiyet kavramı
|
13- |
Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlar ve etkileyen faktörler
|
14- |
Toplumsal cinsiyeti etkileyen faktörler (toplumun değerleri, din, kültür, aile ve mitler vb)
|
15- |
Toplumsal cinsiyet eşitliği farkındalığının artırılması için yapılanlar ve yapılması gerekenler
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları ve kuramları bilir.
|
2- |
Toplumsal cinsiyet eşitliği ve toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını bilerek üreme sağlığı hizmetlerinde toplumsal cinsiyet bakış açısını açıklar
|
3- |
Kadına yönelik toplumsal cinsiyet ayrımcılığı konusunda farkındalığa sahiptir
|
4- |
Aile planlaması hizmetlerinde toplumsal cinsiyetin etkisini açıklar.
|
5- |
Toplumsal cinsiyetin kadın sağlığına etkisini açıklar.
|
6- |
Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları açıklar.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli olan güncel kuramsal bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
|
|
2- |
Hemşirelik uygulamalarını kanıta dayalı olarak hemşirelik süreci doğrultusunda uygular.
|
|
3- |
Birey, aile, toplum, sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
|
|
4- |
Hemşirelik uygulamalarında mesleki etik ilke, insan hakları ve kültürel özelliklere saygı, hoşgörü gibi evrensel değerlere uygun davranır.
|
|
5- |
Hemşirelik uygulamalarında ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuatı dikkate alır.
|
|
6- |
Hemşirelik eğitimi, uygulamaları, yönetimi ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
|
|
7- |
Öğrenme-öğretme ve yönetim sürecini hemşirelik uygulamalarında kullanır.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerilerini kullanır.
|
|
9- |
Bireysel ve mesleki gelişime katkı sağlayacak araştırma, proje, bilimsel ve sosyal etkinliklerde yer alır.
|
|
10- |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve mesleki uygulamalarında kullanır.
|
|
11- |
Çevrenin korunmasına ve doğal afet, salgın gibi durumlarda toplumun sağlık gereksinimlerine duyarlıdır.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
8
|
1
|
8
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
2
|
2
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
1
|
1
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
40
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları, Toplumsal cinsiyet ve kadın
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Cinsiyet çalışmaları
|
|