Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ACİL HASTA BAKIMI - III |
Birinci düzey |
İAY284 |
Zorunlu |
4 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul şartı aranmaz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ÖĞRETİM GÖREVLİSİ ALİ BAŞGÜN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım, Vaka çalışması-Klinik uygulama
|
Dersin amacı
|
1-Davranış bozukluğu ve psikiyatrik sorunu olan hastaları tanıma/anlama
2-Gebeliğin oluşumu, gebelikte risk faktörlerini, Normal doğum eylemini ve yeni doğanın acil bakımını öğrenme.
3-Yenidoğan acilleri, resüsitasyonu ve acil bakımını öğrenme.
4-Çocuk acillerini değerlendirme, acil bakımı ve transportunu öğrenme
5-Yaşlılarda görülen hastalıkların patofizyolojisini bilme, değerlendirme ve acil bakım verme
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler alanda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler şoktaki hastanın, ruhsal-davranışsal bozukluğu olan hastanın, doğum ve jinekolojik acillerin nasıl değerlendirileceğini ve bu olguların hastane öncesi süreçte nasıl bir acil bakım almaları gerektiğini tartışabilecektir. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebileceklerdir.
|
1- |
Hamilelik ve doğumda acil bakım uygulamaları (üreme organları anatomisi, pelvis kemiği, kadın genital organları, genital organların destek dokusu,damar-sinir ve lenf organları)
|
2- |
Ovariyal ve menstrüyel siklus, gametogenezis, fertilizasyon, implantasyon, embriyonel, fetal dönem
|
3- |
Normal doğum eylemi ve etkileyen faktörler, normal doğum eyleminin devreleri
|
4- |
Normal doğum eylemi mekanizması
|
5- |
Gebeliğin ilk döneminde görülen kanamalar ve acil bakım (Moll Hydatiform, düşükler) Hyperemezis Gravidarum ve acil bakım
Geç gebelik döneminde görülen kanamalar (Plesenta Previa, dekolman plesenta) ve acil bakım, gebeliğin yol açtığı hipertansif durumlar (preeklampsi, eklampsi) ve acil bakım
|
6- |
Pediatrik aciller
|
7- |
Yenidoğan bakımı ve değerlendirilmesi
|
8- |
Vize sınavı
|
9- |
Geriatrik aciller (Travmalar, Myokard Infarktüsü, Konjesif Kalp Yetmezliği, Amnestik bozukluk, Abuse)
|
10- |
Triyaj kuralları nelerdir, ne şekilde uygulanır
|
11- |
Triyaj-Klinikte eğitim ve uygulama çalışmaları
|
12- |
Psikiyatrik aciller
|
13- |
Kanserli hastada acil bakım.
|
14- |
Sınıfta vaka çalışması
|
15- |
Sınıfta vaka çalışması
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Gebelik ve acil doğumun değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
2- |
Nornal vajinal doğum ve evrelerinin değerlendirilmesi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
3- |
Normal vajinal doğum mekanizmasının kavranması konusunda bilgi kazandırabilme
|
4- |
Yenidoğanın değerlendirilmesi ve bakımı konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
5- |
Obstetrik acillerin değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
6- |
Pediatrik acillerin değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
7- |
Geriatrik acillerin değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
8- |
Psikiyatrik acillerin değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
9- |
Onkolojik acillerin değerlendirilmesi ve yönetimi konusunda bilgi ve beceri kazandırabilme
|
10- |
Yüksek riskli hastalar için triyaj protokolü tanımlama ve alanda triyaj uygulama becerisi kazandırabilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
|
|
4- |
Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
|
|
5- |
Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
|
|
6- |
Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
|
|
7- |
EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
|
|
8- |
Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
|
|
9- |
Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
|
|
10- |
Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
|
|
11- |
Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
4
|
56
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
14
|
4
|
56
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
153
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
öğretim elemanı ders notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan M. (2020. Paramedik. Akademisyen yayın evi
|
|