Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MELEK AKGÜN ÖZBEY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR.ÖĞRETİM ÜYESİ OLTAN EVCİMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Araştırma yöntemlerinin mantığını ve kavramlarını araştırma süreçleri çerçevesinde öğrencilere öğretmektir.
|
Dersin tanımı
|
SOS 111/Zorunlu
|
1- |
Bilim ve diğer bilgi bağları
Bilimin özellikleri
İki kültür: Doğa Bilimleri ve Sosyal Bilimler
|
2- |
İlkçağda Bilim
|
3- |
Ortaçağda Bilim
|
4- |
Yeni Çağda Bilim
|
5- |
Yakın Çağda Bilim
|
6- |
Çağımızda değişen bilim anlayışı: Bilimsel Paradigma
|
7- |
Sosyal Bilimlerde Paradigmalar
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Sosyolojide Paradigmalar ve Teori
|
10- |
Sosyolojide Yöntemlere Genel Bir Bakış
|
11- |
Pozitivist paradigma ve Nicel Yöntem
|
12- |
Humanistik Paradigma ve Nitel Yöntem
|
13- |
Bütünleyici Paradigma ve Yöntemler Arası İşbirliği
|
14- |
Sosyolojik araştırma ve alternatifleri
Sosyolojik bir araştırmayı tasarlamak: NE, NİÇİN, NASIL
|
15- |
-
|
16- |
-
|
17- |
-
|
18- |
-
|
19- |
-
|
20- |
-
|
1- |
Bilim tarihini öğrenme.
|
2- |
Araştırma yöntemlerinin mantığının kavranması.
|
3- |
Araştırma yöntemlerine ait kavramlara hakim olma.
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
|
|
2- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
|
|
3- |
Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
|
|
4- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
|
|
5- |
Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
6- |
Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
|
|
7- |
Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
|
|
8- |
Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
|
|
9- |
Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
|
|
10- |
Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
|
|
11- |
-
|
|
12- |
-
|
|
13- |
-
|
|
14- |
-
|
|
15- |
-
|
|
16- |
-
|
|
17- |
-
|
|
18- |
-
|
|
19- |
-
|
|
20- |
-
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
3
|
3
|
9
|
Toplam iş yükü
|
|
|
96
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Huff, Toby E. Modern Bilimin Doğuşu ve Yükselişi. (2010). Çev. A. Yetmen, E. Tağman ve İ. Kalaycıoğulları. Ankara: Epos Yayınları,
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Gür, Aysun. (2008). Bilim Kavramında Tarihsel Dönüşüm (Aristoteles Geleneğinden Modern Bilime). Bursa: Asa Kitabevi,
Dikeçligil, Beylü. (2004). “Sosyolojide Metodolojik Farklılaşma ve Metodlar Arası İşbirliği”. Değişim ve Sosyoloji- III. Ulusal Sosyoloji Kongresi, Ankara: Sosyoloji Derneği Yayınları.
Dikeçligil, Beylü. (2012). “Sosyo-Kültürel Gerçekliğin Analizi”. İçinde Kültür Sosyolojisi. Ed. Köksal Alver. Ankara: Hece Yayınları.
İsa, Ahmed. Müslümanların Rönesansa Katkısı. Çev.Emre Miyasoğlu. İstanbul: Mahya Yayınları, 2011.
Kolektif. Tarihte Osmanlı Bilim ve Teknolojisi. Yay. Haz. Yeliz Aksoy. İstanbul: Karma Kitaplar, 2008.
Kurtkan, Amiran. (1978). Sosyal Bilimler Metodolojisi. İstanbul: İktisat Fakültesi Yayını.
Neuman, Lawrence W, (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri – Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Cilt 1 ve 2. çev. Sedef Özge. İstanbul: Yayın Odası.
Punch, Keith. F. (2006). Sosyal Araştırmalara Giriş – Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi
Ronan, Colin A. Bilim Tarihi – Dünya Kültürlerinde Bilimin Tarihi ve Gelişmesi. Üçüncü Basım. Çev. Ekmeleddin İhsanoğlu ve Feza Günergun. Ankara: TÜBİTAK Yayınları, 2003.
Saliba, George. İslam Bilimi ve Avrupa Rönesansının Oluşumu. Çev. Günseli Aksoy. İstanbul: Mahya Yayınları, 2012.
Saruhan, Şadi Can ve Ata Özdemirci. Bilim, Felsefe ve Metodoloji. İstanbul: Beta Yayınevi, 2011.
Westfall , Richard S. Modern Bilimin Oluşumu. Çev. İsmail H. Duru. 16. Basım. Ankara: Tübitak Yayınları, 2008.
(*) Whitfield, Peter. Batı Biliminde Dönüm Noktaları. Çev. Serdar Uslu. İkinci Baskı. İstanbul: Küre Yayınları, 2012.
|
|