Giriş | English

Lisans > Edebiyat Fakültesi > Sosyoloji > SOSYAL BİLİMLERDE YÖNTEME GİRİŞ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
SOSYAL BİLİMLERDE YÖNTEME GİRİŞ Birinci düzey SOS111 Zorunlu 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MELEK AKGÜN ÖZBEY
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR.ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Araştırma yöntemlerinin mantığını ve kavramlarını araştırma süreçleri çerçevesinde öğrencilere öğretmektir.
Dersin tanımı SOS 111/Zorunlu

Dersin içeriği
1- Bilim ve diğer bilgi bağları Bilimin özellikleri İki kültür: Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler
2- İlkçağda Bilim
3- Ortaçağda Bilim
4- Yeni Çağda Bilim
5- Yakın Çağda Bilim
6- Çağımızda değişen bilim anlayışı: Bilimsel Paradigma
7- Sosyal Bilimlerde Paradigmalar
8- Ara sınav
9- Sosyolojide Paradigmalar ve Teori
10- Sosyolojide Yöntemlere Genel Bir Bakış
11- Pozitivist paradigma ve Nicel Yöntem
12- Humanistik Paradigma ve Nitel Yöntem
13- Bütünleyici Paradigma ve Yöntemler Arası İşbirliği
14- Sosyolojik araştırma ve alternatifleri Sosyolojik bir araştırmayı tasarlamak: NE, NİÇİN, NASIL
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilim tarihini öğrenme.
2- Araştırma yöntemlerinin mantığının kavranması.
3- Araştırma yöntemlerine ait kavramlara hakim olma.
4- -
5- -
6- -
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3- Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4- Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5- Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6- Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7- Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8- Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9- Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10- Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11- -
12- -
13- -
14- -
15- -
16- -
17- -
18- -
19- -
20- -
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 3 9
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Huff, Toby E. Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi. (2010). Çev. A. Yetmen, E. Tağman ve İ. Kalaycıoğulları. Ankara: Epos Yayınları,
Yardımcı Kaynaklar Gür, Aysun. (2008). Bilim Kavramında Tarihsel Dönüşüm (Aristoteles Geleneğinden Modern Bilime). Bursa: Asa Kitabevi, Dikeçligil, Beylü. (2004). “Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metodlar Arası İşbirliği”. Değişim ve Sosyoloji- III. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları. Dikeçligil, Beylü. (2012). “Sosyo-Kültürel Gerçekliğin Analizi”. İçinde Kültür Sosyolojisi. Ed. Köksal Alver. Ankara: Hece Yayınları. İsa, Ahmed. Müslümanların Rönesansa Katkısı. Çev.Emre Miyasoğlu. İstanbul: Mahya Yayınları, 2011. Kolektif. Tarihte Osmanlı Bilim ve Teknolojisi. Yay. Haz. Yeliz Aksoy. İstanbul: Karma Kitaplar, 2008. Kurtkan, Amiran. (1978). Sosyal Bilimler Metodolojisi. İstanbul: İktisat Fakültesi Yayını. Neuman, Lawrence W, (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri – Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Cilt 1 ve 2. çev. Sedef Özge. İstanbul: Yayın Odası. Punch, Keith. F. (2006). Sosyal Araştırmalara Giriş – Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi Ronan, Colin A. Bilim Tarihi – Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Üçüncü Basım. Çev. Ekmeleddin İhsanoğlu ve Feza Günergun. Ankara: TÜBİTAK Yayınları, 2003. Saliba, George. İslam Bilimi ve Avrupa Rönesansının Oluşumu. Çev. Günseli Aksoy. İstanbul: Mahya Yayınları, 2012. Saruhan, Şadi Can ve Ata Özdemirci. Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta Yayınevi, 2011. Westfall , Richard S. Modern Bilimin Oluşumu. Çev. İsmail H. Duru. 16. Basım. Ankara: Tübitak Yayınları, 2008. (*) Whitfield, Peter. Batı Biliminde Dönüm Noktaları. Çev. Serdar Uslu. İkinci Baskı. İstanbul: Küre Yayınları, 2012.

Ders ile ilgili dosyalar