Ön koşul dersleri
|
Ön koşul bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DEKAN GONCA BÜYÜKMIHCI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ LEYLA KADERLİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARAŞ. GÖR. MELİKŞAH KOCA
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik + Uygulama
|
Dersin amacı
|
Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanması. Tarihi bir ögenin geleneksel ve modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlenerek projelendirilmesi
|
Dersin tanımı
|
Kuramsal derslerle tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının geliştirilmesinin yanı sıra, rölöve alma tekniklerinin öğrenilebilmesi amacıyla öğrenciler gruplar halinde veya bireysel olarak bir ögenin/yapı cephesinin ölçümü ve çizimini gerçekleştireceklerdir. Koruma bilincinin geliştirilerek tarihi çevre duyarlılığının sağlanmasının ve rölöve alma tekniklerinin öğrenilmesinin hedeflendiği ders kapsamında, öğrencilere kuramsal bilgilerin yanı sıra 1 adet uygulama çalışması gerçekleştirilecektir. Dönem içerisinde öğrencilere 2 arasınav, 1 yarıyıl sonu sınavı, 1 bütünleme sınavı uygulanır. 1. Arasınav notu öğrencilere anlatılan teorik derslerden yapılacak olan sınava, 2. Arasınav notu gruplar halinde ödev olarak verilen ögenin/yapı cephesinin geleneksel ölçüm yöntemleri ölçümlendirilerek çizimlerin ara teslimine , yarıyıl sonu/bütünleme sınavı notu modern ölçüm yöntemleri ile ölçümlendirilerek çizimlerin, 3B modellerin ve fotoğraf dosyalarının teslimine verilen nottur. Arasınavların ortalamasının %40ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60ının ortalaması alınarak değerlendirilen not dönem sonu notudur. Teorik bilgilerle ilgili gerekli doküman ve kayıtlar erudm sistemi aracılığıyla öğrencilerle paylaşılacaktır.
|
1- |
17 Şubat
Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım, Yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
|
2- |
24 Şubat
Teorik konu anlatımı (Rölöve çalışmalarının kullanım amacı, önemi, rölöve ölçüm ve çizim tekniklerinin anlatılması)
|
3- |
3 Mart
Teorik konu anlatımı (Koruma kuramının tarihsel gelişimi ve koruma alanında uluslararası yasa ve tüzükler)
|
4- |
10 Mart
Teorik konu anlatımı (Koruma teknik ve yöntemleri)
|
5- |
17 Mart
Arazi çalışması (Geleneksel ölçüm yöntemleri)
|
6- |
24 Mart
Arazi çalışması ile elde edilen ölçülerin çizime aktarılması, ölçü şemalarının ve cephe çizimlerinin incelenmesi
|
7- |
31 Mart
Resmi Tatil (Ramazan Bayramı)
|
8- |
7 Nisan
Arazi çalışması ile elde edilen ölçülerin çizime aktarılması, cephe çizimlerinin incelenmesi
Teorik konu anlatımı (Modern Ölçüm ve Belgeleme Yöntemleri)
|
9- |
14 Nisan
1. Ara Sınav (Klasik Sınav)
|
10- |
21 Nisan
Kısmi kesit ve kısmi plan çizimlerinin ölçü ve oranlarının kontrol edilmesi
|
11- |
28 Nisan
Kısmi kesit ve kısmi plan çizimlerinin ölçü ve oranlarının kontrol edilmesi
|
12- |
5 Mayıs
2. Ara Sınav (Teslim)
|
13- |
12 Mayıs
Arazi çalışması (Modern ölçüm yöntemleri)
|
14- |
19 Mayıs
Resmi Tatil (19 Mayıs)
|
15- |
26 Mayıs
Elde edilen ölçüler ile çizim altlıklarının oluşturulması ve çizimlerin kontrol edilmesi
|
16- |
2 Haziran
Cephe çizimi ile kısmi plan, kısmi kesit çalışmalarına kritik verilmesi, Teslim öncesi pafta düzeni kontrolü/ Ön teslim
|
17- |
9 Haziran
Resmi Tatil (Kurban Bayramı)
|
18- |
.
|
19- |
.
|
20- |
.
|
1- |
Tarihi çevre koruma bilinci ve duyarlılığının kazanılması
|
2- |
Rölöve, restitüsyon, restorasyon, koruma ve sürdürülebilirlik kavramları ve amaçlarının öğrenilmesi
|
3- |
Geleneksel ve modern ölçüm yöntemlerini öğrenmek
|
4- |
Geleneksel ölçüm yöntemleri ile bir mekanı/ögeyi/yapıyı ölçümlemek ve çizmek
|
5- |
Geleneksel yapıların ve yapı ögelerinin farklı ölçeklerde ve tekniklerde çizilmesi becerilerini geliştirmekk
|
6- |
Tarihi ve kültürel yapılarla ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
5
|
50
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
1
|
2
|
2
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
2
|
1
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
3
|
5
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
3
|
5
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
125
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
2
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ahunbay,Z. “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, YEM Yayınevi, 2009
Feilden, B.“Conservation of Historic Buildings, Architectural Press, 1982.
Jokilehto,J. “History of Architectural Conservation”, Butterworth-Heinemann, 1999.
Kuban,D. “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, YEM Yayınevi, 2000.
Uluengin, B. “Rölöve”, YEM Yayınevi, 2010.
|
|