Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAĞLIK BİLİMLERİNDE İLK YARDIM |
Birinci düzey |
İLK 204 |
Seçmeli |
3 |
2.00 |
2.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ İLKER YILMAZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. ÖZNUR BAŞDAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Sözel sunum ve uygulama
|
Dersin amacı
|
Ders, acil durumlarda yapılması gereken ilk yardım yöntemlerini öğretmeyi amaçlar.
|
Dersin tanımı
|
Kişilerin yaşamını veya sağlığını tehlikeye düşüren kaza hastalık vb. durumunda sağlık ekibinin yardımı sağlanıncaya kadar yaşamın kurtarılması ya da durumun kötüye gitmesini önlemek amacıyla olay yerinde ilaçsız yapılan uygulamalarına ilişkin bilgileri içermektedir.
|
1- |
Genel İlkyardım Bilgisi
|
2- |
Kazazede-Olay Yeri Değerlendirme ve Triyaj
|
3- |
Temel Yaşam Desteği (bebek, çocuk ve yetişkinlerde kardiyopulmoner resusitasyon)
|
4- |
Yabancı cisim aspirasyonları (bebek, çocuk, yetişkin)
|
5- |
Kanamalarda ilkyardım (Dış-iç kanamalar)
|
6- |
Şok ve şokta ilkyardım
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Yaralanmalarda ilk yardım
|
9- |
Bilinç bozukluğunda ilk yardım (Bayılma, koma, havale “nöbet”, sara krizi, kan şekeri düşüklüğü, kalp krizi)
|
10- |
Kırık çıkık ve burkulmalarda ilkyardım
|
11- |
Göz kulak ve buruna yabancı cisim kaçması durumlarında ilkyardım
|
12- |
Suda boğulmalarda ilkyardım
|
13- |
Yanık, sıcak, soğuk durumlarında ilk yardım
|
14- |
Zehirlenmeler ve ısırıklarda ilk yardım / Hasta taşıma teknikleri
|
15- |
Yarıyıl sonu sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlk yardımın amacını kavrayabilme
|
2- |
Temel yaşam fonksiyonlarını doğru değerlendirebilme
|
3- |
İlk yardımda bilinen yanlışlar yerine doğruları benimseyecekler
|
4- |
İlk yardım müdahalesi gerektiren olaylar arasındaki farkı ayırtedebilme
|
5- |
Kaza yada yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda gereken ilk yardım müdahalesini uygulayabilme
|
6- |
Tekniğine uygun hasta/yaralıyı taşıyabilme
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Beslenme ve diyetetik alanına özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisine sahiptir.
|
|
2- |
Beslenme ve diyetetiğin farklı alanlarında karşılaşabileceği problemleri saptamada, eleştirel değerlendirmede, çözmede ve sonuca yönelik karar almada yetkindir.
|
|
3- |
Bireysel olarak, ekip içinde ve farklı disiplinlerle etkin bir biçimde çalışır.
|
|
4- |
Beslenme ve diyetetik uygulamaları ile ilgili güncel teknolojileri ve ekipmanları kullanır, veri tabanlarını sürekli ve etkin şekilde tarayarak kanıta dayalı doğru bilgiye ulaşır, işlevsel eğitim materyalleri geliştirir.
|
|
5- |
Türkçe ve en az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
6- |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir, bilimsel ve kültürel etkinliklere katılarak kendini sürekli yeniler.
|
|
7- |
Beslenme ve diyetetik alanında araştırma planlayabilme, uygulama yapabilme, araştırma verilerini değerlendirebilme ve raporlayabilme gibi temel araştırma becerilerine sahiptir.
|
|
8- |
Mesleki uygulamalarda ve alınan kararlarda sorumluluk üstlenir ve etik ilkelere bağlı kalır.
|
|
9- |
Mesleki uygulamaların toplumsal ve evrensel boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalığa sahiptir.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
1
|
14
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
10
|
1
|
10
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
4
|
1
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
50
|
AKTS
|
|
|
2.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Yenigün, M. İlk Yardım. Akademisyen Kitabevi, 2020.
Deniz, Ü. (Ed.). (2023). Çocuk Sağlığı ve İlk Yardım. Akademisyen Kitabevi.
Yanardağ, M., & Yılmaz, İ. (2017). Sağlık ve ilk yardım. Pegem Yayıncılık.
Arslan, S., & Erden, S. (2017). İlk yardıma giriş. Pegem Yayıncılık.
Kuğuoğlu S, Eti Aslan F, Olgun N (2004). Acil Bakım.
Şelimen D.(Ed). Acil Bakım. Geliştirilmiş 3. Baskı, İstanbul: Yüce Yayım.
Tabak RS, Somyürek İ (2008). Hemşireler için temel ilkyardım ve acil bakım. Ankara: Palme Yayıncılık.
|
|