Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DEKAN GONCA BÜYÜKMIHCI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. H. HALE KOZLU
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. MELİKŞAH KOCA
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik + Uygulama
|
Dersin amacı
|
Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanması. Tarihi bir ögenin geleneksel ve modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlenerek projelendirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Kuramsal derslerle tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının geliştirilmesinin yanı sıra, rölöve alma tekniklerinin öğrenilebilmesi amacıyla öğrenciler gruplar halinde veya bireysel olarak bir ögenin ölçümü ve çizimini gerçekleştireceklerdir. Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanmasının ve rölöve alma tekniklerinin öğrenilmesinin hedeflendiği ders kapsamında, öğrencilere kuramsal bilgilerin yanı sıra 1 adet uygulama çalışması gerçekleştirilecektir. Dönem içerisinde öğrencilere 2 arasınav, 1 yarıyıl sonu sınavı, 1 bütünleme sınavı uygulanır. 1. Arasınav notu gruplar halinde ödev olarak verilen ögenin geleneksel ölçüm yöntemleri ölçümlendirilerek çizimlerin ara teslimine, 2. Arasınav notu öğrencilere anlatılan teorik derslerden yapılacak olan sınava, yarıyıl sonu/bütünleme sınavı notu modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlendirilerek çizimlerin, 3B modellerin ve fotoğraf dosyalarının teslimine verilen nottur. Arasınavların ortalamasının %40ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60ının ortalaması alınarak değerlendirilen not dönem sonu notudur. Teorik bilgilerle ilgili gerekli doküman ve kayıtlar erudm sistemi aracılığıyla öğrencilerle paylaşılacaktır.
|
1- |
Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım, Yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
Teorik konu anlatımı (Rölöve çalışmalarının kullanım amacı, önemi, rölöve ölçüm ve çizim tekniklerinin anlatılması)
|
2- |
Teorik konu anlatımı (Koruma kuramının tarihsel gelişimi ve koruma alanında uluslararası yasa ve tüzükler)
|
3- |
Teorik konu anlatımı (Koruma teknik ve yöntemleri)
|
4- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
Teorik konu anlatımı (Modern Ölçüm ve Belgeleme Yöntemleri)
|
5- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
6- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
7- |
1. Ara Sınav (Klasik Sınav)
|
8- |
Resmi Tatil
|
9- |
2. Ara Sınav (Teslim)
|
10- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
11- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
12- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
13- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
14- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
15- |
Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
|
16- |
|
17- |
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının kazanılması
|
2- |
Rölöve, restitüsyon, restorasyon, koruma ve sürdürülebilirlik kavramları ve amaçlarının öğrenilmesi
|
3- |
Geleneksel ve modern ölçüm yöntemlerini öğrenmek
|
4- |
Geleneksel ölçüm yöntemleri ile bir mekanı/ögeyi/yapıyı ölçümlemek ve çizmek
|
5- |
Geleneksel yapıların ve yapı ögelerinin farklı ölçeklerde ve tekniklerde çizilmesi becerilerini geliştirmekk
|
6- |
Tarihi ve kültürel yapılarla ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
5
|
50
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
2
|
2
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
5
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
3
|
5
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ahunbay,Z. “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM Yayınevi, 2009
Feilden, B.“Conservation of Historic Buildings, Architectural Press, 1982.
Jokilehto,J. “History of Architectural Conservation”, Butterworth-Heinemann, 1999.
Kuban,D. “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM Yayınevi, 2000.
Uluengin, B. “Rölöve”, YEM Yayınevi, 2010.
|
|