Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > TARİHİ ÇEVRE KORUMA VE BELGELEME I
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TARİHİ ÇEVRE KORUMA VE BELGELEME I Birinci düzey MİM 531 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DEKAN GONCA BÜYÜKMIHCI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. H. HALE KOZLU
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. MELİKŞAH KOCA
Dersin veriliş şekli Teorik + Uygulama
Dersin amacı Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanması. Tarihi bir ögenin geleneksel ve modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlenerek projelendirilmesi
Dersin tanımı Kuramsal derslerle tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının geliştirilmesinin yanı sıra, rölöve alma tekniklerinin öğrenilebilmesi amacıyla öğrenciler gruplar halinde veya bireysel olarak bir ögenin ölçümü ve çizimini gerçekleştireceklerdir. Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanmasının ve rölöve alma tekniklerinin öğrenilmesinin hedeflendiği ders kapsamında, öğrencilere kuramsal bilgilerin yanı sıra 1 adet uygulama çalışması gerçekleştirilecektir. Dönem içerisinde öğrencilere 2 arasınav, 1 yarıyıl sonu sınavı, 1 bütünleme sınavı uygulanır. 1. Arasınav notu gruplar halinde ödev olarak verilen ögenin geleneksel ölçüm yöntemleri ölçümlendirilerek çizimlerin ara teslimine, 2. Arasınav notu öğrencilere anlatılan teorik derslerden yapılacak olan sınava, yarıyıl sonu/bütünleme sınavı notu modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlendirilerek çizimlerin, 3B modellerin ve fotoğraf dosyalarının teslimine verilen nottur. Arasınavların ortalamasının %40ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60ının ortalaması alınarak değerlendirilen not dönem sonu notudur. Teorik bilgilerle ilgili gerekli doküman ve kayıtlar erudm sistemi aracılığıyla öğrencilerle paylaşılacaktır.

Dersin içeriği
1- Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım, Yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme Teorik konu anlatımı (Rölöve çalışmalarının kullanım amacı, önemi, rölöve ölçüm ve çizim tekniklerinin anlatılması)
2- Teorik konu anlatımı (Koruma kuramının tarihsel gelişimi ve koruma alanında uluslararası yasa ve tüzükler)
3- Teorik konu anlatımı (Koruma teknik ve yöntemleri)
4- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi Teorik konu anlatımı (Modern Ölçüm ve Belgeleme Yöntemleri)
5- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
6- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
7- 1. Ara Sınav (Klasik Sınav)
8- Resmi Tatil
9- 2. Ara Sınav (Teslim)
10- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
11- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
12- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
13- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
14- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
15- Rölöve çalışmalarına kritik verilmesi
16-
17-
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının kazanılması
2- Rölöve, restitüsyon, restorasyon, koruma ve sürdürülebilirlik kavramları ve amaçlarının öğrenilmesi
3- Geleneksel ve modern ölçüm yöntemlerini öğrenmek
4- Geleneksel ölçüm yöntemleri ile bir mekanı/ögeyi/yapıyı ölçümlemek ve çizmek
5- Geleneksel yapıların ve yapı ögelerinin farklı ölçeklerde ve tekniklerde çizilmesi becerilerini geliştirmekk
6- Tarihi ve kültürel yapılarla ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirmek
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 5 50
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 2 2
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 7 14
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 5 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 5 15
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 24 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     125
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Ahunbay,Z. “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM Yayınevi, 2009 Feilden, B.“Conservation of Historic Buildings, Architectural Press, 1982. Jokilehto,J. “History of Architectural Conservation”, Butterworth-Heinemann, 1999. Kuban,D. “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM Yayınevi, 2000. Uluengin, B. “Rölöve”, YEM Yayınevi, 2010.

Ders ile ilgili dosyalar